Kwaliteitsprijs KWH-prestatie-index woningcorporaties


03.04.2007 / 17:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Kwh

Kwh

Kwaliteisprijs KWH-prestatie-index woningcorporaties:
En de winnaar is...
Tijdens het jaarcongres Ranking stars van het KWH dat op dinsdag 3 april gehouden werd in Aalsmaar, werd onder andere de winnaar van de KWH-prestatie-index van woningcorporaties bekend gemaakt. De prijs ging naar Woningstichting Hardinxveld-Giessendam. KWH stimuleert al jaren de kwaliteit van woningcorporaties. De prestaties van corporaties worden zo transparant en kunnen corporaties hun prestaties kunnen vergelijken met collega-corporaties. Met als van elkaar leren om hun prestaties te verbeteren. Om deze vorm van zelfregulering te stimuleren heeft KWH de prestatie-index woningcorporaties ontwikkeld.
Op dit moment is de prestatie-index gebaseerd op de meetresultaten van het KWH-Huurlabel. Maar ook recent ontwikkelde nieuwe labels als het KWH-Maatschappijlabel, KWH-Participatielabel als KWH-Goed werkgeverschaplabel zijn in de index opgenomen. Zo ontstaat een breed integraal beeld van de kwaliteit van woningcorporaties. Het KWH-Huurlabel zegt veel zegt over de kwaliteit van de dienstverlening van corporaties. Corporaties verzetten enorm veel werk om dit label te behalen. Alle corporaties die meedongen naar de prijs van de best presterende corporatie zijn op alle tien de onderdelen van het KWH-Huurlabel gemeten, zoals telefonische bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en de snelheid waarmee klachten worden opgelost. Eind maart waren de resultaten verwerkt en op 3 april werd tijdens het jaarcongres Ranking Stars van het KWH de winnaar van de prestatie-index bekend gemaakt. Woningstichting Hardinxveld-Giessendam ontving de felbegeerde KWH-Trofee.
Erwin Bel, directeur van het KWH, ziet de prestatie-index voor woningcorporaties niet alleen als een goed instrument om de dienstverlening te verbeteren. In een ruimer verband betekent het ook dat corporaties als maatschappelijk ondernemers zichtbaar kunnen maken hoe zij presteren. Een belangrijk middel dus om de transparantie en het imago van corporaties te verbeteren.
Om de transparantie en het imago verder te verbeteren introduceert KWH KWALITEITSTERREN VOOR WONINGCORPORATIES. Als corporaties conform de normen van KWH voldoen aan een hoog kwaliteitsniveau van haar dienstverlening, maatschappelijk ondernemerschap, bewonersparticipatie of goed werkgeverschap, wordt dit met sterren beloond. Zo zijn er in Nederland al enkele tweesterscorporaties en komt de eerste driesterscorporatie er mogelijk in 2007 aan.
Corporaties die de afgelopen jaren een belangrijke kwaliteitsprijs hebben gewonnen - beste verhuurder, Het Glazen Huis of de KWH-Trofee brachten tijdens het KWH-jaarcongres in vier verschillende deelsessies hun de best practices voor het voetlicht. Overige programmaonderdelen van het jaarcongres waren: Hoe bereik je als corporatie de X-factor met Henkjan Smits, talentscout, marketingmanager, jury-lid X-factor, de Zoektocht naar kwaliteitssystemen om te legitimeren door Teun Hardjono, hoogleraar Quality Management Erasmus Universiteit Rotterdam, lid International Academy of Quality en Rijzende sterren in het buitenland: hoe werken kwaliteits- en benchmarksystemen in de UK ingeleid door Tony Cotter, chief executive Gallions Housing Association. Het KWH heeft bijna 200 leden (Nederland telt circa 470 woningcorporaties). Haar leden vertegenwoordigen meer dan 52% van de sociale huurwoningen. Van de leden hebben inmiddels 158 corporaties het KWH-Huurlabel behaald.