Port of Rotterdam

Tracking containertransportketen gestart bij VITO

27-03-2007

De binnenvaartleden van de Vereniging van Inlandterminal Organisaties (VITO) hebben 41 binnenvaartschepen van 14 Nederlandse Inlandterminals uitgerust met een mobiele tracking & tracing module van Carrierweb.

"Het koffertje", zoals de module al door de schippers gedoopt is, gaat zorgen voor meer duidelijkheid omtrent de afhandeling in de zeehavens, door nauwkeurig op basis van GPS te meten waar een schip zich bevindt en of het nu vaart of juist stil ligt. De module bergt ook een uiterst modern communicatiesysteem waarmee planners en schippers op eenvoudige manier met elkaar berichten en statussen kunnen uitwisselen. Het Havenbedrijf Rotterdam en ECT Terminals ondersteunen dit project van de binnenvaartleden van de VITO, ook financieel. De softwarebedrijven Init8 en Carrierweb leveren de software en hardware noodzakelijk voor dit project.

Op de minuut nauwkeurig
VITO, gefocust op het verbeteren van het Inter-modale achterlandproduct van de Inlandterminals, loopt hiermee mijlenver voorop in het toepassen van dergelijke technologie in de binnenvaart. "Hiermee worden de prestaties van de VITO, maar ook die van de terminal en depots in de zeehavens op de minuut nauwkeurig in kaart gebracht." Automatiseerder Initi8 slaat al onze positiegegevens op, die volledig objectief, zonder menselijke tussenkomst, door de Carrierweb-trackingmodule worden verzameld. Hiermee worden de bottlenecks geïnventariseerd en vervolgens aangepakt; ook als we hierbij hand in eigen boezem moeten steken."

De klant in het achterland wil punctualiteit, betrouwbaarheid en zekerheid voor een scherpe prijs! Het gaat er om dat de klant in het achterland een goed betrouwbaar en verantwoord product krijgt tegen een scherp tarief. Met alle stakingen, vertragingen, vollopende terminals, toenemende files en fijnstofdiscussies, is een probleemloze afhandeling via het schonere Intermodale vervoer van de VITO-leden essentieel, om dat te waarborgen. Deze stap van onze leden zal veel nuttige informatie opleveren om positief en constructief aan de discussie bij te dragen. Wij willen primair opkomen voor de belangen van de klanten van de VITO-Inlandterminals. Met ruim 1 miljoen vervoerde intermodale teu's in 2006 zijn de leden van de VITO één van de belangrijkste marktpartijen in deze discussie.

Maar dat is nog niet alles.
Een belangrijk aspect voor VITO is ook de ketenveiligheid voor haar klanten. De leden willen te allen tijde kunnen controleren waar de lading is en de schipper heeft de mogelijkheid om in geval van calamiteiten een groot-alarm knop in te drukken. VITO onderzoekt of hun verbetering van de ketenveiligheid met dit project verdere invulling kan krijgen.

VITO-terminals zijn klaar voor verdere groei, gebruik ons daarvoor! Dergelijke innovatieve initiatieven zijn niet de enige zaken waarmee VITO zich bezig houdt. De overslagcapaciteit van onze leden gaat in de komende jaren verdubbelen, waardoor een groot deel van de verwachte groei in het containerverkeer op zeer korte termijn gemakkelijk kan worden opgevangen. Ook op het gebied van terreinontwikkeling met loodscapaciteit en distributienetwerken laten de VITO-leden zich niet onbetuigd. De VITO ziet de afhandeling van haar aan- en afvoerlijnen per binnenvaart en rail door terminals en depot in de zeehavens als voornaamste zwakke schakel. Dit kan een belemmering vormen om de toekomstige groei in het containerverkeer op milieuvriendelijke en verantwoorde wijze op te vangen. De moeizame afhandeling van binnenvaart en rail in de zeehavens met de enorme vertragingen en operationele problemen "jaagt" veel verladers naar het flexibele wegvervoer. Resultaat op termijn: meer fijnstof, meer files, meer problemen. VITO-leden spreken hun ongerustheid uit over dergelijke berichten. "De VITO wil vooral haar energie steken in het optimaliseren van de aan- en afvoerlijnen van de Inlandterminals". VITO ziet een actieve rol voor haar leden als een must om toekomstige groei te kunnen accommoderen in Nederland, maar dan moeten de rederijen, terminals, depots, schippers, railoperators, verladers en Inlandterminals wel de koppen bij elkaar gaan steken en hiermee aan de slag willen gaan. VITO wacht op uw telefoontje.

© Vereniging Inland Terminal Operators

Voor nadere informatie: Aad Orgelist , voorzitter 06 36197571 of 043 -3479854 Danny otter, secretaris 074-2489950