Bio-ethanol tanken in Noord Holland


Milieuvriendelijk tanken door samenwerking overheid en bedrijven

WORMER NH, 20070403 -- Traditionele benzine- en dieselauto's krijgen steeds meer concurrentie van milieuauto's zoals hybride's of auto's die rijden op een schone brandstof als aardgas of E 85 bio-ethanol. Ducktrail uit Wormer (organisator van bedrijfsuitjes met 100 klassieke auto's) heeft haar eerste Lelijke Eend omgebouwd. De gemeente Wormerland toont sympathie. Deze week is het tanken van bio-ethanol in Wormer mogelijk.

Bio-ethanol komt uit hernieuwbare bronnen zoals graan, suikerriet en aardappelen, maar ook uit houtafval, stro en andere biomassa. Doordat deze bronnen tijdens hun groei CO2 gebruiken, is het gebruik van bio-ethanol bijna CO2-neutraal. "De gemeente Wormerland erkent de noodzaak van het gebruik van alternatieve brandstoffen en werkt graag mee aan dit proefproject", aldus wethouder Stuurman (Milieuzaken) "Ook wij zetten ons graag in voor een groene toekomst voor onze bewoners en zijn dus blij met dit gemeenschappelijke initiatief".

Marc Welling, directeur Ducktrail, legt uit: "Momenteel is er nog geen vraag naar bio-ethanol. Dat komt omdat auto's nu nog ongeschikt zijn en niemand dit kan tanken. Wij willen daar mét de gemeente een voortrekkersrol in spelen en zullen 10 auto's ombouwen. Op korte termijn hopen we dat de mensen die nu biologische voedingsproducten of FSC-hout kopen, binnenkort in staat zijn milieubewust te tanken en zo meer vraag te creëren zodat de brandstof voor iedereen beschikbaar wordt. Daarnaast hopen we dat ook bedrijven met een milieuvriendelijk imago (hoveniers en de bloemist op de hoek) zich aansluiten bij ons idee. En als de regering wat minder accijns zou heffen, zou het ook voor iedereen betaalbaar worden."

Ook tankstation Jan Groot uit Wormer en Brandstoffengroothandel Compaan uit Heemstede toonden interesse in dit project. "De benzine- en dieselmarkt is een echte prijsvechtersmarkt. Voor de pomphouder zijn er weinig mogelijkheden je te onderscheiden. Met het aanbieden van E 85 bio-ethanol ligt dit anders." aldus Jan Groot. Met een investering van vele duizenden euro's in leidingen en tanks is het tankstation klaar voor de toekomst. Compaan bezorgde reeds vele liters bio-ethanol om te kunnen testen, auto's hebben namelijk een aantal technische aanpassingen nodig.

Ook andere partijen erkennen het belang van milieuvriendelijke brandstoffen. Zo heeft de EU als doelstelling in 2020 20% van haar autobrandstoffen uit alternatieve bronnen te halen. Naast het milieuvriendelijke aspect heeft dit ook het voordeel dat de westerse wereld qua olie niet langer afhankelijk is van het politiek instabiele Midden Oosten en landen als Nigeria, etc. Rotterdam heeft dit belang ook erkend en investeert samen met het bedrijfsleven in bio-ethanol. Tanken is daar reeds mogelijk. Over drie jaren dienen daar bijna duizend auto's op E 85 te rijden bij gemeentelijke- en private wagenparken.

Bio-ethanol is niet meer tegen te houden. In Nederland verschijnen zowel in Groningen als in het Zeeuwse Sas van Gent productiefabrieken. In 2008 produceert Nederland haar eigen voorraad. "Logisch", aldus Jan Winters van het Kennisinstituut voor de autobranche IVA Driebergen. "In Nederland lopen we gewoon achter, wereldwijd wordt al veel meer geproduceerd zoals in Scandinavië en Brazilië. Langer vasthouden aan fossiele brandstoffen is onmogelijk, niet alleen vanuit milieutechnisch aspect maar ook gezien vanuit geopolitieke invalshoek. En aangezien de olie en aardgas écht opraken, zullen we aan alternatieven moeten denken."

Dat de rest van de wereld al veel verder is bevestigt ook SigmaKalon, wereldwijd marktleider op coatinggebied vooral als het gaat om het beschermen van ondergrondse en/of bovengrondse opslagtanks voor olie, benzine, kerosine en andere producten. "We organiseren zelfs een landelijke tankcoating informatiedag om het bewustwordingsproces in Nederland op gang te brengen" aldus woordvoerder Robert Groot. Internationale bedrijven en overheden smeden samenwerkingsverbanden en creëren steeds meer aanbod. De overheid kan faciliteren en subsidiëren, maar het is uiteindelijk de consument die bepaalt welke brandstof hij tankt. "Maar dan moet hij wel de mogelijkheden kennen en de juiste prijs betalen" aldus Welling.