Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 3 april 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/SPO/u.07.00547 2060709630 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Cramer over capaciteits- en veiligheidsproblemen op de Gooilijn en de situatie rond station Baarn.


1. Bent u bekend met de "Dienstregeling 2008; adviesaanvraag basisuurpatroon" van de Nederlandse Spoorwegen van 6 februari 2007?1


1. Ja.


2. Bent u bekend met het feit dat er volgens deze adviesaanvraag aan Amsterdam Oostzijde een conflict is gesignaleerd tussen de Intercity Amsterdam - Amersfoort en een goederentrein waardoor de reistijd met 1 minuut zou toenemen? Is het u bekend dat de NS in zijn adviesaanvraag hiermee niet akkoord is gegaan?


2. Ja, ik ben ermee bekend dat NS in haar adviesaanvraag aan de consumentenorganisaties in het Locov dit conflict heeft genoemd en het is mij eveneens bekend dat NS in haar adviesaanvraag heeft aangegeven hier niet mee akkoord te zijn.


3. Klopt het dat er een principiële discussie is ontstaan over de veiligheid rond station Baarn omdat daar een snelheid van 110 km/u is toegestaan terwijl het


1 http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2007/index1.aspx

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGP/SPO/u.07.00547

beveiligingssysteem pas reageert bij 130 km/u en dat nu voorgesteld wordt dit naar beneden bij te stellen tot 80 km/u? Vindt u het acceptabel dat door dit beveiligingsprobleem de reistijd op het traject Amsterdam-Amersfoort met nog een minuut dreigt toe te nemen of dat de punctualiteit onder druk komt te staan?

3. Allereerst wil ik benadrukken dat de veiligheid op het spoor voor mij op de eerste plaats staat. Indien er geen andere keuze is, zal zelfs de reistijd moeten wijken voor de veiligheid.
Ik heb begrepen dat over de situatie bij Baarn een discussie is ontstaan. Ik ben hierover in gesprek met ProRail en IVW; ik heb ProRail gevraagd om tevens in kaart te brengen of en waar dergelijke situaties nog meer in het spoorwegnet voorkomen. Zodra ik meer duidelijkheid heb over de aanleiding, exacte afwegingen en de consequenties, zal ik uw Kamer nader informeren.


4. Op hoeveel locaties in Nederland worden de snelheidstrappen van het beveiligingssysteem naar boven afgerond en kan het dus voorkomen dat treinen harder rijden dan is toegestaan? Kunt u de Kamer een overzicht sturen? Hoe groot zijn de veiligheidsrisico's?

4. Zie het antwoord op vraag 3.


5. Is het mogelijk deze locaties dusdanig aan te passen zodat de toegestane snelheid van de treinen kan toenemen tot de gekozen veiligheidstrap om zo het veiligheidsprobleem op te lossen en de treindienst op deze trajecten te versnellen?

5. Zie het antwoord op vraag 3.


6. Gaat u op korte termijn in overleg met ProRail om bovengenoemde nieuwe vertragingen op de verbindingen tussen Amsterdam en het noorden en oosten van het land te voorkomen?

6. Zie het antwoord op vraag 3.


7. Waarom staat er in de adviesaanvraag niets over het geplande nieuwe perron in Baarn dat blijkens de brief van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 10 augustus 20062 voor de inwerkingtreding van de dienstregeling 2008 zou worden opgeleverd? Wordt dit perron en hiermee de ontvlechting van de stoptrein Baarn- Utrecht met de treinverbinding Amersfoort-Hilversum en de in genoemde brief voorgestelde reistijdverkorting zoals toegezegd dit jaar gerealiseerd?

7. De adviesaanvraag, zoals bedoeld in vraag 1, is een formeel consultatiedocument van NS aan de consumentenorganisaties in het Locov. Het is aan NS om hierin de zaken op te nemen die ter advisering aan de consumentenorganisaties worden voorgelegd. In haar brief van 10 augustus 2006 heeft de staatssecretaris ­ in het kader van de


2 Kamerstuk 29 984, nr. 59

---

DGP/SPO/u.07.00547

reistijden op de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland ­ als maatregelen de realisatie van een extra perron te Hilversum en het vrijleggen van het spoor Utrecht-Soest-Baarn bij Baarn genoemd. ProRail heeft aangegeven dat het nieuwe extra perron in Hilversum gereed is vóór de inwerkingtreding van de dienstregeling 2008 en dat dan ook de effecten van de maatregelen bij Baarn kunnen worden ingeboekt in de NS-dienstregeling.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---