AutoRai

Verhitte strijd rond Almere levert Kevin Abbring zege op

(4/3/2007)
Ook de tweede wedstrijd van de Mitsubishi Colt Cup 2007, de LG Almere Rally, leverde een eclatante zege op voor Kevin Abbring en Harmen Scholtalbers. Het KNAF Talent First-duo reed op de klassementsproeven in en rond Almere een gedegen wedstrijd, waarin geen foutje werd gemaakt. De strijd om de twee overige ereplaatsen was een stuk spannender, met uiteindelijk Edwin Abbring voor Henk Westerbeek.

De LG Almere Rally verliep helaas niet van een leien dakje. Van de geplande 109 kilometer klassementsproef werden er uiteindelijk 89 daadwerkelijk gereden. Althans door de eerste deelnemers want toen de Mitsubishi-rijders op KP 5 aankwamen, bleek ook die te zijn geneutraliseerd. Het maakte de wedstrijd er eigenlijk alleen maar spannender op, met name ook omdat het te rijden traject erg veel valkuilen opleverde. Dat ondervond al snel Mark Nieuwlaar. Hij had daags tevoren samen met Hans Weijs junior, de Mitsubishi Colt-kampioen van 2006, de Almere rallysprint gereden. âHans heeft me toen een aantal trucs en behendigheidjes laten zien en toen ik zelf reed met hem ernaast, ging dat echt fantastischâ, vertelde Nieuwlaar, terwijl hij naast zijn gestrande bolide stond. Op de tweede KP was hij namelijk na Weijsâ lessen wel erg enthousiast van leer getrokken, wat bijna in een salto mortale eindigde. Met een afgebroken voorwielophanging moesten hij en navigator Jan-Coert Kapteijn helaas de strijd staken.

Op diezelfde tweede KP was Edwin Abbring een fractie sneller dan zijn vliegende zoon Kevin. Het was maar één seconde, maar toch. âDie proef is behoorlijk link en juist dan kom ik goed uit de voeten. Op sommige andere proeven was het erg glad en daar heb ik het niet zo op. Toch mooi dat ik twee keer sneller was dan Kevin. Als ik hem een beetje kan bijhouden dan is mijn rally al geslaagdâ, oordeelde de routinier, die wel gas zal moeten blijven geven, want Henk Westerbeek sluipt steeds naderbij. Die had op de eerste KP veel hinder ondervonden van een andere rijder die aanzienlijk langzamer was maar hem er niet voorbij liet. Ook op KP 4 verloor Westerbeek een aantal seconden maar daarna was hij bijna steeds sneller dan Edwin Abbring. âEn daar gaat het me om. Nu mijn tijden bij die van Edwin zitten moet hij zich zorgen gaan maken over zijn bijna permanente tweede plaatsenâ, waarschuwde de breed lachende snelle Voorschotense postbode. André Hof keek al even tevreden terug op de rally. Hij weet dat hij zich niet in de strijd om de zege kan mengen en als je je dan op de eerste klassementsproef al even verremt, dan wordt het zelfs oppassen geblazen. Maar daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht. Met zijn nieuwe navigator Paul Neeskens klikte het vanaf de eerste meter prima wat in steeds betere tijden uitmondde. âTegen het eind zaten we nog maar een paar seconden van de voorsten af. Toen liep het tussen ons ook echt gesmeerd. Het is altijd even wennen aan een nieuwe man naast je maar ik weet nu dat we samen nog mooie dingen gaan belevenâ, aldus de glunderende André Hof.

Kevin Abbring genoot op dat moment al na van een perfect verlopen rally. Zijn training van afgelopen winter op de bevroren Zweedse meren kwam hem op de onverharde proeven goed van pas. Maar nog doorslaggevender was zijn rijden op de industrieterreinen. Normaal gesproken worden die niet zo door rallyrijders gewaardeerd, maar aangezien Abbring in het kader van het KNAF Talent First-project een racecursus op het circuit volgde, weet hij exact hoe ideale lijnen moeten worden gereden. Wat zijn grote voorsprong meteen verklaart. âIk vind zoân industrieterrein ook gaaf, zeker dat van Lelystad. Maar ook op het onverhard ging het fantastisch. Ik rijd trouwens wel helemaal op zeker, zeg 95% van wat zou kunnen, maar dat is al ruim voldoende voor de overwinningâ.