Ingezonden persbericht


PUMA® NEEMT DEEL AAN DE VOLVO OCEAN RACE 2008-2009

Het sportlifestyle bedrijf vestigt zich in de wereld van het zeilen en wordt officiële leverancier van 's werelds belangrijkste oceaanrace

Leusden- 30 maart 2007 - PUMA® heeft vandaag bekendgemaakt dat het sportlifestyle bedrijf met een eigen boot meedoet aan de Volvo Ocean Race 2008-2009. Daarnaast zal PUMA de officiële leverancier en licentiehouder zijn van replica merchandise voor 's werelds belangrijkste oceaanrace. De race, ook wel bekend als de "Everest onder het zeilen", start in oktober 2008 in het Spaanse Alicante en eindigt in juni 2009 in de Baltische staten. Door met de race mee te doen begeeft PUMA zich in een nieuw marktsegment en zijn ze het eerste sportlifestyle bedrijf wat meedoet in een onderneming van dergelijke omvang.

"We zijn erg enthousiast dat we PUMA's deelname aan de Volvo Ocean Race - een van 's werelds belangrijkste sportevenementen - kunnen bekendmaken," zegt Jochen Zeitz, CEO en hoofd van PUMA AG. "De wereldwijde uitstraling, aantrekkingskracht en het karakter van deze spectaculaire sport passen perfect bij het PUMA merk en bieden fantastische nieuwe mogelijkheden om ons te vestigen in de wereld van het zeilen zowel op het water als aan de kant. Dit past in onze strategie zoals uiteengezet in Fase IV van onze langetermijnplanning om uit te breiden in nieuwe productcategorieën en het potentieel van ons merk verder te ontdekken."

Glenn Bourke, CEO van de Volvo Ocean Race verwelkomt de betrokkenheid van PUMA bij de race. "Ik ben natuurlijk erg verheugd voor de Volvo Ocean Race dat een bedrijf met dergelijke wereldwijde status zoals PUMA heeft besloten om mee te doen," zegt Bourke. "Waar ik het meest blij om ben is het feit dat een groot consumentenmerk de race ziet als een belangrijk mechanisme voor het promoten van het merk en om hun producten te kunnen tonen. Deze race is psychologisch, fysiek en emotioneel erg veeleisend voor iedereen die erbij betrokken is, maar we zijn ervan overtuigd dan onze nieuwe partner PUMA datgene heeft wat er nodig is om de racers te ondersteunen met sportlifestyle producten die zowel innovatief als van hoge kwaliteit zijn.

De schipper van het PUMA Racing Team is Ken Read. Read, geboren in de Verenigde Staten, wordt gezien als een van 's werelds beste racers en heeft al twee keer aan het roer gestaan tijdens de America Cup in 2000 en 2003. Hij heeft twee keer de titel "United States Rolex Yachtsman of the Year" gewonnen en heeft meer dan 40 wereld, Noord-Amerikaanse en nationale kampioenschappen gewonnen. De laatste vier etappes van de Volvo Ocean Race 2005-2006 zat Read bij het Ericsson Racing Team en was toen onmiddellijk "verknocht" aan de boten en de race.

"Het leiden en het schipper zijn van een Volvo Ocean Race-team is een droom die werkelijkheid wordt. Ik ben erg trots onderdeel te zijn van het PUMA Racing Team en met hen het voortouw te nemen in deze nieuwe en spannende onderneming," zegt Ken Read. "Ik geloof dat Puma het type bedrijf is wat de zeilwereld nodig heeft, wat buiten de vaste kaders om kan denken en deze sport naar een geheel nieuwe groep consumenten kan brengen. Het wordt een ongelofelijke reis voor ons allemaal."

Met de deelname aan wedstrijdzeilen verbreedt PUMA haar horizon van sporten. PUMA is al actief binnen de formule 1, motorsport (o.a Ducati) en heeft in 2006 haar sportlifestyle golfcollectie gelanceerd. De eerste collectie zal naar verwachting in de zomer van 2008 verschijnen, PUMA zal echter in het tweede kwartaal van 2007 al de eerste investeringen doen gericht op de nieuwe zeilcatagorie. Verdere details over de Volvo Ocean Race zullen later worden bekendgemaakt.

De legendarische zeilrace om de wereld is een mengeling van de nieuwste technologie, topsportprestaties en extreem avontuur in een wereldwijd evenement. De Volvo Ocean Race begon in 1973 als de "Whitbread Round the World Race". Het is een fysiek zeer belastende race waarvoor veel uithoudingsvermogen nodig is in 's werelds snelste boot die bestaat uit één romp, waar mannen en vrouwen op de top van hun kunnen met elkaar de strijd aangaan en in oostelijke richting zeilend van continent naar continent de wereld overgaan. De race duurt ongeveer negen maanden opgedeeld in 11 etappes en legt een afstand af van 39.000 zeemijlen over uitdagende en vaak gevaarlijke wateren. De Volvo Ocean Race 2008-09 heeft tenminste 12 aanloophavens, waaronder havens in het Midden-Oosten, India en Azië. Plaatsen waar de race nog nooit is geweest.

PUMA® is het mondiale bedrijf in sportlifstyle dat met succes invloeden uit sport, lifestyle en mode combineert. PUMA's unieke kijk op de branche staat garant voor onverwachte producten op het gebied van schoenen, kleding en accessoires voor een sportieve lifestyle door middel van technische innovatie en revolutionaire ontwerpen. Puma is in 1948 opgericht in Herzogenaurach, Duitsland, en verkoopt producten in meer dan 80 landen. Voor meer informatie, kijk op www.puma.com


---- --