Gemeente Utrecht


Week 14 | |
|                                                                      |
|Datum: 3 april 2007                                                   |
|                                                                      |
|Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en          |
|wethouders                                                            |
|                                                                      |
|1. Opknapbeurt voor Noordertunnel                                     |
|Het college heeft besloten om de Noordertunnel onder het Centraal     |
|Station op te knappen. Het gaat om de voetgangerstunnel die van het   |
|Smakkelaarsveld naar de sporen leidt. Uit diverse onderzoeken blijkt  |
|dat mensen zich in de tunnel onveilig voelen. Nieuwe verlichting is   |
|een belangrijk middel om dat tegen te gaan. Licht zorgt er ook voor   |
|dat de tunnel met al zijn onderdelen (vertrekstaten, reclameborden,   |
|perronaanwijzgingen) een geheel gaat vormen. Het deel van de tunnel   |
|onder de sporen is eigendom van ProRail, het deel vanaf het           |
|Smakkelaarsveld tot de sporen is van de Gemeente Utrecht. De          |
|opknapbeurt wordt gezamenlijk aangepakt en uitgevoerd. Het opknappen  |
|gebeurt in drie fases. Het deel van ProRail wordt in 2007-2008        |
|aangepakt. Vervolgens is de gemeente aan de beurt met fase 2. In deze |
|fase wordt het deel onder het huidige busstation onder handen genomen |
|(2008-2010). De laatste fase betreft een complete metamorfose van de  |
|entree op het Smakkelaarsveld. Deze entree maakt in 2015 plaats voor  |
|een nieuwe entree in de plint van de nieuwbouw die in de Stationstraat|
|wordt gerealiseerd. Dit laatste deel ondergaat in 2007-2008 wel       |
|een beperkte facelift om er tot 2015 tegenaan te kunnen.              |
|                                                                      |
|Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15                        |
|                                                                      |
|2. Gemeente Utrecht akkoord met Kwaliteitsnet Goederenvervoer Regio   |
|Utrecht                                                               |
|Een goede afwikkeling van het goederenvervoer is essentieel voor de   |
|economie en leefbaarheid van de stad. Anderzijds veroorzaakt          |
|goederenvervoer ook hinder op het gebied van luchtkwaliteit, geluid en|
|verkeersveiligheid. Het college heeft daarom ingestemd in met het     |
|Kwaliteitsnetwerk Goederenvervoer Regio Utrecht, dat overheden en     |
|bedrijfsleven hebben ontwikkeld binnen het project "Samen Goed        |
|Geregeld".                                                            |
|                                                                      |
|Deelname aan het Kwaliteitsnetwerk Goederenvervoer Regio Utrecht      |
|betekent dat wegen die deel uit maken van het netwerk moeten voldoen  |
|aan eisen op het gebied van toegankelijkheid, bereikbaarheid,         |
|leefbaarheid en veiligheid. Zowel de gemeente -als stedelijke         |
|wegbeheerder- als andere wegbeheerders buiten de stad gaan deze       |
|kwaliteitseisen hanteren. Daarmee garandeert het Kwaliteitsnet een    |
|goede bereikbaarheid van Utrecht voor het goederenvervoer. Op zijn    |
|beurt heeft het bedrijfsleven toegezegd het Kwaliteitsnet             |
|Goederenvervoer Regio Utrecht op te nemen in hun routeplanners.       |
|Op een beperkt aantal knelpunten na voldoet het stedelijk deel van het|
|Kwaliteitsnet Goederenvervoer Regio Utrecht aan de gestelde eisen. De |
|knelpunten hebben betrekking op:                                      |
|                                                                      |
|De doorstromingsproblematiek op de Letschertweg tussen de             |
|Oudenrijnseweg en de Meerndijk. Hiervoor is geen eenvoudige snelle    |
|oplossing voorhanden en zullen de ontwikkelingen rond Rijnenburg en de|
|A12 worden afgewacht.                                                 |
|De hoogtebeperkingen in de Bleekstraat en de Albatrosstraat. Er doet  |
|zich nu de kans voor om dit knelpunt op te lossen bij de              |
|spoorverdubbeling ter plekke. In de onderhandelingen zal Utrecht vanaf|
|nu een doorrijhoogte van 4,60 m als voorwaarde stellen.               |
|Voor andere knelpunten is reeds een aantal maatregelen gepland. De    |
|maatregelen in het kader van het Programma Bereikbaarheid, de         |
|herinrichting van het stationsgebied en de lopende aanpak van de      |
|"black spots" verkeersveiligheid zijn afdoende. Verder is ook een     |
|aantal maatregelen gepland in het kader van het Actieplan             |
|Luchtkwaliteit. Na het uitvoeren van deze maatregelen ter verbetering |
|van de luchtkwaliteit blijft er echter nog een restopgave over,       |
|waarvoor aanvullende maatregelen genomen zullen moeten worden.        |
|Ten slotte zijn er wegvakken, die weliswaar niet voldoen aan sommige  |
|kwaliteitseisen, maar waar de bestaande situatie vanwege andere       |
|belangen (bijvoorbeeld verkeersveiligheid of de parkeerdruk ter       |
|plaatse) acceptabel of zelfs wenselijk is. Hier zijn dan ook geen     |
|maatregelen nodig.                                                    |
|                                                                      |
|Het college heeft verder ook beleidsuitgangspunten voor de            |
|bevoorrading vastgesteld. Ook deze uitgangspunten zijn in nauw overleg|
|met het bedrijfsleven ontwikkeld. Het gaat onder meer om de           |
|aansluiting op het Kwaliteitsnet, het waar mogelijk voorkomen van     |
|voertuigbeperkingen en venstertijden, en regeling van laad- en        |
|losmogelijkheden bij de bestemming. Door standaard met de             |
|beleidsuitgangspunten bevoorrading rekening te houden worden de       |
|voorwaarden geschapen voor een goede inpassing van het goederenvervoer|
|in Utrecht.                                                           |
|                                                                      |
|Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68                       |
|                                                                      |
|3. Aanpassingen bibliotheektarieven                                   |
|Het college stelt voor een aantal van de tarieven van de              |
|Gemeentebibliotheek Utrecht met ingang van 1 juli aan te passen. De   |
|overige tarieven, waaronder die van de meeste boeken, blijven gelijk. |
|Het tarief voor het uitlenen van muziekcd's wordt verlaagd naar E 0,75|
|(was E 1,25).                                                         |
|Het tarief voor het uitlenen van sprinters (populaire actuele boeken) |
|wordt verhoogd naar E 1,00 (was E 0,25), het boetetarief voor         |
|sprinters wordt E 0,20 per dag (was E 0,10).                          |
|Voor cd-roms geldt vanaf 1 juli de tariefstelling van boeken (gratis  |
|bij een standaardabonnement en voor jeugdleden; E 0,25 bij een        |
|leengeldabonnement, in plaats van E 1,00).                            |
|Voor dvd's blijven vooralsnog de huidige tarieven gelden.             |
|De verlaging van het tarief voor muziekcd's is nodig om te voorkomen  |
|dat de uitleen van cd's nog verder terugloopt. Dit heeft te maken met |
|de concurrentie van het downloaden van muziek en de prijsdaling van   |
|minder recente cd's.                                                  |
|De verhoging van het tarief voor de sprinters is acceptabel omdat de  |
|huidige prijs zeer laag is ten opzichte van bibliotheken in de        |
|provincie en de rest van het land. Voor het tarief van de cd-roms     |
|geldt dat er een teruglopende vraag is en een daling in de            |
|aanschafprijs. Het huidige tarief van de uitleen van cd-roms is een   |
|drempel.                                                              |
|De gemeenteraad neemt het definitieve besluit over dit                |
|tarievenvoorstel.                                                     |
|Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15                        |
|                                                                      |
|4. Kunstgrasveld op sportcomplex Zoudenbalch                          |
|Het college stelt de raad voor een krediet van E 600.000 beschikbaar  |
|te stellen voor de aanleg van een kunstgrasveld op sportcomplex       |
|Zoudenbalch. Hierdoor wordt het voor FC Utrecht mogelijk om mee te    |
|doen aan de eredivisie vrouwenvoetbal. Het kunstgrasveld geeft meer   |
|oefencapaciteit, waar zowel het vrouwenelftal terecht kan, alsook een |
|nieuw D2-jeugdelftal. De investering wordt terugverdiend door een     |
|verhoging van de huur.                                                |
|Om de relatie tussen topsport en breedtesport goed te verankeren zijn |
|FC Utrecht en de gemeente van plan een samenwerkingsovereenkomst te   |
|sluiten op het gebied van sportstimulering en voetbal, in het         |
|bijzonder voor meisjes. Op basis van een (jaarlijks vast te stellen)  |
|activiteitenplan kan FC Utrecht hiervoor eventueel subsidie krijgen   |
|van maximaal E 100.000 voor een periode van drie jaar.                |
|Meer informatie: Hans Scholten: 030- 286 10 15                        |
|                                                                      |
|5. Startdocument Burgemeestersreferendum                              |
|Het college heeft het startdocument voor het burgemeestersreferendum  |
|vastgesteld. In dit document worden de planning, begroting en         |
|organisatie van het referendum op 10 oktober 2007 beschreven.         |
|Burgemeester Brouwer-Korf heeft aangegeven per 1 januari 2008 te      |
|stoppen. De gemeenteraad besloot op 12 oktober 2006 om een            |
|burgemeestersreferendum te houden. Op 8 februari 2007 besloot de      |
|gemeenteraad vervolgens om dat referendum op 10 oktober te houden.    |
|                                                                      |
|Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15                        |

---- --