Pedagogisch denken en handelen binnen de BredeSchool

dinsdag 03 april 2007

Tijdens een tweedaags veldatelier moeten de deelnemers inzicht krijgen in wat nu echt de kern is van de BredeSchool.

Wat is werkelijk samenbindend in de BredeSchool? Beheer en organisatie zijn heel belangrijk, maar te vaak wordt voorbijgegaan aan de kern en de diepere betekenis van de BredeSchool. Sardes en het Seminarium voor Orthopedagogiek/SVO Consult willen deelnemers aan het veldatelier 'Pedagogisch denken en handelen binnen de BredeSchool' helpen juist daarin (door) te groeien.

Als het fundament van de brede school steviger is, zal ook de uitwerking beter zijn. Het traject richt zich op het fundamentele concept van de BredeSchool. De doorgaande lijn, het buitenschools leren, de pedagogische uitgangspunten, voorbeelden uit Scandinavië en de pedagogische dialoog komen daarbij aan de orde. Het hart van de BredeSchool wordt tijdens het veldatelier in het zonnetje gezet.

Het praktijkgerichte aanbod van de organisatoren bestaat uit twee dagen. De eerste dag staat in het teken van de pedagogiek van de BredeSchool. De tweede dag is bestemd voor een bezoek aan een operationele BredeSchool in de eigen regio. De situatie daar is de basis voor reflectie. Er zijn inleiding, maar ook actieve werkvormen. De deelnemers kunnen het traject benutten om in de periode tussen de beide bijeenkomsten opdrachten uit te werken die de eigen werksituatie ten goede komen.

Er zijn drie trajecten, bedoeld voor alle betrokkenen bij de BredeSchoolontwikkeling uit verschillende sectoren (werkvloer, management, coördinatie en ambtenaren):


1. Arnhem (22 mei 2007 en 20 juni 2007).


2. Meppel / Zwolle (24 mei 2007 en 25 juni 2007).


3. Utrecht (13 september 2007 en 11 oktober 2007).

De bijeenkomsten worden verzorgd door Frank Studulski en Jacques Verheijke. Studulski (Sardes) begeleidt gemeenten en scholen op het gebied van visieontwikkeling, profilering van de BredeSchool, evaluatie en beleidsvorming. Hij schreef 'De brede school. Perspectief op een educatieve reorganisatie' (2002), schreef mee aan het 'Handboek Brede School' (2004) en was betrokken bij de evaluatie van de Groninger Vensterscholen (2004). Verheijke (Seminarium voor Orthopedagogiek / SvO Consult) is pedagoog en werkt als procesbegeleider en beleidsadviseur ten behoeve van diverse BredeSchoolprojecten. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de masteropleiding voor BredeSchoolcoördinatoren en organiseert studiereizen op het gebied van BredeScholen naar diverse landen, met name Zweden.

Het veldatelier kost 350 all in voor twee dagen. Minimaal 15 en maximaal 25 deelnemers kunnen zich per traject aanmelden. Wanneer de betaling niet op tijd is ontvangen kan niet worden deelgenomen.

Aanmelden: mail het traject van uw voorkeur en uw volledige gegevens naar secretariaat(at)sardes.nl