NVM zet consument centraal

30.03.2007 / 16:30 / Rubriek: Economie / Organisatie: Nvm

Nvm

NVM zet consument centraal

Nieuwegein, 30 maart. De makelaar als betrouwbare en deskundige partner bij de aan- en verkoop van onroerend goed en de consument centraal. Dat is de hoofdboodschap van de nieuwe campagne van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), waarvan komend weekend de eerste commercials worden uitgezonden. De meerjarige publiekscampagne, ontwikkeld met reclamebureau NormadBlend, draagt als motto Goed gevoel NVM.

Bij de campagne kijkt de NVM door de bril van de consument. In de ogen van die consument hebben makelaars niet altijd een goede reputatie. De insteek van de campagne is daarom dat de NVM, met ruim 4.000 leden de grootste makelaarsvereniging in Nederland, ervoor gaat zorgen dat de consument de NVM als keurmerk beschouwt, met de garantie op de kwaliteit van de aangesloten makelaars. Communicatiemanager Roeland Kimman van NVM: Veel makelaars vinden dat de NVM rechtstreeks voor hun belangen moet opkomen. Maar we moeten een stap verder kijken. Waar het namelijk om gaat, is dat de NVM-makelaar keurmerk wordt voor de consument. Als de campagne erin slaagt dat over te brengen, krijgt de NVM-makelaar automatisch een betere concurrentiepositie dan een makelaar die niet is aangesloten.

De campagne gaat over de werkelijke behoeftes van consumenten. Een huizenverkoper heeft immers andere belangen dan de koper van een woning. Om die reden zegt de NVM in de campagne dat hun makelaars niet tegelijkertijd de verkopende en kopende partij kunnen dienen. Deze campagne geeft écht antwoord op zaken die een consument zich afvraagt: word ik belazerd, krijg ik wel voldoende voor mijn huis, wordt er tot het uiterste onderhandeld, hoe zit het met verborgen gebreken, in hoeverre kan ik de makelaar vertrouwen? Het sterke van deze campagne vind ik dat we met simpele, enkelvoudige vragen van de consument werken. Eerdere campagnes van de NVM waren veel meer zendergericht, aldus Kimman. Wat we tegen de consument zeggen, is dat als hij een NVM-makelaar inschakelt, hij ervan op aan kan dat die makelaar aan een groot aantal eisen voldoet. Dus als je waar voor je geld wilt hebben, als je zeker wilt zijn dat je geen kat in de zak koopt, dat het tarief helder is, dat die makelaar met kennis en naar eer en geweten zijn vak uitoefent, dan moet je echt een NVM-makelaar hebben.


Noot voor de redactie,