ProRail

Persbericht

30-03-2007

Tweede helft van april weer treinverkeer Almelo-Hengelo

De werkzaamheden tussen Almelo en Hengelo zullen nog zeker twee weken gaan duren. In het weekend van 24 en 25 maart verliep het testen van de veiligheidssystemen niet succesvol. Omdat de problemen zich bleven voordoen is een âsecond opinionâ uitgevoerd om de oorzaak vast te stellen. De conclusie is dat er fouten zitten in het ontwerp van het ingenieursbureau. Daarom heeft ProRail besloten het veiligheidssysteem volledig opnieuw te laten controleren en deels opnieuw te laten ontwerpen. De verwachting is dat de controle, het ontwerp en de bouw van dit systeem in de tweede helft van april zijn afgerond. ProRail realiseert zich dat deze situatie voor de reizigers veel ongemak met zich meebrengt, maar het opleveren van veilig spoor is prioriteit nummer één. Daarom wordt altijd gewerkt met testen en protocollen die waarborgen dat het eindproduct veilig en betrouwbaar is. Het zorgt er ook voor dat fouten worden aangetoond en dat geen infrastructuur wordt opgeleverd die niet honderd procent veilig is. In Almelo is het gevolg dat veel werk opnieuw moet worden gedaan.

Begin volgende week is er tussen Almelo en Hengelo één spoor beschikbaar waarop met beperkte snelheid kan worden gereden. In overleg met de vervoerders is vandaag besloten dat de capaciteit die ProRail op dit spoor kan aanbieden, onvoldoende is voor een robuuste en regelmatige reizigersdienst. Om die reden hebben de NS besloten om het huidige aanbod met bussen tussen Almelo en Hengelo te continueren. Het is wel mogelijk om NS Internationaal met voorrang te laten rijden. De overige capaciteit wordt verdeeld tussen de verschillende goederenvervoerders.