Persbericht
0703.221
Den Haag, woensdag 28 maart 2007
Siemens bepleit snelle invoering nieuw Europees
spoorveiligheidssysteem
De invoering van het nieuwe Europese systeem voor spoorveiligheid ETCS
zou snel moeten gebeuren ter voorkoming van gevaarlijke situaties op
het spoor, stelt Siemens Nederland. Het bedrijf komt met haar oproep
nu de Nederlandse overheid haar plannen voor de invoering van zon
systeem binnenkort moet indienen bij de Europese Commissie. Brussel
laat het aan de lidstaten over hoe zij het systeem in willen voeren op
het bestaande spoor. Verder pleit Siemens voor de snelle invoering
omdat ETCS nieuwe mogelijkheden biedt waarmee het spoor efficiënter
kan worden gebruikt. Zo is de instelbaarheid van verschillende
snelheden mogelijk, maakt het systeem onderscheid tussen passagiers-
en goederentreinen en is het grensoverschrijdend te gebruiken.
De verouderde Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) moet in de komende
jaren vervangen worden door het nieuwe European Train Control System
(ETCS). Dit systeem is nu al verplicht bij de bouw van nieuwe
spoorbanen. In Nederland is het onder andere geïmplementeerd op de HSL
Zuid en de Betuweroute. De belangrijkste functie van het systeem is
het automatisch ingrijpen wanneer een machinist een remopdracht
negeert of de maximumsnelheid overschrijdt. De ATB dateert uit de
jaren zeventig en beveiligt bij slechts
vijf snelheden (40, 60, 80, 130 en 140 km/u). Daardoor kan een trein
kan met minder dan 40 km/u door een rood sein rijden zonder dat het
systeem ingrijpt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Ook kan een
trein niet gebruikmaken van een snelheid van 160 km/u op bepaalde
trajecten, omdat ATB slechts een snelheid van 140 km/u toestaat.
ETCS maakt een eind aan onveilige situaties op het spoor en zorgt voor
een betere benutting van de spoorcapaciteit. Het systeem bestaat in
twee varianten. Een versie waarbij de communicatie met de trein
verloopt via ingebouwde onderdelen in het spoor (level 1) en een
variant waarbij gebruik wordt gemaakt van GSM/R signalen (level 2).
Siemens pleit voor de invoering van level 1 op stations en
emplacementen en voor de invoering van level 2 op de vrije baan.
Coördinatie bij ProRail
Omdat het grootste deel van de investeringen zullen moeten
plaatsvinden in de infrastructuur, ligt de coördinatie van de
invoering van het ETCS in de visie van Siemens bij voorkeur exclusief
in handen van ProRail, als beheerder van de railinfrastructuur. Alle
treinen en locomotieven zouden in één keer uitgerust moeten worden met
de nieuwe ETCS apparatuur. Daarna kan ProRail het systeem inbouwen in
het bestaande spoor, bijvoorbeeld in de volgende stappen:
de ontbrekende delen van de Betuweroute en HSL Zuid (Hoofddorp -
Amsterdam CS op de HSL Zuid en het emplacement Kijfhoek op de
Betuweroute);
de aanvoerlijnen van de Betuweroute en HSLZuid (Den Haag - Rotterdam
op de HSL Zuid en bijvoorbeeld Amsterdam - Geldermalsen op de
Betuweroute);
internationale corridors als de lijn Amsterdam Utrecht Arnhem (HSL
Oost);
nationale corridors (bijvoorbeeld Utrecht - Amersfoort - Zwolle -
Groningen);
de belangrijkste stations en emplacementen.
De keuzes in de nationale invoering van ETCS zouden gemaakt moeten
worden in nauwe samenwerking met alle betrokken spelers (NS, ProRail,
ministerie van Verkeer & Waterstaat en de industriële leveranciers).
De Belgische overheid besloot in 2006 haar gehele spoorwegnetwerk uit
te rusten met ETCS level 1 en gunde de order aan Siemens. De divisie
Transportation Systems van Siemens voerde eerder ETCS projecten uit in
Oostenrijk, Hongarije, Spanje, Griekenland en Duitsland.
Noot voor de redactie,
Siemens