ABN AMRO

Amsterdam, 30 maart 2007

ABN AMRO intensiveert campagne voor veilig computergebruik na virusaanval op PC's klanten

ABN AMRO intensiveert per direct een campagne voor veilig computergebruik thuis en op kantoor. De campagne is reeds gestart op internet en krijgt morgen een vervolg in de dagbladen. PC-gebruikers die internet bankieren worden gewezen op de vijf gouden regels die gelden voor internet bankieren.

Aanleiding is dat vier klanten, die gebruik maken van internet bankieren (www.abnamro.nl), zijn gedupeerd door internetcriminelen. De klanten hebben een computervirus op hun PC geactiveerd door op een bijlage van een e-mailtje te klikken. Hierdoor is een nep ABN AMRO site geactiveerd, die criminelen toegang hebben verschaft tot internet bankieren. De klanten zijn direct schadeloos gesteld door de bank. Het gaat om zogenoemde spoedoverboekingen. De bank heeft deze internet bankieren functionaliteit uit voorzorg voor alle klanten gestopt om nieuwe criminele overboekingen te voorkomen.

Johan van Hall, directielid ABN AMRO Nederland: "Wij nemen dit incident zeer serieus en nemen naast de voorlichting alle technische maatregelen die in ons vermogen liggen om dit in de kiem te smoren. Bij internet bankieren is veilig gebruik van de computer thuis of op kantoor een voorwaarde. We gaan onze klanten nog meer dan voorheen hier op wijzen. Indien de gebruiker zich houdt aan regels is internet bankieren een zeer veilige, snelle en gemakkelijke manier om te bankieren."

Het virus dat de PC's van klanten "aanvalt" werkt middels het principe van "man in the middle". De verbinding die de klant via de geïnfecteerde PC opzet met internet bankieren wordt door het virus omgebogen naar een nep-website. Deze nep-website doet zich voor als de internet bankieren website en vraagt de klant om in te loggen. Tijdens het inloggen op de PC van de klant worden de inlog-gegevens opgevangen en wordt via een andere verbinding ingelogd op de internet bankieren website van de bank. De klant worden meerdere keren gevraagd om zijn inlog gegevens op te geven. De foutmeldingen die dan worden getoond wijken af van de, voor de klant, vertrouwde schermen. Niet zichtbaar wordt door de internetcrimineel ingelogd binnen internet bankieren met ongewenste transacties als gevolg.

Jan Peter Schmittmann, ceo ABN AMRO Nederland benadrukt: "Internet bankieren blijft veilig als klanten de vijf gouden regels voor veilig internet bankieren in acht nemen."

Deze vijf gouden regels zijn:

* Controleer altijd het gele hangslotje; door erop te klikken verschijnt het unieke ABN AMRO certificaat

* Controleer altijd uw betaalopdrachten via 'Bij- en afschrijvingen'
* Open nooit bijlagen van e-mails met een onbekende afzender
* Installeer alleen software van vertrouwde bronnen
* Bescherm uw PC met een virusscanner en een firewall

Perscontacten: 020 6288900