abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 april 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/u.07.00547 2060709630
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Cramer over capaciteits- en
veiligheidsproblemen op de Gooilijn en de situatie rond station Baarn.
1. Bent u bekend met de "Dienstregeling 2008; adviesaanvraag basisuurpatroon" van de
Nederlandse Spoorwegen van 6 februari 2007?1
1. Ja.
2. Bent u bekend met het feit dat er volgens deze adviesaanvraag aan Amsterdam
Oostzijde een conflict is gesignaleerd tussen de Intercity Amsterdam - Amersfoort en
een goederentrein waardoor de reistijd met 1 minuut zou toenemen? Is het u bekend
dat de NS in zijn adviesaanvraag hiermee niet akkoord is gegaan?
2. Ja, ik ben ermee bekend dat NS in haar adviesaanvraag aan de
consumentenorganisaties in het Locov dit conflict heeft genoemd en het is mij
eveneens bekend dat NS in haar adviesaanvraag heeft aangegeven hier niet mee
akkoord te zijn.
3. Klopt het dat er een principiële discussie is ontstaan over de veiligheid rond station
Baarn omdat daar een snelheid van 110 km/u is toegestaan terwijl het
1 http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2007/index1.aspx
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/SPO/u.07.00547
beveiligingssysteem pas reageert bij 130 km/u en dat nu voorgesteld wordt dit naar
beneden bij te stellen tot 80 km/u? Vindt u het acceptabel dat door dit
beveiligingsprobleem de reistijd op het traject Amsterdam-Amersfoort met nog een
minuut dreigt toe te nemen of dat de punctualiteit onder druk komt te staan?
3. Allereerst wil ik benadrukken dat de veiligheid op het spoor voor mij op de eerste
plaats staat. Indien er geen andere keuze is, zal zelfs de reistijd moeten wijken voor de
veiligheid.
Ik heb begrepen dat over de situatie bij Baarn een discussie is ontstaan. Ik ben
hierover in gesprek met ProRail en IVW; ik heb ProRail gevraagd om tevens in kaart te
brengen of en waar dergelijke situaties nog meer in het spoorwegnet voorkomen.
Zodra ik meer duidelijkheid heb over de aanleiding, exacte afwegingen en de
consequenties, zal ik uw Kamer nader informeren.
4. Op hoeveel locaties in Nederland worden de snelheidstrappen van het
beveiligingssysteem naar boven afgerond en kan het dus voorkomen dat treinen
harder rijden dan is toegestaan? Kunt u de Kamer een overzicht sturen? Hoe groot zijn
de veiligheidsrisico's?
4. Zie het antwoord op vraag 3.
5. Is het mogelijk deze locaties dusdanig aan te passen zodat de toegestane snelheid van
de treinen kan toenemen tot de gekozen veiligheidstrap om zo het
veiligheidsprobleem op te lossen en de treindienst op deze trajecten te versnellen?
5. Zie het antwoord op vraag 3.
6. Gaat u op korte termijn in overleg met ProRail om bovengenoemde nieuwe
vertragingen op de verbindingen tussen Amsterdam en het noorden en oosten van
het land te voorkomen?
6. Zie het antwoord op vraag 3.
7. Waarom staat er in de adviesaanvraag niets over het geplande nieuwe perron in Baarn
dat blijkens de brief van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 10
augustus 20062 voor de inwerkingtreding van de dienstregeling 2008 zou worden
opgeleverd? Wordt dit perron en hiermee de ontvlechting van de stoptrein Baarn-
Utrecht met de treinverbinding Amersfoort-Hilversum en de in genoemde brief
voorgestelde reistijdverkorting zoals toegezegd dit jaar gerealiseerd?
7. De adviesaanvraag, zoals bedoeld in vraag 1, is een formeel consultatiedocument van
NS aan de consumentenorganisaties in het Locov. Het is aan NS om hierin de zaken
op te nemen die ter advisering aan de consumentenorganisaties worden voorgelegd.
In haar brief van 10 augustus 2006 heeft de staatssecretaris in het kader van de
2 Kamerstuk 29 984, nr. 59
---
DGP/SPO/u.07.00547
reistijden op de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland als
maatregelen de realisatie van een extra perron te Hilversum en het vrijleggen van het
spoor Utrecht-Soest-Baarn bij Baarn genoemd. ProRail heeft aangegeven dat het
nieuwe extra perron in Hilversum gereed is vóór de inwerkingtreding van de
dienstregeling 2008 en dat dan ook de effecten van de maatregelen bij Baarn kunnen
worden ingeboekt in de NS-dienstregeling.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat