Ingezonden persbericht


Kleertjes.com verkozen tot 'Beste Webwinkel 2007'

Noordwijk aan Zee/Ede - De beste webwinkels van Nederland zijn gisteren bekend gemaakt tijdens de gala-avond van de Nationale Thuiswinkel Awards 2007. De jaarlijkse vakprijs, de publieksprijzen en de Branche-Innovatie Award zijn ten overstaan van bijna 600 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee uitgereikt.

De Awards worden elk jaar georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards; een initiatief van de branchevereniging Thuiswinkel.org. Met de uitreiking van de Awards levert de stichting een positieve bijdrage aan het zelfbewustzijn van de branche. De stichting richt zich zowel op bedrijven als consumenten die respectievelijk verkopen en kopen op afstand.

Publieksprijzen

Voor de publieksprijzen kwamen 90 genomineerde webwinkels in aanmerking. Deze zijn eerder dit jaar, via een stemronde op internet, door 177.000 consumenten geselecteerd uit 350 inzendingen. Vervolgens beoordeelden de consumenten de genomineerde webwinkels met rapportcijfers.

Kleerjes.com bleek de absolute favoriet en is daarom de 'overall winnaar': de webshop kreeg de allerhoogste cijfers van het publiek en mag zich daarom vol trots de 'Beste Webwinkel van Nederland' noemen. Kleertjes.com verkoopt nieuwe merkkleding voor baby's en kinderen in de maten 50 tot en met 176.

Uit het onafhankelijke consumentenonderzoek, dat Q&A Research en Consultancy in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards uitvoerde, vloeide niet alleen de 'overall winnaar' voort. Er kwamen nog 17 webwinkels, uit 14 subcategorieën en 5 hoofdcategorieën, als winaars uit de bus. Een overzicht van de winaars per categorie: Overall winnaar:
Kleertjes.com

Winnaars hoofdcategorieën:

Handel- en vergelijkingsites:
eBay
Financiële Diensten:
Rabobank
Reizen en vrije tijd:
Landal GreenParks
Speciaalzaken:
Kleertjes.com
Warenhuizen:
Tchibo

Winnaars subcategorieën:

Accommodaties (hotels, vakantiewoningen, bungalowparken): Landal GreenParks
Boeken, tijdschriften & dagbladen:
bol.com
Complete vakanties (pakketreizen):
Sunweb Vakanties
Computer hard- en software:
Informatique.nl
Consumentenelektronica & huishoudelijke apparatuur: bol.com
DVD, muziek en home-entertainment:
bol.com
Financiële diensten & verzekeringen:
Rabobank
Handelsites en marktplaatsen:
eBay
Levensmiddelen & persoonlijke verzorging:
Albert.nl
Mode:
Kleertjes.com
Sport, speelgoed en hobby:
Bart Smit
Vergelijkingsites:
Kieskeurig
Vliegtickets:
Transavia
Warenhuizen:
Tchibo

Vakprijs Beste Starter

Naast de publiekprijzen, is gisteren bovendien een vakprijs voor 'Beste Starter' uitgereikt. De webwinkel Simply Colors sleepte deze Starter Award 2007 in de wacht, omdat het zich op een succesvolle, creatieve en innovatieve wijze heeft gemanifesteerd.

De webwinkel verkoopt kleurrijke baby- en kinderkleding die bedrukt kan worden met een persoonlijke tekst en/of afbeelding. Stephanie Dijkstra begon in september 2005 met de internetwinkel. Inmiddels werken er 20 mensen en zijn er 5 vestigingen in het buitenland, namelijk Frankrijk, België, Spanje, Zweden en Nieuw-Zeeland. Simply Colors wil nog dit jaar in 6 tot 8 andere landen opstarten.

De jury: "Het geheel oogt verzorgt en professioneel. Wat het bedrijf te bieden heeft, de kinderkleding, is meteen duidelijk op de homepage. De site is uitnodigend en is heerlijk overzichtelijk. De ondernemers hebben goed hun huiswerk gedaan, voordat ze met de website en winkel begonnen. Ze wisten al voor de start dat ze het concept internationaal in de franchise wilden doen. Vandaar dat ze bewust een naam kozen die op internationaal niveau toepasbaar is en die bij het product past. Daarbij komt dat het webbedrijf een enorme groei heeft doorgemaakt.''

Bij Thuiswinkel.org meldden zich dit jaar 74 'starters' aan. De 17-koppige vakjury, bestaande uit vakgenoten en mediapartners, beoordeelde deze ondernemingen aan de hand van vooraf opgestelde criteria en de ingezonden motivaties. Uiteindelijk nomineerde de jury 5 webwinkels. Deze presenteerden zich op 8 maart aan de jury, die aan de hand daarvan de winnaar koos.

De vakjury voor de Starter Award stond onder de bezielende leiding van voorzitter Roel Pieper. Hij is hoogleraar e-commerce aan de Universiteit van Twente.

Branche-Innovatie Award

Tenslotte ging de Branche-Innovatie Award 2007 naar web2.0 die Jan de Waal, voorzitter van Platform Internetbureau's Nederland, in ontvangst nam. Het bestuur van de Nederlandse Thuiswinkel organisatie bepaalt elk jaar de winnaar van de Branche-Innovatie Award.

Het bestuur: "Ditmaal hebben we niet gekozen voor een bedrijf, stichting of organisatie, maar voor een trend die voor ons als webwinkeliers onomkeerbaar is. Eerder dit jaar riep Time Magazine de internetgebruiker uit als 'person of the year'. Maar die internetgebruiker zou dat nooit zijn geworden zonder die duizenden nieuwe initiatieven. Daarom krijgt web2.0 de Award."

Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2007 werd mede mogelijk gemaakt door: Hoofdsponsors: De Telegraaf, PaySquare, Selekt Mail en Selektvracht Co-sponsors: Admeta, Experian, HCN, ilse media, Newtel Essence, Ogone, Onetomarket, Ordina

EINDE PERSBERICHT

STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS

De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.

De stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren en financieren van onafhankelijke verkiezingen voor de branche. Op donderdag 29 maart 2007 zijn voor de zesde maal de Nationale Thuiswinkel Awards gehouden.

Met de uitreiking van de Awards levert de stichting een positieve bijdrage aan het zelfbewustzijn van de branche. Zowel bedrijven die verkopen op afstand als consumenten die (gaan) kopen op afstand staan daarbij centraal.

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van circa 500 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Achtergrondinformatie (