Gemeente Schiedam
April
Jaarafrekening ONS
04 april 2007
In de afgelopen weken hebben lokale media aandacht besteed aan de
jaarafrekening van ONS. Aanleiding waren signalen van huishoudens in
De Gorzen dat ze verrast waren door de hoogte van de jaarafrekening.
Ook tijdens de eerste editie van Het Stadserf op 12 maart kwam het
onderwerp aan de orde. Toen is voorgesteld om ONS te vragen enige
uitleg te geven over de hoogte van de jaarafrekeningen. Onderstaand
licht ONS Energie toe hoe de jaarafrekening wordt bepaald en waar
mogelijk de oorzaak van bijbetaling gezocht moet worden.
De jaarafrekening van ONS verrekent de betaalde voorschotbedragen, die
gebaseerd zijn op het verbruik in voorgaande jaren, met het werkelijke
verbruik in het afgelopen jaar. Gemiddeld bedroeg de bijbetaling in de
wijk De Gorzen per huishouden circa 50. Onderzoek van ONS laat zien
dat 40 % van deze huishoudens geld terugkrijgt, terwijl de rest (60%)
moest bijbetalen. Bij 6% van de huishoudens in De Gorzen heeft de
klant meer dan 500 moeten bijbetalen.
ONS heeft onderzocht wat in de meeste van deze gevallen de oorzaak was
van de hoge kosten. Tevens geeft het energiebedrijf hier tips hoe u
een extreem hoge jaarafrekening kunt voorkomen.
Wat veroorzaakt een hoge jaarafrekening?
* Verbruik is gestegen
Bij een stijging van het verbruik van gas of elektriciteit stijgt
ook het bedrag op de jaarafrekening. Er zijn klanten die meer
energie zijn gaan verbruiken dan in het voorgaande jaar,
bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding. In De Gorzen kan het verbruik
meer gestegen zijn dan in anderen wijken, omdat daar het
gasverbruik hoger is. De woningen beschikken over relatief minder
isolatie en worden vaker verwarmd door gaskachels.
* Tarief energie
De prijzen kunnen zijn gestegen. Dit kan een algemene stijging van
prijzen zijn, maar kan ook aan het product liggen dat de klant
heeft gekozen. Een voorbeeld: een klant had eerst een Energie
Select contract en heeft dat contract niet verlengd. Hij was als
gevolg hiervan duurder uit.
* Nieuwe woning
Bij een nieuwe woning is het voorschotbedrag niet gebaseerd op
eerdere verbruiksgegevens van de woning. Het is dan mogelijk dat
het werkelijke verbruik afwijkt van het voorschot.
Wat doet ONS om een hoge jaarafrekening te voorkomen?
* Voorlichting
De website www.onsenergie.nl geeft tips hoe u zuiniger kunt omgaan
met energie.
* Voorschot verhogen
ONS past het voorschot bij het opmaken van elke jaarafrekening aan
voor het komende jaar. Uitgangspunt is het energieverbruik in het
voorgaande jaar. Via de klantenservice van ONS - bereikbaar op
werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur via (010) 2621000 - kunt u ook
zélf uw voorschot verhogen. Als uw kosten stijgen, heeft u hier
alvast rekening mee gehouden. Stijgen uw kosten niet, dan krijgt u
het teveel betaalde terug.
* Gespreide betaling
Een hoge bijbetaling is niet altijd te voorkomen. In sommige
gevallen is het mogelijk om gespreid te betalen. U kunt via de
klantenservice van ONS informeren of u hiervoor in aanmerking
komt.
Hoe voorkomt u een hoge jaarafrekening?
* Bespaar op energiekosten
Laat u voorlichten over energiebesparing en energieproducten,
bijvoorbeeld via www.consuwijzer.nl en www.nibud.nl Met
eenvoudige handelingen, zoals het uitzetten van de verwarming en
koelkast als u op vakantie gaat, kunt u vaak al tientallen euros
besparen.
* Houd uw verbruik regelmatig bij
Door een energieboekhouding bij te houden ziet u of uw
voorschotbedrag nog overeenkomt met uw werkelijke verbruik.
Hierdoor kunt u anticiperen op eventuele extra kosten.