Eerste masterdiploma Actief Leren
29.03.2007
Op 4 april reikt de Open Universiteit Nederland het eerste masterdiploma Actief leren uit.
De eerste master Actief leren is Kim de Jong (27 jaar) uit Vught. Ze was in 2003 een van
de eersten die zich voor de nieuwe masteropleiding inschreef. Ze werkte toen nog als
leerkracht bij de LW Beekmanschool te 's-Hertogenbosch. In 2006 werd ze directeur van de
Saltoschool de vierRing in Eindhoven en inmiddels is ze aan de slag als onderwijsadviseur
bij Giralis, een onderwijsadviesbureau in Den Bosch.
Als eerste alumna krijgt de kersverse Master of Science haar diploma uitgereikt door de
decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen, Els Boshuizen. Boshuizen: 'We zijn erg
trots op Kim die naast haar werk in iets meer dan drie jaar een omvangrijk
schakelprogramma én de volledige master heeft voltooid. Bijzonder is ook dat ze in
juni samen met haar scriptiebegeleider Saskia Brand de resultaten van haar scriptie mag
presenteren op de nationale Onderwijsresearchdagen (ORD). De titel van haar scriptie
luidt: Stimuleren van ontdekkend leren met behulp van proceswerkbladen: effecten op
taakprestaties.
Blijven leren
Met haar diploma krijgt Kim een aantal vrijkaartjes voor de miniconferenties van de
faculteit Onderwijswetenschappen. Els Boshuizen: 'Je bent natuurlijk nooit klaar met
leren. Het onderwijs ontwikkelt zich razendsnel. Daarom organiseren we als faculteit elk
half jaar een miniconferentie over actuele ontwikkelingen en trends in het onderwijs.
Voor onze alumni een uitgelezen mogelijkheid om up-to-date te blijven en om contact te
houden met de faculteit en haar studenten.
De opleiding
De masteropleiding Actief Leren is in september 2003 officieel van start gegaan en was
direct succesvol. De opleiding sluit namelijk goed aan op de groeiende behoefte bij
docenten en opleiders om zelf goed en attractief onderwijs te ontwerpen. De studenten
maken kennis met de meest recente ontwikkelingen op het gebied van de ondersteunende
technologie en leren hoe ze die in een ontwerp kunnen gebruiken. Naast cursussen bevat de
opleiding een project in een onderwijssetting waarin studenten hun competenties verder
ontwikkelen en de afstudeeropdracht. Momenteel zijn zo'n 200 studenten bezig met de
masteropleiding Actief Leren of het eraan voorafgaande schakelprogramma. De meesten zijn
werkzaam in het onderwijsveld of in de sector bedrijfsopleidingen.