Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht/Amsterdam, 28 maart 2007

Consumenten betalen gemiddeld ¤ 77 voor bankdiensten, maaar tarieven lopen wereldwijd sterk uiteen

Nieuw onderzoek: trend naar bedrijfsmodel op mondiaal niveau voor strategische waarde op lange termijn

Wereldwijd betalen actieve gebruikers gemiddeld ¤ 77 voor de diensten van hun bank. Dit is 0,3% minder dan vorig jaar. Achter deze ogenschijnlijke stabiliteit gaan echter opvallende regionale verschillen schuil, zoals een prijsdaling met 1,8% in de eurozone en een stijging met 2,9% in Azië en Pacific. Dit zijn enkele van de belangrijkste bevindingen uit de vierde editie van het World Retail Banking Report* van Capgemini, ING en EFMA (European Financial Management and Marketing Association).

Prijsstrategieën om consumentengedrag te beïnvloeden in plaats van om de omzet te bevorderen Bertrand Lavayssière, Managing Director Global Financial Services van Capgemini: "Een van de belangrijkste trends die dit jaar uit het rapport naar voren komt, is dat de banken hun tariefstrategieën vooral lijken te gebruiken om het gedrag van de consument te beïnvloeden, en niet om een omzetstijging te realiseren. Voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn banken actief bezig hun interactie met de klant opnieuw te definiëren, waarbij ze de klant proberen te sturen in de richting van geautomatiseerde kanalen voor veel voorkomende handelingen zoals het opvragen van saldo's, zodat de bankfilialen kunnen worden gereserveerd voor geavanceerdere vormen van dienstverlening zoals financieel advies. Veel banken hebben hun tarieven voor lokethandelingen verhoogd en de tarieven voor online bankieren en het gebruik van callcenters verlaagd."

Banktarieven lopen wereldwijd sterk uiteen
Actieve gebruikers betalen gemiddeld ¤ 77 per jaar voor de alleedaagse bankhandelingen, maar de prijzen verschillen van regio tot regio en lopen uiteen van ¤ 44 in Azië en Pacific tot ¤ 84 in Europa buiten de eurozone.

Als het gaat om lokale tariefsveranderingen vertoont Spanje dit jaar de grootste daling, doordat de tarieven met gemiddeld 31% gedaald zijn. De grootste Spaanse retailbank, SCH, heeft (in 2005) campagnes met 'nulcommissies' gevoerd en de gemiddelde tarieven met 65% verlaagd. Deze trend werd al snel gevolgd door de concurrentie. Later zijn ook de tarieven voor rekeningbeheer en betaalmiddelen sterk gedaald. De ontwikkelingen in Spanje hadden gevolgen voor de gehele eurozone, waar de tarieven gemiddeld met 1,8% daalden. Het is van belang om dit op te merken, aangezien de prijzen in de eurozone met 1,9% zouden zijn gestegen als Spanje buiten beschouwing wordt gelaten.

Samenstelling van de kosten
De samenstelling van de kosten is in 2006 veranderd ten opzichte van 2005. De kosten van accountmanagement zijn met 7% gedaald, maar de kosten van betaalmiddelen stegen met 1%. De kosten van geldopnames en stortingen waren 4% hoger en de kosten van incidentenafhandeling stegen met 7%.

Verschillen tussen de pakketten per land
Uit het onderzoek blijkt dat pakketten worden aangeboden tegen een prijs die gemiddeld 23% lager ligt dan de prijs die de consument zou betalen bij het afzonderlijk aanschaffen van dezelfde producten en diensten. De korting varieert van land tot land, uiteenlopend van een gering percentage in Polen tot 50% in Italië. Er zijn tussen de landen met name grote verschillen als het gaat om de producten en diensten die deel uitmaken van de pakketten. Banken in Oostenrijk, België en Polen bieden bijvoorbeeld relatief weinig extra producten en diensten bij de rekeningen, terwijl in Italië, Slowakije en Frankrijk pakketten worden aangeboden met een groot aantal extra's, waardoor de kortingen in de laatstgenoemde landen hoger uitvallen. Het is echter denkbaar dat de consumenten in deze landen slechts incidenteel gebruikmaken van de extra producten en diensten.

Dick Harryvan, Algemeen Directeur van ING Direct en lid van de Raad van Bestuur van de ING Group: "ING Direct streeft ernaar om in alle landen waar we actief zijn de aanbieder met de laagste kosten te zijn en onze klanten waar voor hun geld te bieden. Aangezien het World Retail Banking Report een gedetailleerd beeld geeft van de prijzen van de elementaire bankdiensten, kunnen we dit gebruiken als maatstaf voor onze eigen strategie. Dit rapport is absoluut onontbeerlijk."

Van transnationaal naar meer mondiaal georiënteerde modellen over vijf jaar In het rapport is er ook aandacht voor het Spotlight-onderzoek, waarin dit jaar wordt gekeken naar de manier waarop retailbanken hun bedrijfsmodellen optimaliseren. Gedurende de komende 5 jaar zullen de retailbanken hun bedrijfsmodellen verder mondialiseren, waarbij tweederde zich zal richten of op een 'intermediair' of op een 'mondiaal' model. Een intermediair model is een model waarbij een deel van de bedrijfsactiviteiten (management, marketing, backoffice, IT en support functies) in het land zelf en een deel op mondiaal niveau worden uitgevoerd. Een mondiaal model is een model waarbij het grootste deel van de bedrijfsvoeringslijnen worden uitgezet op mondiale basis. Een van de belangrijkste bevindingen is dat deze banken drie hoofddoelstellingen hebben geformuleerd voor de transformatie van hun bedrijfsmodel: snellere omzetgroei, betere klantenservice en lagere kosten. Het Spotlight-onderzoek laat ook zien dat weliswaar nog pas 10% van de onderzochte banken momenteel een mondiaal georiënteerd bedrijfsmodel kent, maar dat retailbanken hun bedrijfsmodellen in de komende vijf jaar verder willen mondialiseren.

Bedrijfsmodellen: mondialisering begint met IT-services en management IT en management lijken de eerste handvatten te zijn voor de mondialisering van het bedrijfsmodel van retailbanken. Van de 41 onderzochte internationale banken heeft al bijna 60% zijn IT-systemen op transnationaal niveau geconsolideerd, terwijl 40% beschikt over een gemeenschappelijke IT-architectuur, een modulaire applicatiesuite en een praktische, modulaire benadering van IT-implementatie. Terwijl de voortschrijdende mondialisering ervoor zorgt dat IT ook de komende vijf jaar een prioriteit blijft, zal IT daarnaast een belangrijke invloed hebben op de manier waarop retailbanken hun marketingstrategieën ontwikkelen. Hoewel momenteel slechts 28% van de onderzochte banken over een mondiale marketingaanpak beschikt, verwacht 50% van deze banken binnen vijf jaar hierover te kunnen beschikken.

Bertrand Lavayssière: "Mondialisering dwingt retailbanken om hun groeistrategieën en de structuur van hun bedrijfsmodellen opnieuw te evalueren. Ons onderzoek laat zien dat er vier belangrijke drijfveren zijn voor de beslissing van een retailbank om zijn bedrijfsmodel te transformeren: druk van de aandelenmarkt en de concurrentie, wet- en regelgeving, het internet en Web 2.0-technologie. Zo zal de invoering in 2010 van de Single Euro Payments Area (SEPA), waardoor betalingen in euro's overal binnen de eurozone als binnenlandse betalingen zullen worden verwerkt, een grote invloed hebben op de strategie en de organisatie van banken."

Trends op het gebied van outsourcing en offshoring Retailbanken beschouwen outsourcing en offshoring als belangrijke gereedschappen bij het transformeren van het bedrijfsmodel. Van de onderzochte banken maakt momenteel 77% gebruik van outsourcing en 47% van offshoring voor ten minste één functie van hun bedrijfsmodel (backoffice, IT of klantensupport). Wereldwijd werkt ongeveer een derde deel van de IT- en supportmedewerkers via outsourcing. De komende vijf jaar zal dit aandeel voor IT-medewerkers van 39% in 2007 verder toenemen tot 52% in 2012. Ook het aandeel van outsourcing in de supportfunctie stijgt, maar minder snel. Deze groei zal echter afkomstig zijn van banken die al aan outsourcing doen. Het onderzoek laat zien dat banken die momenteel geen gebruik maken van outsourcing, dit over vijf jaar waarschijnlijk ook niet zullen doen.

Bijna de helft van de onderzochte retailbanken maakt gebruik van offshoring, met name voor backoffice en IT-functies. In de toekomst verwachten de banken dat ongeveer een derde deel van hun IT- en supportmedewerkers via outsourcing zal werken. Ook voor offshoring wordt een sterke groei voorspeld, met name in de IT (van 32% in 2007 tot 44% in 2012).

Het World Retail Banking Report 2007 concludeert dat senior managers van retailbanken zich bij de mondialisering van het bedrijfsmodel moeten concentreren op vijf essentiële succesfactoren: internationale governance ontwikkelen, zorgen voor consistente marketing- en productstrategieën, proactief investeren in IT-transformatie, een zeer grondige visie op HR opbouwen en aandacht besteden aan topkwaliteit bij de uitvoering. Op www.nl.capgemini.com is een beeld per regio opgenomen.

EINDE PERSBERICHT


------------------

* World Retail Banking Report 2007
Voor het vierde achtereenvolgende jaar verschaft het World Retail Banking Report de financiële dienstverleners een goed overzicht van en inzicht in de dynamiek van de sector, inclusief een jaarlijkse index van de tarieven voor bankdiensten voor consumenten op een groot aantal nationale markten. Het aantal onderzochte banken is dit jaar verhoogd tot 180 en het onderzoek is uitgebreid naar vijf nieuwe landen: Kroatië, India, Japan, Roemenië en Zuid-Afrika. In totaal is onderzoek verricht in 25 landen. Bezoek de website www.wrbr07.com om een exemplaar van het World Retail Banking Report 2007 aan te vragen.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro.

Dankzij een netwerk van 15.000 professionals die over de hele wereld werkzaam zijn voor ruim 900 klanten, een diepgaande sectorspecifieke expertise en een ongeëvenaarde wereldwijde delivery-capaciteit verkeert Capgemini in een unieke uitgangspositie om financiële dienstverleners van dienst te kunnen zijn. Capgemini ondersteunt ondernemingen met beproefde oplossingen en best practices op het gebied van bankzaken, verzekeringen, vermogensbeheer, beleggingen, naleving van wet- en regelgeving, risicomanagement, betalingsverkeer en outsourcing van bedrijfsprocessen. Meer informatie over is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Over ING
ING is een van oorsprong Nederlandse, wereldwijd actieve financiële instelling die bankdiensten, verzekeringen en diensten voor vermogensbeheer levert aan ruim 60 miljoen particulieren, bedrijven en instellingen in meer dan 50 landen. ING bestaat uit een brede groep prominente bedrijven, die hun klanten steeds vaker onder de merknaam ING tegemoet treden. Het veelzijdige personeelsbestand omvat in totaal circa 120.000 personen. Bezoek www.ing.com voor meer informatie.

Over EFMA

EFMA (European Financial Management and Marketing Association) is de belangrijkste organisatie van banken, verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen in Europa. Zonder winstbejag bevordert EFMA innovatie en best practices op de consumentenmarkt voor financiële producten door het debat onder de actoren te stimuleren, ondersteund door een uitgebreid pakket aan informatieservices en ruime gelegenheid voor rechtstreekse contacten. EFMA is in 1971 opgericht en verenigt inmiddels meer dan 2100 verschillende merken op de wereldwijde markt voor financiële dienstverlening, waaronder 80% van de grootste bankgroepen in Europa. Meer informatie op www.efma.com.



Cap Gemini Nederland