Siemens

Persbericht

0703.221

Den Haag, woensdag 28 maart 2007

Siemens bepleit snelle invoering nieuw Europees spoorveiligheidssysteem

De invoering van het nieuwe Europese systeem voor spoorveiligheid ETCS zou snel moeten gebeuren ter voorkoming van gevaarlijke situaties op het spoor, stelt Siemens Nederland. Het bedrijf komt met haar oproep nu de Nederlandse overheid haar plannen voor de invoering van zon systeem binnenkort moet indienen bij de Europese Commissie. Brussel laat het aan de lidstaten over hoe zij het systeem in willen voeren op het bestaande spoor. Verder pleit Siemens voor de snelle invoering omdat ETCS nieuwe mogelijkheden biedt waarmee het spoor efficiënter kan worden gebruikt. Zo is de instelbaarheid van verschillende snelheden mogelijk, maakt het systeem onderscheid tussen passagiers- en goederentreinen en is het grensoverschrijdend te gebruiken.

De verouderde Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) moet in de komende jaren vervangen worden door het nieuwe European Train Control System (ETCS). Dit systeem is nu al verplicht bij de bouw van nieuwe spoorbanen. In Nederland is het onder andere geïmplementeerd op de HSL Zuid en de Betuweroute. De belangrijkste functie van het systeem is het automatisch ingrijpen wanneer een machinist een remopdracht negeert of de maximumsnelheid overschrijdt. De ATB dateert uit de jaren zeventig en beveiligt bij slechts

vijf snelheden (40, 60, 80, 130 en 140 km/u). Daardoor kan een trein kan met minder dan 40 km/u door een rood sein rijden zonder dat het systeem ingrijpt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Ook kan een trein niet gebruikmaken van een snelheid van 160 km/u op bepaalde trajecten, omdat ATB slechts een snelheid van 140 km/u toestaat.

ETCS maakt een eind aan onveilige situaties op het spoor en zorgt voor een betere benutting van de spoorcapaciteit. Het systeem bestaat in twee varianten. Een versie waarbij de communicatie met de trein verloopt via ingebouwde onderdelen in het spoor (level 1) en een variant waarbij gebruik wordt gemaakt van GSM/R signalen (level 2). Siemens pleit voor de invoering van level 1 op stations en emplacementen en voor de invoering van level 2 op de vrije baan.

Coördinatie bij ProRail
Omdat het grootste deel van de investeringen zullen moeten plaatsvinden in de infrastructuur, ligt de coördinatie van de invoering van het ETCS in de visie van Siemens bij voorkeur exclusief in handen van ProRail, als beheerder van de railinfrastructuur. Alle treinen en locomotieven zouden in één keer uitgerust moeten worden met de nieuwe ETCS apparatuur. Daarna kan ProRail het systeem inbouwen in het bestaande spoor, bijvoorbeeld in de volgende stappen:

de ontbrekende delen van de Betuweroute en HSL Zuid (Hoofddorp - Amsterdam CS op de HSL Zuid en het emplacement Kijfhoek op de Betuweroute);
de aanvoerlijnen van de Betuweroute en HSLZuid (Den Haag - Rotterdam op de HSL Zuid en bijvoorbeeld Amsterdam - Geldermalsen op de Betuweroute);
internationale corridors als de lijn Amsterdam Utrecht Arnhem (HSL Oost);
nationale corridors (bijvoorbeeld Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen);
de belangrijkste stations en emplacementen.

De keuzes in de nationale invoering van ETCS zouden gemaakt moeten worden in nauwe samenwerking met alle betrokken spelers (NS, ProRail, ministerie van Verkeer & Waterstaat en de industriële leveranciers).

De Belgische overheid besloot in 2006 haar gehele spoorwegnetwerk uit te rusten met ETCS level 1 en gunde de order aan Siemens. De divisie Transportation Systems van Siemens voerde eerder ETCS projecten uit in Oostenrijk, Hongarije, Spanje, Griekenland en Duitsland.

Noot voor de redactie,