Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De waarde van vasthoudendheid

Integriteitszorg bij certificatie- en keuringsinstellingen

De waarde van
vasthoudendheid
Integriteitszorg bij certifcatie- en keuringsinstellingen

Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

R 07/03, februari 2007

ISSN 1383-8733
ISBN 978-90-5079-177-9


2 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

Voorwoord

Certificatie- en keuringsinstellingen opereren in een markt met toenemende concurrentie. Ze bevinden zich in een spanningsveld. Het is hun taak om een onafhankelijk en deskundig oordeel te geven over een product, een persoon of een systeem. Tegelijkertijd moeten ze rekening houden met de wensen van de klant.
Deskundigheid en integriteit, in de betekenis van handelen in overeenstemming met geldende regels, normen en waarden, zijn belangrijke pijlers onder het stelsel van keuring en certifice- ring. In het jaarplan 2006 heeft de inspectie onderzoek aangekondigd naar de borging van des- kundigheid en integriteitszorg bij de cki's. In dit rapport geeft de inspectie een oordeel over de wijze waarop de cki's integriteitszorg invullen. De inspectie zal beide rapporten tegelijkertijd aanbieden aan de minister en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De onderzoeken naar de borging van deskundigheid en integriteitszorg leveren positieve resul- taten op. De inspectie is erop gericht dat de cki's dit niveau vasthouden en waar mogelijk ver- beteren. In dit voorwoord dient de nadruk vooral te liggen op het compliment dat de organisa- ties op deze onderwerpen toekomt.
A.J. Duymaer van Twist
Wnd. inspecteur-generaal Werk en Inkomen


3 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


4 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

Inhoud


1 Inleiding 7
1.1 Aanleiding voor het onderzoek 7
1.2 Onderzoeksopzet 7
2 Integriteitszorg bij de cki's 9
2.1 Definitie van integriteit en dilemma's 9
2.2 Systeem voor integriteitszorg 10
2.3 Maatregelen voor integriteit 10
2.4 Uitvoering van integriteitszorg 10
3 Oordeel 13
4 Reactie certificatie- en keuringsinstellingen 15
4.1 Reactie cki's 15
4.2 Nawoord IWI 15 Bijlagen: Reacties cki's 17 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 19


5 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


6 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


1 Inleiding

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) maakt op een aantal terreinen gebruik van private instellingen die certificaten afgeven. Deze certificaten zijn wettelijk verplicht gesteld. Bij de certificatie zijn verschillende partijen betrokken. De minister van SZW wijst
1 instellingen aan die deze certificaten mogen verstrekken.1 De aanwijzing betekent dat de certifi- In het rapport wordt de term cki catie- en keuringsinstelling (cki) de taak namens de minister mag uitvoeren. De Inspectie Werk (certificatie- en keuringsinstelling)
voor dergelijke instellingen gebruikt. en Inkomen (IWI) houdt toezicht op de cki's. De inspectie toetst of de cki's blijven voldoen aan de aanwijzingscriteria.
Bij de uitoefening van haar wettelijke taak moet de cki voldoen aan normen voor integriteit. Als bestuursorgaan moeten haar handelingen in overeenstemming zijn met geldende regels, normen en waarden. Daarnaast staan er specifieke eisen voor integriteit in de wetgeving en in de aanwijzingsbeschikking die cki's van de minister ontvangen. De meeste cki's hebben een accreditatie van de Raad voor Accreditatie (RvA). Om een accreditatie te krijgen moeten de cki's voldoen aan normen voor onder andere onafhankelijkheid en geheimhouding van vertrou- welijke informatie. De accreditatienormen vereisen ook dat de cki's beschikken over een kwali- teitssysteem. Dat kwaliteitssysteem moet onder andere waarborgen dat de medewerkers van de cki werken volgens de keuringsprocedures. Uit de hierboven genoemde bronnen zijn drie normen af te leiden voor integriteit bij de cki's:
1. Onafhankelijkheid. De medewerkers van de cki moeten vrij zijn van elke commerciële, finan- ciële of andere druk, die hun oordeel kan beïnvloeden.
2. Geheimhouding. De medewerkers van de cki moeten informatie waarvan ze het vertrouwe- lijk karakter kunnen kennen als vertrouwelijk behandelen.
3. Rechtmatigheid. Het personeel van de cki's dient bij de uitvoering van de keuring en certifice- ring de geldende wetgeving, accreditatie- en certificatienormen, en keurings- en certificatie- procedures toe te passen.
1.1 Aanleiding voor het onderzoek Bij het uitvoeren van de keuringen en certificering bevinden de cki's zich in een spanningsveld tussen hun wettelijke taken en de wensen van de opdrachtgever voor de keuring. In veel geval- len verwacht de opdrachtgever een onafhankelijk oordeel van de cki op basis van de wettelijke normen. Soms echter zetten opdrachtgevers de cki onder druk om de tekortkomingen die de cki ziet niet te rapporteren. Ook is er soms druk vanuit klanten om de keuring oppervlakkig of te snel uit te voeren. Deze signalen kwamen naar voren bij de werkvelden keuring van hijskra- nen, persoonscertificatie voor kraan- en heimachinisten en kwaliteitssysteemcertificatie en keu- ring bij nieuwbouw van drukapparatuur. In onderzoeken op deze werkvelden kreeg de inspectie nog geen zicht op hoe vaak cki's onder druk gezet worden en of dit leidde tot aanpassingen in
2 de keuringsrapporten.2 Hoog Spel, Liftkeuring en onder-
houd, Over druk.
Daarnaast constateerde de Algemene Rekenkamer in een onderzoek naar de integriteitszorg bij
3 ministeries en een tiental zbo's dat de integriteitszorg bij de zbo's nog een impuls nodig heeft.3 Zorg voor integriteit. Algemene
Rekenkamer, Tweede Kamer,
vergaderjaar 2004­2005, 30 087, De signalen over integriteit uit eerder inspectieonderzoek, gevoegd bij de constatering van de nrs. 1­2. Algemene Rekenkamer, vormden voor de inspectie aanleiding om onderzoek te doen naar de stand van de integriteitszorg bij de cki's. Met integriteitszorg bedoelt de inspectie het geheel aan maatregelen dat de organisatie treft om te bevorderen dat de medewerkers handelen in overeenstemming met de geldende normen, standaarden en regels. Bij integriteitszorg horen ook risicoanalyse, evaluatie en bijstelling van de maatregelen. In dit onderzoek richt de inspec- tie zich op de regels en normen voor de uitvoering van de keuring en onderzoeken, op basis waarvan een cki een certificaat afgeeft.
7 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


1.2 Onderzoeksopzet

De onderzoeksvraag luidt als volgt:
In hoeverre hebben de cki's invulling gegeven aan integriteitszorg bij de keuring en certificering? De onderzoeksvraag valt uiteen in vier deelvragen.

1. Welke integriteitsdilemma's ervaren managers en medewerkers bij de keuring en certifice- ring?

2. In hoeverre beschikken de cki's over een systeem van integriteitszorg?
3. Welke maatregelen hebben de cki's genomen ten aanzien van integriteit bij de keuring en cer- tificering?

4. Hoe zorgen de cki's ervoor dat het integriteitsbeleid bij de keuring en certificering wordt uit- gevoerd?
De inspectie heeft een enquête gehouden onder alle cki's over hun integriteitsbeleid, meldingen van integriteitsinbreuken en acties die de cki daarop genomen heeft. Daarnaast heeft de inspec- tie managers, inspecteurs en auditors geïnterviewd. De inspectie koos voor de werkvelden waar zij eerder druk vanuit klanten op de cki's geconstateerd heeft. Onderwerpen die in de interviews naar voren kwamen zijn de definitie van integriteit en de dilemma's voor integriteit die managers en medewerkers ervaren. Vervolgens kwam aan bod hoe managers en medewer- kers omgaan met de maatregelen voor integriteit. Door middel van een documentonderzoek van procedures en regels uit kwaliteitshandboeken en gedragscodes kreeg de inspectie ten- slotte een beeld van de manier waarop de cki's integriteitszorg vormgeven. De inspectie maakte hierbij gebruik van informatie uit de rapporten van de RvA over de maatregelen die de cki's hebben voor onafhankelijkheid en geheimhouding.
Het onderzoek is gehouden in de periode van juni tot en met november 2006. Het onderzoek vond plaats bij 22 certificatie- en keuringsinstellingen die door de minister van SZW zijn aange- wezen.


8 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


2 Integriteitszorg bij de cki's

In dit hoofdstuk geeft de inspectie de belangrijkste bevindingen en conclusies van het onder- zoek weer. De conclusies vormen de basis van het oordeel.


2.1 Definitie van integriteit en dilemma's Onafhankelijkheid is de kern
Managers leggen in hun definitie van integriteit de nadruk op onafhankelijkheid. De cki moet staan voor haar eigen oordeel als onafhankelijke derde bij het keuren en certificeren. Bij inte- griteit hoort dat cki's niet toegeven aan wensen of druk van klanten. Ook inspecteurs en audi- tors zien onafhankelijkheid als belangrijkste onderdeel van integriteit. Ze noemen onomkoop- baarheid en geheimhouding minder vaak als aspect van integriteit. Vasthouden aan keuringsnormen ondanks druk van klanten Als belangrijkste dilemma noemen inspecteurs, auditors en managers dat de klant vaak kritisch is. De meeste inspecteurs en auditors geven aan dat klanten in discussie gaan over de interpre- tatie van de normen door de inspecteur. Overigens ervaren de inspecteurs in verreweg de meeste gevallen dat klanten zich neerleggen bij hun oordeel, en geen druk uitoefenen om tekortkomingen uit het keuringsrapport te laten. Richting de klant moet je duidelijk zijn, geeft een derde van de inspecteurs aan. De inspecteur moet autoriteit uitstralen: "Ik ben de deskun- dige. Ik wil best uitleggen waarom ik iets goedkeur of afkeur, maar het blijft mijn oordeel." Als ze de klant niet kunnen overtuigen dat er een tekortkoming is, schakelen de inspecteurs en auditors hun manager in.
De discussie over interpretatie van de normen en over de inhoud van het keuringsrapport
4 werd door de cki's zwaarder aangezet in een eerder onderzoek van de inspectie.4 Hoog Spel. Een onderzoek naar
effecten van liberalisering van de
keuringsmarkt op de kwaliteit van Bij de keuring van hijskranen komt naar voren dat klanten de inspecteur onder druk zetten om keuringen van liften en kranen. binnen een te korte tijd te keuren. Een derde van de inspecteurs begint in zo'n geval met de R04/19; pagina 10.
keuring en ziet hoever hij komt. Andere inspecteurs wijzen op de tijd die het minimaal kost om het keuringsschema volledig uit te voeren. In het werkveld keuring van hijskranen is er ook druk vanuit klanten op de prijs van keuringen. Dit is een bevestiging van het beeld in een
5 eerder onderzoek van de inspectie.5 Op andere werkvelden zijn geen signalen dat deze druk Hoog Spel. Een onderzoek naar speelt.
effecten van liberalisering van de
keuringsmarkt op de kwaliteit van
keuringen van liften en kranen. Belangenverstrengeling is risico R04/19; pagina 12.
Managers en inspecteurs bij drukapparatuur geven aan dat het regelmatig voorkomt dat klanten, naast de keuring, een advies van de cki vragen. Om hun onafhankelijkheid te bewaken is een duidelijke scheiding tussen een keuring, of een audit, en het geven van advies een aandachtspunt van de cki's. Voorkomen moet worden dat de cki haar eigen werk beoordeelt. Een klein deel van de managers, inspecteurs en auditors ziet een risico voor omkoping. Alle inspecteurs maken echter duidelijk dat het zelden of nooit voorkomt dat ze geschenken krijgen aangeboden. Volgens de inspecteurs en auditors kent de klant de rol van de cki als onafhanke- lijke partij op dit punt. De klant kent ook de regels van de cki voor het aannemen van geschen- ken.
Een klein deel van de managers en medewerkers noemt als aandachtspunt dat er belangenver- strengeling kan ontstaan als een inspecteur of auditor werkzaamheden moet verrichten bij een vorige werkgever.
Geheimhouding staat niet onder druk De inspecteur en auditor krijgen bij hun onderzoek vaak inzage in vertrouwelijke gegevens. De inspecteurs en auditors maken zelden of nooit mee dat klanten proberen informatie over andere klanten te verkrijgen. Eén cki heeft interne procedures aangescherpt, omdat een mede- werker te goeder trouw informatie heeft verstrekt die vertrouwelijk was.
9 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

Risico op fraude bij invullen van werkervaring voor persoonscertificatie

Bij persoonscertificatie is er een bijzonder risico bij hercertificatie. Om voor hercertificering in aanmerking te komen moet de certificaathouder aan kunnen tonen dat hij voldoende uren werkervaring heeft. De certificaathouder moet in een registratieboekje het aantal uren dat hij op een hijskraan heeft gewerkt bijhouden. De certificatiehouder kan de cki gemakkelijk ver- keerd informeren. De cki's ervaren ook regelmatig dat zij onjuiste informatie krijgen.


2.2 Systeem voor integriteitszorg
De helft van de cki's voert een risicoanalyse uit
Bij ruim de helft van de cki's is het integriteitsbeleid gebaseerd op een risicoanalyse. Bij de helft van de cki's wordt het beleid vanaf de werkvloer ontwikkeld. De inspecteurs of de auditors worden betrokken bij de risicoanalyse en de opzet van het integriteitsbeleid. De cki's schatten bij het opstellen van het integriteitsbeleid in wat het risico is van beïnvloeding van de keurder en auditor. Sommige cki's geven daarbij aan dat zij niet speciaal aandacht geven aan de integriteitsrisico's voor de keurder of certificeerder. Zij geven aan dat voor alle mede- werkers geldt dat de onafhankelijkheid, geheimhouding en het werken conform procedures gewaarborgd moeten zijn.
Tweederde van de cki's evalueert het integriteitsbeleid
Bij tweederde van de cki's vindt een regelmatige evaluatie of audit van het integriteitsbeleid plaats. De meeste cki's geven aan dat ze het integriteitsbeleid aanpassen als de omgeving of de werkzaamheden van de cki daarom vragen. Sommige cki's geven aan dat er meer houdingsas- pecten, met name voor servicegerichtheid, zijn toegevoegd aan de gedragscode. Bij sommige cki's zijn de regels voor het aannemen van geschenken over de laatste vijf jaar aangescherpt. Een derde van de inspecteurs of auditors geeft aan dat zij hun manager aanspreken als zij vinden dat de gedragscode of procedures moeten worden aangepast. De rest geeft aan dat zij nog geen aanleiding hebben gehad om wijzigingen bij hun manager aan te kaarten. Er vinden weinig aanpassingen plaats van het integriteitsbeleid naar aanleiding van integriteitsin- breuken. Bij twee cki's zijn het integriteitsbeleid en de procedures aangepast naar aanleiding van inbreuken.

2.3 Maatregelen voor integriteit
In de maatregelen die de cki's nemen voor integriteit, is de aandacht voor onafhankelijkheid en objectiviteit zichtbaar. Bijna alle cki's beschikken over een gedragscode. Daarin wijzen zij de medewerkers erop dat zij moeten handelen conform de regels en procedures van de organisa- tie. Door werkplekinspecties en beoordeling van de keuringsrapporten controleert het management of de medewerkers de keuring en certificering uitvoeren conform de regels en procedures. Daarnaast beschikken de meeste cki's over regelingen voor nevenfuncties en het aannemen van geschenken. Ook laten de meeste cki's hun medewerkers een geheimhoudings- verklaring ondertekenen. Bij persoonscertificatie is het een eigen verantwoordelijkheid van de examinator om belangenverstrengeling te voorkomen ten opzichte van de persoon die hij toetst.

2.4 Uitvoering van integriteitszorg
Managers brengen integriteit onder de aandacht van medewerkers
Het begrip integriteit op zich is bij de meeste cki's niet een gespreksonderwerp. Wel komen thema's die met integriteit te maken hebben ter sprake. De managers bespreken met hun medewerkers hoe ze omgaan met onafhankelijkheid, met name in discussie met de klant. Hoe een veiligheidseis geïnterpreteerd moet worden is vaak onderwerp van gesprek. Het belangrijk-
10 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

ste moment om medewerkers te informeren over onderdelen van het integriteitsbeleid is bij

het werkoverleg. Ook komen aspecten van integriteit bij veel cki's bij het functioneringsgesprek ter sprake.
Bij indiensttreding brengen de meeste managers het integriteitsbeleid onder de aandacht van de nieuwe medewerkers. In de meeste gevallen geven ze de medewerker de gedragscode en het kwaliteitshandboek. De medewerker moet tekenen dat hij deze gelezen heeft. Ook wordt het integriteitsbeleid besproken met de medewerker. Een klein deel van de cki's geeft aan de mede- werkers een cursus over integriteit.
Uit de interviews van de inspectie met inspecteurs en auditors wordt duidelijk dat zij zich bewust zijn van de integriteitsaspecten die van belang zijn voor hun werk. De precieze inhoud van de maatregelen voor integriteit is bij de inspecteurs en auditors over het algemeen minder bekend.
Managers steunen inspecteurs en auditors
De manager neemt bij een meningsverschil met de klant het contact over, zodat de inspecteur op locatie niet alleen tegenover de klant staat. Inspecteurs geven aan dat de directie hen volgt als zij van oordeel zijn dat een keuringsobject afgekeurd moet worden. In enkele gevallen verlo- ren cki's een klant als gevolg van een verschil van mening over het keuringsrapport. Inspecteurs en auditors vinden dat zij voldoende toegerust worden door de organisatie om te reageren op pogingen van de klant of van anderen om de inhoud van het rapport aan te passen. Ze wijzen daarbij op de procedures, overleg en training binnen de organisatie. De cki's controleren op integriteit bij de uitvoering
Bij alle cki's vinden werkplekinspecties plaats. De frequentie varieert. Ook vinden er bij alle cki's controles op de keuringsrapporten plaats. Omdat de certificatiebeslissing door iemand anders genomen moet worden dan degene die de keuring of audit heeft uitgevoerd, is er altijd een tweede persoon die het keuringsrapport bekijkt.
Tweederde van de cki's heeft een vertrouwenspersoon voor integriteit. Ruim de helft heeft een uitgewerkte meldingsprocedure.
Iets minder dan de helft van de cki's registreert meldingen van integriteitsinbreuken centraal. Een derde heeft een klokkenluidersregeling. Om een accreditatie te kunnen krijgen moeten de cki's beschikken over een systeem gericht op het leren van fouten en verbetering van de uit- voering van hun taken. Sommige cki's gebruiken de controle en evaluatiecyclus ook om meldin- gen over integriteitsinbreuken te verwerken.
De inspecteurs en auditors geven aan dat als ze een geschenk aangeboden krijgen dat de waarde van een normaal relatiepresentje overstijgt, ze dit niet aannemen en het voorval melden bij hun manager.
Meeste cki's hebben geen sanctiebeleid
De meerderheid van de cki's beschikt niet over een sanctiebeleid. Zij bepalen de sanctie per geval. Overigens zijn er bij de cki's weinig meldingen over integriteitsinbreuken. In 2005 is er op de werkvelden waar cki's door de minister van SZW zijn aangewezen niemand ontslagen van- wege een integriteitsinbreuk.

11 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


12 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


3 Oordeel

De inspectie is van oordeel dat de cki's goed invulling geven aan integriteitszorg. De cki's hebben voor belangrijke aspecten van het keurings- en certificatieproces maatregelen genomen om de onafhankelijkheid bij de uitvoering te waarborgen. De cki's beschikken over procedures die erop gericht zijn dat de keuring en certificering wordt uitgevoerd conform wet- telijke normen (rechtmatigheid). De cki's hebben structureel aandacht voor deze aspecten van integriteit in werkoverleggen en bij werkplekinspecties. Daarnaast zijn de maatregelen gericht op geheimhouding van vertrouwelijke informatie, het voorkomen van omkoping, en het voorko- men van belangenverstrengeling op grond van eerdere functies of nevenfuncties. De inspectie is van mening dat een risicoanalyse en evaluaties een goede impuls geven aan inte- griteitszorg. Nu heeft tweederde van de cki's integriteitszorg ingevuld met een risicoanalyse en een regelmatige evaluatie van het integriteitsbeleid.
Inspecteurs hebben te maken met discussies met klanten over de interpretatie van normen en tekortkomingen die zij in het rapport opnemen. De cki's geven zelf aan dat, ondanks werkplek- inspecties en meldingsprocedures, de houding van de inspecteur van groot belang is om inte- griteit te waarborgen. Op basis van de bevindingen heeft de inspectie er vertrouwen in dat de cki's hun medewerkers blijven stimuleren om in de relatie met de klant integer te blijven.


13 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


14 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


4 Reactie certificatie- en keurings-

instellingen

De inspectie heeft het conceptrapport voor een bestuurlijke reactie voorgelegd aan de betrok- ken cki's. Van de 22 cki's die betrokken zijn bij het onderzoek, hebben 13 een bestuurlijke reac- tie gegeven. In dit hoofdstuk staan de hoofdpunten van deze reacties. De volledige reacties zijn als bijlagen opgenomen.

4.1 Reactie cki's
AIB-Vincotte Nederland, Energie Consult Holland, Kema Quality, SKO Certificatie van Vakbekwaamheid, Stichting Nationaal Duikcentrum Nederland, TÜV Nederland QA en Veturo laten weten dat zij geen inhoudelijk commentaar op het rapport hebben. HHC/DRS Inspecties, Lloyd's Register Nederland, Kiwa, MKB-Certificatie en TNO Certifica- tion geven expliciet aan dat zij de conclusies in het rapport herkennen of kunnen onderschrij- ven.
TNO Certification en Kiwa geven uitdrukkelijk aan dat zij met de bevindingen en de handrei- kingen in het rapport aan de slag gaan. TNO Certification merkt daarbij op dat het onderzoek van de inspectie laat zien dat de aanwijzende en toezichthoudende instanties groot belang hechten aan integriteit. Het onderzoek naar integriteit ondersteunt daarmee de medewerker van de cki om vast te houden aan zijn beroepsintegriteit.
Aboma+Keboma mist in het onderzoek het begrip objectiviteit als vierde norm voor integriteit. In haar reactie geeft Aboma+Keboma een verklaring voor de druk die cki's van klanten ervaren op de tijdsduur van de keuring bij het keuren van hijskranen.

4.2 Nawoord IWI
De inspectie constateert dat de cki's in hun reacties de bevindingen, de conclusies en het oor- deel onderschrijven.
De inspectie neemt met instemming kennis van de voornemens van twee van de dertien cki's om aan de slag te gaan met de handreikingen in dit rapport. De inspectie neemt ook met instemming kennis van de reacties van drie cki's, die in een eerder stadium aan de inspectie hebben gemeld dat zij met de handreikingen in dit rapport aan de slag gaan. Aboma+Keboma gebruikt het rapport van de inspectie om haar integriteitsbeleid te evalueren, en waar nodig aan te scherpen. AIB-Vinçotte en ECH hebben aangegeven dat zij naar aanleiding van het onderzoek van de inspectie hun integriteitsbeleid intensiveren. De inspectie ziet rechtmatigheid als een voorwaarde om objectief te kunnen keuren. Als de inspecteur de regels en richtlijnen voor de keuring toepast, leidt dit tot objectiviteit.
15 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


16 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

Bijlagen

Reacties cki's

Aboma + Keboma B.V.
AIB-Vinçotte Nederland B.V.
Energie Consult Holland B.V.
HHC/DRS Inspecties B.V.
KEMA Quality B.V.
Kiwa N.V. Certificatie en Keuringen
Lloyd's Register Nederland B.V.
MKB-Certificatie B.V.
SKO Certificatie van Vakbekwaamheid
Stichting Nationaal Duikcentrum Nederland
TNO Certification B.V.
TÜV Nederland QA B.V.
Veturo B.V.


17 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid


18 Inspectie Werk en Inkomen De waarde van vasthoudendheid

Publicaties van de Inspectie Werk en

Inkomen


2007
R07/03 De waarde van vasthoudendheid
Integriteitszorg bij certificatie- en keuringsinstellingen R07/02 Betrokken bij kwaliteit
Borging deskundigheid bij certificatie- en keuringsinstellingen R07/01 Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering