Stichting Kinderpostzegels Nederland

nieuws

Kinderpostzegelactie scoort gemiddeld een 8

Scholenonderzoek

'Wat zijn uw gedachten over de Kinderpostzegelactie?' en 'Wat kan er beter?' Die vragen stonden centraal in het grootschalig Onderzoek Waardering Kinderpostzegelactie. In december 2006 ontvingen alle basisscholen een vragenlijst voor dit onderzoek, ook scholen die niet regulier aan de Kinderpostzegelactie deelnemen.

De uitkomst ervan biedt ons essentiële informatie om de Kinderpostzegelactie ook in de toekomst voor u en uw leerlingen leuk, gemakkelijk en eigentijds te houden en daarmee de hulp aan al die kinderen te kunnen blijven garanderen. Ruim 35% van de scholen heeft de vragenlijst terug gestuurd. Zeker gezien het tijdstip waarop de vragenlijst verzonden is, de drukke decembermaand, is dit een fantastisch resultaat.

Uitkomsten

* Bijna 85% van de respondenten staat positief tegenover deelname aan fondsenwervende acties voor goede doelen.
* Bij de respondenten scoort de Kinderpostzegelactie gemiddeld een 8.

* 90% vindt dat de leerlingen enthousiast zijn voor deelname aan de actie.

* Bijna 65% van de respondenten zou de schoolopbrengst van de Kinderpostzegelactie direct besteed willen zien aan een door de school gekozen, specifiek project van Kinderpostzegels.
* 80% van de respondenten vindt het geen goed idee als een deel van de schoolopbrengst van de Kinderpostzegelactie ten goede komt aan de eigen school.

* Bijna 95% van de respondenten vindt het geen probleem dat leerlingen een bedankje krijgen, voor 70% van de respondenten is sponsoring van dit bedankje acceptabel.

* Bijna alle respondenten maken gebruik van de informatiemiddelen die Kinderpostzegels in de loop van het jaar verstrekt. 90% van deze groep kijkt naar het Schooltv-weekjournaal (reportage over een project van Kinderpostzegels) en 82% bespreekt het leerlingboekje klassikaal.

* Een meerderheid van de respondenten heeft bij de start van de actie behoefte aan meer informatie over de gesteunde kinderprojecten, eventueel in de vorm van lesbrieven of filmmateriaal.

Uit de opmerkingen kwam sterk de wens naar voren om de actie minder tijdrovend te maken. We streven ernaar om al dit jaar in de administratieve afhandeling verdere tijdsbesparing voor de leerkrachten te realiseren. Met de overige uitkomsten van het onderzoek gaan we aan de slag. Hartelijk dank voor uw tijd en medewerking.