Gemeente Mook & Middelaar


Ter Sprake week 14 2007

Raads,- en commissievergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.

Belangstellenden zijn van harte welkom en hebben spreekrecht. Tijdens raadsvergaderingen kan het publiek reageren op de voorstellen, indien zij dit tenminste 48 uur eerder bij de griffier hebben gemeld. Bij raadsvergaderingen kan het publiek aan het begin van de vergadering reageren op voorstellen. Bij commissievergaderingen gebeurt dit tijdens de behandeling van het voorstel.

Extra vergadering van de commissie Begroting en Rekening

donderdag 12 april 2007 om 18.30 uur.

Agenda

Verbetertraject financiële functie

.

AANVRAAG BOUWVERGUNNINGEN

Bouwadres Omschrijving

Molenhoek :

Meidoornhof 4 plaatsen dakkapel

Rijksweg 18a aanbrengen reclame-installatie

Hoeveveld 25 uitbreiden bedrijfsruimte

Plasmolen :

Schildersweg 1a wijziging indeling kelder en uitbreiding keuken

ONTVANGEN AANVRAAG SLOOPVERGUNNING

Sloopadres Omschrijving

Plasmolen :

Witteweg 9 gedeeltelijk slopen bedrijfsgebouw (botenhuis)

VERLEENDE REGULIERE BOUWVERGUNNINGEN

Bouwadres Omschrijving
Verzonden

Mook :

Rijksweg 93 uitbreiden
woonhuis 29 maart 2007

VERLEENDE SLOOPVERGUNNING

Plasmolen :

Witteweg 9 gedeeltelijk slopen bedrijfsgebouw (botenhuis) verzonden:
28maart 2007

Inzageperiode: met ingang van verzenddatum

Reactiemogelijkheden:


- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na verzenddatum


- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,

6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het gemeentebestuur.

Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.

.

Vrijstelling vergunningplicht kleinschalige evenementen.

De burgemeester maakt bekend dat zij, op basis van artikel 2.2.2 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening, heeft besloten kleinschalige evenementen vrij te stellen van de vergunningplicht. Dit betekent dat voor deze evenementen geen vergunning of ontheffing hoeft te worden aangevraagd. Wel dient een meldingsformulier te worden ingevuld, dat uiterlijk 3 weken voor de datum van het evenement ingediend moet worden.

Aan de vergunningvrijstelling zijn een aantal randvoorwaarden verbonden. Zo moet het bijvoorbeeld gaan om een evenement dat slechts één keer per jaar georganiseerd wordt, maximaal één dag duurt en plaatsvindt tussen 09.30 en 24.00 uur. Er mag geen sprake zijn van overmatige geluidhinder en eventuele muziek moet uiterlijk 23.00 uur stopgezet worden. Er mogen niet meer dan 100 personen aanwezig zijn, ingeval van een tent geldt een maximum van 50 personen. Daarnaast mogen er geen doorgaande wegen worden afgesloten.

Hoe doe ik een melding?

De formulieren om een evenement te melden zijn verkrijgbaar bij de publieksbalie in het gemeentehuis. Indien alle vragen op dit formulier met ja beantwoord zijn wordt het evenement als een vergunningsvrij evenement aangemerkt en kunt u volstaan met het invullen van het meldingsformulier. In dat geval is geen vergunning of ontheffing nodig en zijn geen legeskosten verschuldigd. Het volledig ingevulde meldingsformulier dient uiterlijk 3 weken voor datum van het evenement te worden ingediend. Indien het evenement voldoet aan de gestelde criteria dan ontvangt de indiener de melding retour voorzien van een accoordstempel. Daarbij worden dan tevens voorschriften gevoegd, waaraan men zich tijdens het evenement dient te houden. De voorschriften hebben ondermeer te maken met de bereikbaarheid van de locatie voor hulpdiensten, het opruimen en schoonmaken, de brandveiligheid en het voorkomen van overlast voor de omgeving. De naleving van deze voorschriften kan door gemeentelijke toezichthouders of de politie worden gecontroleerd.

Nadere informatie is te vinden in het besluit vrijstelling vergunningplicht evenementen. Dit besluit inclusief meldingsformulier en voorschriftenbijlage ligt ter inzage bij de publieksbalie.

Inzage: van 4 april tot en met 15 mei 2007

Reactiemogelijkheden:


- bezwaarschrift aan de burgemeester tijdens de inzageperiode;


- voorlopige voorziening, na indiening bezwaarschrift bij Voorzieningenrechter te Roermond.

Nadere informatie: bureau Bestuurszaken, tel: 69 69 131

..

Voornemen vrijstelling bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij voornemens zijn om met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor:


- Het uitbreiden van de woning op het perceel Dorpsstraat 14 te Middelaar (kadastraal bekend gemeente Mook en Middelaar, sectie C, nummer 520)

Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de stukken die redelijkerwijs nodig zijn voor een beoordeling van het ontwerp liggen vanaf woensdag 4 april 2007 tot en met dinsdag 15 mei 2007 tijdens de openingsuren ter inzage in het gemeentehuis aan de Raadhuisplein 6 te Mook.

Reactiemogelijkheden: gedurende de inzageperiode kan een ieder mondeling of schriftelijk zijn zienswijze omtrent het voornemen kenbaar maken. Degene die onverschoonbaar niet tijdig een zienswijze indient, kan in een later stadium geen bezwaar en/of beroep instellen tegen het definitieve besluit.

Een schriftelijke zienswijze moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus 200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kan een afspraak worden gemaakt via onderstaand telefoonnummer.

Nadere informatie: bureau RIBM, tel. (024) 696 91 47.

..

Voornemen vrijstelling bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij voornemens zijn met toepassing van art. 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor:

het realiseren van een vrijstaande woning op het perceel Rijksweg 27 te Molenhoek

Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken liggen van woensdag 4 april 2007 t/m dinsdag 15 mei 2007 ter inzage in het gemeentehuis (publieksbalie) tijdens openingstijden;

Reactiemogelijkheden: gedurende de inzage periode kan een ieder mondeling of schriftelijk zijn of haar zienswijze omtrent het voornemen kenbaar maken. Degene die onverschoonbaar niet tijdig een zienswijze indient, kan in een later stadium geen bezwaar en/of beroep instellen tegen het definitieve besluit.

Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus 200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kan een afspraak worden gemaakt via onderstaand telefoonnummer.

Nadere informatie: bureau RIBM, tel. 024-6969148

.

Landelijke Opschoondag, een groot succes !!!

Zaterdagochtend 24 maart jl. zijn in de gemeente Mook en Middelaar ± 175 vrijwilligers op pad gegaan om met elkaar zwerfvuil op te ruimen. Gewapend met zakken, kruiwagens, bezems etc zijn mensen de straten en plantsoenen doorgetrokken. Ook college- en raadsleden waren actief tijdens deze dag. De burgemeester zorgde samen met wethouder Peters op alle locaties voor koffie en koeken. Al met al was het een gezellige ochtend.

Buurtvereniging Kerkstraat/Violenstraatje/Kempke zorgde voor een ludieke actie door naast zwerfvuil ook hondenpoep in te zamelen. Dit om aan te geven hoeveel hondenpoep er bijvoorbeeld in het recreatiegebied aan de Maas te vinden is en daarnaast de raadsleden ervan te overtuigen dat een hondenpoepbeleid de nodige aandacht behoeft.

Totaal is naast een grote berg hondenpoep zon 4200 kg. zwerfvuil verzameld. Als u bedenkt dat zwerfvuil voornamelijk bestaat uit snoepwikkels en petflesjes (waarvan het gewicht minimaal is) dan wordt duidelijk dat er door de gemeentelijke buitendienst ontzettend veel zakken zijn opgehaald aan het eind van deze opschoondag.

Een goed initiatief met een geweldig resultaat.

Met dank aan alle vrijwilligers !!!

Containers aan de straat

Wanneer moeten containers nu eigenlijk aan de straat?

Jaarlijks staat het weer op de afvalwegwijzer en wordt er aandacht aan besteedt in onze nieuwsrubriek Ter Sprake, maar toch zien we regelmatig dat afvalcontainers veel te vroeg aan de straat worden gezet.

Containers dienen op de ophaaldag voor 07.30 uur aan de straat te staan.

Dat wil zeggen niet de dag ervoor en zeker niet 2 of zelfs meerdere dagen eerder. Dit levert een sterk vervuild straatbeeld op. Bovendien levert dit verwarring op bij overige buurtbewoners.

Ook het weer binnenhalen van de container laat vaak te wensen over. Laat de container niet dagen staan, maar zet deze terug na lediging.

Als uw container niet op de juiste dag aan de straat staat riskeert u bovendien een boete. Reden genoeg om er even extra op te letten dat uw container op de juiste dag aan de straat staat.

Gemeentehuis gesloten

Het gemeentehuis en de gemeentelijke werkplaats zijn gesloten op vrijdag 6 april (Goede Vrijdag) en maandag 9 april ( tweede Paasdag). Op zaterdag 7 april (Paaszaterdag) zijn de milieustraat en het KCA depot gewoon geopend.

NIEUWS VAN DE KLANKBORDGROEP WMO

Website belastingdienst

Veel kosten voor ziekte of handicap zijn aftrekbaar van de belasting. Vaak weten mensen dit niet en laten daardoor hun kansen op teruggave door de Belastingdienst liggen. Er zijn nu twee websites waar alle aftrekbare kosten in beeld worden gebracht. Kijk hiervoor naar de volgende sites:


· www.belastingvoordeelchronischzieken.nl


· www.belastingtvoordeelvoorgehandicapten.nl

Voor hulp bij het invullen van Uw inkomstenformulier kunt U ook terecht bij de belastingadviseurs van de KBO.

Op safari in een rolstoel

Ook als je gebonden bent aan je rolstoel zijn verre vakanties mogelijk. Munckhof Travel&Care organiseert voor de avontuurlijke rolstoeler groepssafaris in Zuid-Afrika. Alle onderdelen van een safari zijn inbegrepen, van het bekijken van de Big Five tot het logeren in een tentenkamp in de bush. De safaris vinden plaats in groepsverband met een internationaal reisgezelschap. De reizen worden begeleid door een Engelstalige reisleiding en op aanvraag kan een medisch assistent of verpleegkundige aan de reisleiding toegevoegd worden.

Travel&Care organiseert sowieso reizen met zorg voor mensen die graag op reis willen en beperkingen hebben. Meer info over de reizen met zorg en over Munckhof Travel&Care vindt U op: www.travelandcare.nl

Scootmobielsticker

Scootmobielen zijn in het verkeer (vooral bij donker weer) niet goed zichtbaar. Vanaf heden is er in Nederland nu een scootmobielsticker te verkrijgen. Het is een ronde, rood-witte reflecterende, kunststof sticker met een doorsnee van 16 cm. die op de rugleuning van de scootmobiel wordt bevestigd. Doel van de sticker is het vergroten van de persoonlijke en passieve veiligheid van de scootmobielberijder. De sticker mag met toestemming van de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW) worden gebruikt. Vraag aan de leverancier van Uw scootmobiel of hij zon sticker voor U kan bestellen.

Vervoer gehandicapten

Staatssecretaris Ross heeft het Valyscontract getekend met Connexion. Dit contract loopt van 1 april 2007 tot 31 maart 2010. Met Valysvervoer kunnen mensen met een handicap per taxi of openbaar vervoer reizen naar bestemmingen buiten de regio waar zij wonen. Valysvervoer is bedoeld voor reizen met een sociaal-recreatief karakter.

Voor vervoer binnen de regio kent de gemeente eigen vervoersvoorzieningen. Ook voor bestemmingen als school, werk en dagbesteding bestaan eigen gemeentelijke regels.

Wilt U meer weten over de mogelijkheden voor U om mogelijk gebruik te kunnen maken van Valysvervoer of hebt U andere vragen over vervoer dan kunt U terecht bij het gemeentelijke loket Zorg en Inkomen.

Gehandicaptenplatform Mook zoekt nieuwe leden

Het Gehandicapten Platform Mook behartigt de belangen van alle mensen met een beperking( in de ruimste zin van het woord) binnen de gemeente Mook. Het platform signaleert behoeften en knelpunten die in de gemeente geconstateerd worden ten aanzien van mensen met een beperking. De vertegenwoordiger van het platform in de WMO-raad brengt die behoeften en knelpunten in deze Raad naar voren. Het platform is derhalve een klankbord voor de mensen met een beperking in deze gemeentelijke advies-beleidsraad. Derhalve kan zij er op toezien en beoordelen of de belangen van mensen met beperkingen in de gemeente goed worden behartigd.

Naast deze taak, die een goede band vraagt met de mensen die wij vertegenwoordigen, zijn er taken die wij in de toekomst meer aandacht willen geven. Om er enige te noemen:


· Contact met onze achterban intensiveren.


· Toezien op optimale toegankelijkheid van gebouwen en voorzieningen voor mensen met een beperking. Bouwplannen van de gemeente hierop beoordelen.


· Een vinger aan de pols houden bij ontwikkelingen rond kwaliteit, kosten en toegankelijkheid van lokale en regionale vervoersdiensten.


· Toezien dat er binnen de gemeente beleid, dat het deelnemen aan het arbeidsproces voor mensen met een beperking mogelijk maakt, wordt ontwikkeld en uitgevoerd.


· Toezien dat kinderen met een lichamelijk en/of geestelijke handicap onderwijs kunnen volgen, al dan niet in de eigen gemeente.(Bv. leerlinggebonden financiering en leerlingenvervoer}.

Kortom het gehandicaptenplatform heeft een belangrijke signaalfunctie bij de uitvoering van de wet gelijke behandeling.

Het gehandicaptenplatform bestaat uit vrijwilligers die zich hiervoor inzetten. Vanwege toenemende activiteiten zoeken wij 4 enthousiaste nieuwe leden waaronder een voorzitter en een secretaris / penningmeester.

B E N T U E E N V A N H E N?

Voor info en aanmelding kunt U bellen met Jos Temme 3583916 of Mieke Janssen Reinen-Peters 3584205