Time : 17:19:00
Date : 03 April 2007
Sender Name: Utopia Belgium

GOEDE BEDRIJFSRESULTATEN IN 2006 VOOR UTOPIA

Luxemburg, 3 april 2007

De Raad van Bestuur van UTOPIA S.A., een bedrijf dat genoteerd is op de beurs van Luxemburg en bioscoopzalen beheert in Luxemburg, België, Nederland en Frankrijk, is op 30 maart 2007 bijeengekomen om zijn algemene jaarvergadering voor te bereiden die wordt gehouden op donderdag 3 mei 2007. Tijdens deze vergadering zal het bedrijf zijn aandeelhouders de geconsolideerde bedrijfsresultaten van het boekjaar 2006 presenteren.

MARKTTENDENSEN
In 2006 verkocht de groep Utopia 3.777.663 bioscoopkaartjes, een toename van 8,54 % vergeleken met het jaar 2005. In termen van globaal bezoek, vormt 2006 dus het op één na beste jaar voor de groep, na het buitengewone jaar 2004.

Voor de locaties in Luxemburg bereikte het aantal bezoekers 1,16 miljoen, dat wil zeggen 7,17 % meer ten opzichte van een vergelijkbaar kader in 2005. Wegens de niet-verlenging van de huurovereenkomst, heeft de groep de exploitatie van Cinéma Ariston te Esch/Alzette eind mei 2006 beëindigd.

De Belgische locaties van de groep Utopia, die zich allemaal in de Vlaamse regio bevinden, trokken 1,17 miljoen bezoekers, een stijging van 7,2 %. Deze toename ligt ver boven het gemiddelde dat wordt gerealiseerd in Vlaanderen, dat wordt geschat op ongeveer 3 %. De totale markt in België, die vooral wordt gekenmerkt door meerdere grote Franse succesfilms, bedroeg 8,7 %.

In het kader van de Franse markt die een stijging van 7,5 % heeft vertoond, heeft Utopolis Longwy, met 280.000 verkochte kaartjes, zijn bezoekersaantallen met 11,7 % kunnen verhogen.

In Nederland hebben de locaties van de groep een totale toename van 11,5% gerealiseerd. Wanneer we dit vergelijken met eenzelfde aantal zetels bedraagt deze toename echter slechts 0,24 % op een markt die zich heeft gestabiliseerd na twee opeenvolgende jaren van een sterke daling. De absolute toename van het bezoek van de groep in Nederland is dus hoofdzakelijk te danken aan de exploitatie van de nieuwe locatie in Emmen, die geopend is in november 2005, terwijl de sluiting om economische redenen van de vestiging in Hengelo , geen fundamenteel negatief effect heeft gehad.

FINANCIËLE RESULTATEN
De geconsolideerde omzet voor het jaar 2006 bedraagt ¤ 36 miljoen, een stijging van 8 % en ligt dus in de lijn van het aantal bezoekers.

Het geconsolideerde EBITDA (het resultaat vóór belastingen, interesten, reserves en afschrijvingen) bedraagt ¤ 7,1 miljoen en kende een stijging van 23 %, wat erop duidt dat de zaken zich goed ontwikkelen.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) dat in 2006 werd gerealiseerd, bedraagt ¤ 2,4 miljoen, tegen slechts ¤ 0,3 miljoen in 2005. Dit resultaat, dat getuigt van een aanzienlijke stijging van de
bedrijfsrentabiliteit van de groep, is bereikt ondanks een steeds negatieve bijdrage van Utopia Nederland.

Uit voorzorg heeft het moederbedrijf haar deelneming in het Nederlandse filiaal ten bedrage van ¤ 7,1 miljoen volledig afgeschreven en heeft zij een voorziening gevormd van ¤ 3,2 miljoen voor haar vorderingen op deze laatste. Ondanks het goede geconsolideerde bedrijfsresultaat verklaren deze buitengewone lasten zowel het negatieve bedrijfsresultaat van Utopia SA (¤ -7,8 miljoen ) als de geconsolideerde winst van ¤ 248 618.

De groep heeft een operationele cashflow gegenereerd van ¤ 5,7 miljoen tegen ¤ 4,8 miljoen in jaar ervoor. Op 31 december 2006 bedroeg de nettoschuld van de groep ¤ 23,5 miljoen, tegen ¤ 28,3 miljoen eind 2005.

Gezien het bedrijfsresultaat stelt de Raad van Bestuur voor geen dividend uit te keren met betrekking tot het boekjaar 2006.

ACTIVITEITEN
Naast het nauw volgen van de start van de meest recente locaties, vooral Utopolis Emmen (NL), en het dynamisch maken van de bioscopen van de groep in de vier landen waar deze aanwezig is, heeft het bedrijf zich voornamelijk gericht op de moeilijke situatie in Nederland.

In België en Frankrijk heeft het management de invoering en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten voortgezet, evenals de uitbreiding van een meer uitgesproken marketing. In Luxemburg waren de inspanningen hoofdzakelijk gericht op technologische innovaties en de viering van de 10e verjaardag van de eerste Utopolis.

De groep Utopia heeft de ontwikkeling van nieuwe producten op alle gebieden waar het bedrijf aanwezig is, uitgebreid. Zo is het aanbod aangepast aan de nieuwe eisen en de ontwikkeling van de vraag van de verschillende publieksgroepen. In 2006 bestond het hoofddoel eruit nieuwe doelgroepen te bereiken, zowel wat betreft het klassieke cliënteel als het commerciële cliënteel. Het concept 'Ladies Movie Night', ontwikkeld door Utopia in Nederland en sinds 2005 ingevoerd in andere regio's, is een onverhoopt succes geworden in alle locaties van de groep en is overgenomen door vele andere bioscoopexploitanten.

De groep Utopia, die sinds 2004 vooroploopt, doet dat ook op het gebied van digitale cinema. In juni van vorig jaar was Utopia namelijk de Europese groep met het grootste aantal zalen met High Definition Digital Cinema projectieapparatuur. Utopolis Luxemburg was het eerste Europese multiplex dat voor 100% met digitale bioscoopprojectoren was uitgerust. Zo heeft de nieuwe technologie het mogelijk gemaakt nieuwe inhoud aan het publiek te laten zien (zoals de high definition heruitzending van het wereldkampioenschap voetbal) en bedrijven flexibele commerciële oplossingen te bieden voor hun presentaties en conferenties.

PERSPECTIEVEN
Het jaar 2007 kenmerkt zich door veelbelovende programmeringen, zowel wat betreft de grote publiekstrekkers als de arthouse of lokale films.

In Nederland is de financiële situatie nog steeds zeer gespannen. In België en Frankrijk kunnen we een stijging van de huuropbrengsten verwachten die overigens de aantrekkelijkheid van de locaties zal vergroten.

De groep blijft de digitale technieken in 2007 ontwikkelen om zo snel mogelijk te kunnen profiteren van de voordelen die deze technologie met zich meebrengt. Zo gebruiken alle Luxemburgse zalen van de groep hun digitale installaties al sinds januari 2007 om reclamevoorprogramma's in dit nieuwe formaat te vertonen, dat flexibeler en toegankelijker voor adverteerders is.

Zo is Utopolis Luxemburg dankzij de digitale film de eerste bioscoop in de Benelux die een speelfilm van de Disney-studio's in 3D heeft geprogrammeerd. Projectie in reliëf, eindelijk volwassen dankzij digitale film, belooft een belangrijke ontwikkeling door te maken en Hollywood heeft nu al een serie producties aangekondigd die speciaal hiervoor bedoeld zijn.

KAPITAALVERMINDERING DOOR INKOOP VAN EIGEN AANDELEN Het geschil tussen het bedrijf en een voormalige CEO kon in maart 2007 minnelijk worden opgelost.

In het kader hiervan koopt het bedrijf een pakket van 110.824 aandelen voor een totaalbedrag van ¤ 1.454.009,44. De Raad van Bestuur stelt aan een buitengewone algemene vergadering voor alle eigen aandelen die worden aangehouden door het bedrijf op te heffen door middel van een kapitaalvermindering. Deze operatie zal dus alle aandeelhouders ten goede komen die profiteren van een opwaardering van ongeveer 10%.

Kerncijfers 2006:

GROEP UTOPIA
Geconsolideerde kerncijfers
in 000 ¤

2006 2005

Verkochte kaartjes 3 777 663 +8,54%3 480 517

Omzet 36 018 +8,09%33 322

Bruto Marge 15 621 +17,33%13 314

EBITDA 7 099 +23,01%5 771

Netto Resultaat 249 -11 802

Eigen Vermogen 17 733 17 451

Netto Schuldpositie 23 467 -17%28 273

Eigen Vermogen / Balanstotaal 32% 29%

Het volledige beheersrapport evenals de enkelvoudige en de geconsolideerde jaarrekening zijn beschikbaar op aanvraag op de zetel van de vennootschap vanaf 3 mei 2007

Relatie met de Pers en de Investeerders:

De heer Nico SIMON
CEO
Tel. : +352 42 95 11 33
Fax : +352 42 95 11 92
Email : utopolis@utopolis.com

Mevr Marleen ELSEN
CFO
Tel. : +32 15 56 08 48
Fax. : +352 42 95 11 92
Email : melsen@utopolis.com

www.utopolis.com