Avond- en/of nachtdistributie is de toekomst

28.03.2007 / 11:53 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senternovem

Senternovem

Avond- en/of nachtdistributie is de toekomst

Vrachtvervoer is steeds minder welkom in de binnenstad. Uitstoot van vervuilende stoffen, de verkeersveiligheid en geluidsoverlast zijn drie belangrijke redenen waarom gemeenten overgaan tot een steeds stringenter toelatingsregime voor de stadscentra. Om geluidsoverlast te beperken zijn in het kader van het programma PIEK de afgelopen jaren ruim 60 nieuwe 'stille producten op de markt gekomen. Op de carrosseriebeurs in Hardenberg zijn veel van deze stille oplossingen te zien.
De getoonde producten voldoen aan de nachtnorm van 60 dB(A), zodat het mogelijk is in de avond en de nachtelijke uren winkels te bevoorraden, zonder dat omwonenden hiervan hinder ondervinden.

Het daadwerkelijk overschakelen op avond- en/of nachtdistributie vereist een nauwe samenwerking tussen vervoerder, verlader, de supermarkten en gemeenten. De afgelopen jaren is de samenwerking tussen vervoerder, verlader en de supermarkt gerealiseerd. Deze drie partijen hebben de afgelopen jaren mede dankzij de subsidieregeling PIEK ongeveer 65 miljoen euro geïnvesteerd in 'stil'materieel.
Het congres 'STIL. Hoe krijgen we de winkelschappen nog gevuld', dat op vrijdag 30 maart 2006 tijdens de carrosserie vakdagen in Hardenberg, plaatsvindt (aanvang 10.00 uur), staat in het teken van een verdere samenwerking met de gemeenten. Indien gemeenten voor 'stil' materieel ruimere venstertijden toestaan, dan heeft dit grote voordelen voor de gehele maatschappij. Avond- en/of nachtdistributie resulteert in efficiënter vervoer met minder vrachtwagens en leidt dus tot minder vervuiling. Omdat de bevoorrading plaatsvindt op een tijdstip dat er weinig tot geen voetgangers en fietsers op straat zijn, betekent dit ook dat de verkeersveiligheid ermee gediend is. Als avond- en/of nacht distributie in Nederland breed wordt ingevoerd dan kan dit resulteren in

- Nox -/- 41%, PM10 -/- 42%;

- Verkeersdoden -/- 44%, gewonden -/- 41%.
Daarnaast zullen avond- en nachtdistributie ook bijdragen aan een betere benutting (betere spreiding van gebruik) van de infrastructuur. Avond- en/of nachtdistributie betekent dat deze vrachtwagens niet meer noodgedwongen in de ochtend-/avondspits hoeven te rijden.

Om deze samenwerking met gemeenten te realiseren geven Sligro Food Group, Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, St. van den Brink en de Commissie Stedelijke Distributie hun visie op de bevoorradingsproblematiek van supermarkten in Nederland. Op de beurs presenteert de Stichting Piek-Keur het keurmerk waaraan 'stil' materieel herkenbaar is.

Het programma PIEK vindt zijn oorsprong in de normen van de AMvB 'Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer', van VROM, die sinds december 1998 van kracht is. In de avondperiode (19.00 - 23.00 uur) moet bij laden/lossen de geluidsproductie beperkt blijven tot 65 dB(A). In de nachtperiode (23.00 - 07.00 uur) is de norm gesteld op 60 dB(A).
Het subsidieprogramma PIEK van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, uitgevoerd door SenterNovem, heeft de afgelopen jaren de ontwikkeling en toepassing van technieken en gedrag, die het bevoorradingsverkeer en de laad- en loshandelingen in de bewoonde omgeving stiller maken, gestimuleerd.

Voor verdere informatie: de heer R. Goevaers (030) 239 37 26.