BedrijfsautoRAI

Scania opent nieuw bedrijf in Meppel voor het spuiten van cabine- en chassisonderdelen

(4/6/2007)
Scania opent op 3 april a.s. een nieuw bedrijf voor het spuiten van cabine- en chassis onderdelen in Meppel. Scania heeft EUR 45 miljoen geïnvesteerd in de nieuwe fabriek, waarvan 5 miljoen overheidsubsidie. De fabriek zal werkgelegenheid bieden aan 150 medewerkers.

Met het lakken van componenten in eigen regie, is Scania in staat om nog beter tegemoet te komen aan de vraag naar trucks gespoten in door de klant opgegeven kleurspecificaties.

"Het is een strategische keuze om het spuitwerk zelf te gaan doen", zegt Per Hallberg, Group Vice President Production and Procurement. Kortere levertijd en lagere kosten betekenen een voordeel voor de klant en voor Scania. De inrichting van de lakfabriek voldoet aan de laatste eisen op het gebied van efficiency, techniek en milieu, waardoor een hoge kwaliteitsstandaard is gewaarborgd.

De nieuwe lakstraat is gevestigd in de Scania gebouwen in Meppel, waar voorheen de cabineproductie was gevestigd. Ca 4 jaar geleden is deze overgebracht en geconcentreerd in Oskarshamn in Zweden.

De gebouwen in Meppel zijn zodanig aangepast en omgebouwd dat het hele proces van voorbehandeling tot en met het aanbrengen van de toplak op de cabine- en chassisonderdelen in een efficiënte stroom kan plaatsvinden.

"De aanwezigheid van gekwalificeerd personeel, de gunstige geografische ligging ten opzichte van onze belangrijkste toeleveranciers van kunststof en de fabriek in Zwolle, waar ca 60% van onze Europese truckproductie wordt gerealiseerd, zijn de voornaamste redenen om te kiezen voor deze locatie", aldus Per Hallberg.

De fabriek in Meppel levert aan de assemblagebedrijven in Zweden, Nederland en Frankrijk. Het bedrijf in Meppel zal als zelfstandige productie unit binnen de Europese productiestructuur van Scania opereren.

Drie niveaus
De 6000 m² grote installatie is opgebouwd uit 3 niveaus. Op de begane grond vinden alle activiteiten plaats waarbij gewerkt wordt met vloeistoffen, zoals onder andere het wassen van de onderdelen.

Op de eerste verdieping staan alle robotcellen en op de tweede verdieping zijn de ventilatiesystemen, droogboxen en koelinstallaties geplaatst.

Alle drie niveaus zijn uitgerust met een systeem van automatische conveyers en liften die de onderdelen met behulp van speciale rekken (skids) transporteren.

Alle onderdelen voor een bepaalde cabine of chassis worden gegroepeerd en worden bij elkaar gehouden gedurende het gehele lakproces.

Het hart van de moderne lakinstallatie is een productielijn met 9 hermetisch gesloten robotcellen. Elke cel is uitgerust met 2 lakrobots. Deze brengen door middel van microbells die 40.000 omwentelingen per minuut maken, in 90 seconden een sneldrogende laklaag van 40 µm aan op de diverse onderdelen.

Zo laag mogelijke milieubelasting
Vergeleken met conventionele laksystemen wordt met deze techniek lak bespaard en gelijktijdig een beter resultaat bereikt met de minste milieubelasting.

In elke robotcel wordt door middel van een luchtstroom de overbodige verfnevel in een waterbassin opgevangen. Het water van elke cel wordt centraal verzameld en gereinigd zodat 90% van het water hergebruikt kan worden. De overige 10% wordt als schoon water retour geleverd aan de gemeente.

Recente ontwikkelingen maken het mogelijk om de kunststofonderdelen die volgens deze lakmethode behandeld zijn te kunnen recyclen.