Eerste masterdiploma Actief Leren

29.03.2007

Op 4 april reikt de Open Universiteit Nederland het eerste masterdiploma Actief leren uit. De eerste master Actief leren is Kim de Jong (27 jaar) uit Vught. Ze was in 2003 een van de eersten die zich voor de nieuwe masteropleiding inschreef. Ze werkte toen nog als leerkracht bij de LW Beekmanschool te 's-Hertogenbosch. In 2006 werd ze directeur van de Saltoschool de vierRing in Eindhoven en inmiddels is ze aan de slag als onderwijsadviseur bij Giralis, een onderwijsadviesbureau in Den Bosch.

Als eerste alumna krijgt de kersverse Master of Science haar diploma uitgereikt door de decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen, Els Boshuizen. Boshuizen: 'We zijn erg trots op Kim die naast haar werk in iets meer dan drie jaar een omvangrijk schakelprogramma én de volledige master heeft voltooid. Bijzonder is ook dat ze in juni samen met haar scriptiebegeleider Saskia Brand de resultaten van haar scriptie mag presenteren op de nationale Onderwijsresearchdagen (ORD). De titel van haar scriptie luidt: Stimuleren van ontdekkend leren met behulp van proceswerkbladen: effecten op taakprestaties.

Blijven leren
Met haar diploma krijgt Kim een aantal vrijkaartjes voor de miniconferenties van de faculteit Onderwijswetenschappen. Els Boshuizen: 'Je bent natuurlijk nooit klaar met leren. Het onderwijs ontwikkelt zich razendsnel. Daarom organiseren we als faculteit elk half jaar een miniconferentie over actuele ontwikkelingen en trends in het onderwijs. Voor onze alumni een uitgelezen mogelijkheid om up-to-date te blijven en om contact te houden met de faculteit en haar studenten.

De opleiding
De masteropleiding Actief Leren is in september 2003 officieel van start gegaan en was direct succesvol. De opleiding sluit namelijk goed aan op de groeiende behoefte bij docenten en opleiders om zelf goed en attractief onderwijs te ontwerpen. De studenten maken kennis met de meest recente ontwikkelingen op het gebied van de ondersteunende technologie en leren hoe ze die in een ontwerp kunnen gebruiken. Naast cursussen bevat de opleiding een project in een onderwijssetting waarin studenten hun competenties verder ontwikkelen en de afstudeeropdracht. Momenteel zijn zo'n 200 studenten bezig met de masteropleiding Actief Leren of het eraan voorafgaande schakelprogramma. De meesten zijn werkzaam in het onderwijsveld of in de sector bedrijfsopleidingen.