BOVAG

27-03-2007
Grootschalige nationale campagne voertuigverlichting op komst

ANWB, BOVAG, Philips, RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat starten in het najaar samen een grootschalige nationale campagne rond voertuigverlichting. Doel is het verlagen van het aantal voertuigen dat rondrijdt met defecte of verkeerd afgestelde verlichting. In het bijzijn van minister-president Jan Peter Balkenende tekenden de zes organisaties hiertoe vandaag op de AutoRAI de samenwerkings-overeenkomst. De slogan van de campagne gaat luiden: Goed Licht, Beter Zicht. De betrokken organisaties zijn ervan overtuigd dat veel verkeersongevallen kunnen worden voorkomen indien weggebruikers bewuster worden gemaakt van het belang van het voeren van goede verlichting en het tijdig controleren en (laten) repareren van hun lampen. Goede verlichting zorgt ervoor dat je als (gemotoriseerde) verkeersdeelnemer onderweg beter kunt zien maar ook dat je beter wordt gezien.

Aanleiding
Verkeersveiligheid is een speerpunt in het beleid van zowel ANWB, BOVAG, Philips, RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland als het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De organisaties zijn van mening dat er op dit vlak rond verlichting in het verkeer nog veel kan worden bereikt. 44% van het aantal mensen dat in ons land in 2004 overleed door een verkeersongeval en 37% van de ziekenhuisgewonden zijn toe te schrijven aan verkeersongelukken die plaatsvonden tussen 18.00 uur s avonds en 06.00 uur s ochtends (bron: ministerie van V&W). Ondanks deze grote kans op ongevallen bij slechter zicht, geeft 35% van de automobilisten aan de eigen verlichting niet of nauwelijks zelf te checken (bron: Trendbox, mei 2006). Sterker nog, in ons land reed vorig jaar nog altijd 44% van de personenautos rond met verkeerd afgestelde of defecte verlichting (bron: peiling Onderhoud OK van BOVAG en RAI Vereniging). Onjuiste verlichting staat volgens het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) inmiddels op een vierde plaats als het gaat om de top 10 ergernissen van weggebruikers op de weg in Nederland.

Campagne
Rond de overgang naar de wintertijd in oktober gaat de campagne officieel van start. De komende maanden worden de exacte inhoud en doelstellingen van de campagne verder uitgewerkt en de communicatiemix nader bepaald. Het is de bedoeling dat het een meerjarige campagne gaat worden. Het eerste jaar zal de campagne vooral gericht zijn op personenautos. Voor het tweede jaar wordt bekeken in hoeverre de campagne gaat worden uitgebreid met andere verkeersdeelnemers. De campagne is tot stand gekomen op initiatief van Philips. Deze organisatie is één van de ondertekenaars van het Europees Handvest voor de Verkeersveiligheid waarin is bepaald dat het aantal verkeersslachtoffers in 2010 in Europa drastisch moet zijn gedaald. Bron: BOVAG persbericht
Datum: 27-03-2007