Gemeente Tilburg

3-4-2007
Contouren van de Cityring steeds meer zichtbaar Eerste hulst aan de Spoorlaan geplant

Met de start van het inplanten van hulst op de Spoorlaan tekenen de contouren van de Cityring zich steeds duidelijker af. Afgelopen donderdag is ook het asfalt aangebracht voor het stationsgebouw. In de nacht van dinsdag 3 april op woensdag 4 april wordt er asfalt aangebracht voor de inrit naar het busstation.

Groen
De Cityring is ontworpen als een brede laan om het stadscentrum, met aan weerszijde een rij bomen. Op de Spoorlaan komt er ook aan twee zijden een blokhaag. De hulst, Ilex miservaea 'Blue Angel', ook wel bekend als Amerikaanse hulst, heeft een donkergroen blad en blijft zowel in de zomer als winter groen. Het is een langzaam groeiende haag, waarbij eenmaal snoeien per jaar voldoende is. De haag laat zich makkelijk snoeien, ook met groot materieel. Deze week wordt het inplanten van de hulst vervolgd tot en met de Willem II straat. Over twee weken, in week 16, worden ook de bomen geplant tot aan de Magazijnstraat. Het gaat om platanen (Platanus oriëntalis ''Minaret''). Deze bomen hebben bij planting een wortelgestel van ongeveer 80 bij 80 centimeter. De stammen hebben een doorsnede van 25 tot 30 centimeter en de platanen zijn 6 tot 8 meter hoog. Het zijn zuilvormige bomen met een diep ingesneden blad, welke bestand zijn tegen stedelijke situaties. De gemeente treft ondergronds ruime voorzieningen om in een goede groei te voorzien, in de vorm van parallelle stroken aan de rijbaan. De bomen worden met een kraan aangevoerd en geplaatst. In totaal komen er circa 300 bomen langs de Cityring. De gemeente heeft al deze bomen nu al aangekocht, om te voorkomen dat straks verschil in hoogte ontstaat. Naar mate de Cityring verder vordert, worden er steeds grotere bomen geplant. Zo zijn straks alle bomen langs de Cityring even groot.

Planning
De werkzaamheden aan de Spoorlaan verlopen volgens planning. De werkzaamheden aan de Spoorlaan, het deel van de rijbaan aan de stadskant tussen de Willem II straat en de Heuvelring en het deel aan de spoorzijde tussen het busstation en de Willem II straat, duren nog tot half mei. Daarna beginnen de werkzaamheden aan de spoorzijde, tussen de Willem II straat en de Noordhoekring. In totaal duren de werkzaamheden aan de Spoorlaan tot augustus 2007.

Achtergrond informatie
De Cityring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. De auto's rijden straks in één richting, over twee rijstroken, met de klok mee. Verkeer in één richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat beter doorstroomt. Ook bussen rijden op de twee rijstroken. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over vrijliggende fietspaden. Voetgangers krijgen een bredere stoep. Er komt meer groen en is er aandacht voor kunst in de openbare ruimte. De aanleg van de Cityring is begonnen in september 2006 en duurt tot 2012. Naar verwachting is na de herinrichting van de Paleisring vanaf 2008 de grootste verkeersoverlast rondom het winkelgebied achterwege. Met de aanleg van de Cityring blijft de binnenstad ook in de toekomst bereikbaar en leefbaar.