Multiscope
Wind mee voor weer & vervoer sites
's-Hertogenbosch - 4 april 2007. Online onderzoeksbureau Multiscope
constateert een sterke groei voor weer & vervoer websites in de
afgelopen twee jaar. Weeralarmen, langer wordende files en de
introductie van een nieuwe dienstregeling door de NS stuwden de
bezoekersaantallen tot grote hoogten.
Stijgende bezoekersaantallen
In onderstaande grafiek zijn de bezoekersaantallen1 van de top 10
websites binnen de segmenten opgeteld en per maand weergegeven voor de
periode tussen februari 2005 en februari 2007. De data zijn afkomstig
uit Visiscan, het online benchmark onderzoek voor websites van
Multiscope.
Bezoekerstrend weer en vervoer sites
Opvallende feiten
Websites met vervoersinformatie zijn tussen februari 2005 en december
2007 met meer dan 30% gegroeid. De top 10 websites in het segment
trekken op het moment maandelijks tussen de 14 en 16 miljoen
bezoekers. De piek lag in december 2006, net voordat de nieuwe
dienstregeling van de NS werd geïntroduceerd. In de afgelopen twee
maanden daalde het bezoek om deze reden ook weer.
Websites met weerinformatie zijn minder groot, maar de groei was wel
sterker. Tussen februari 2005 en december 2006 groeide dit segment met
ongeveer 70%. Ook na deze periode werd, als gevolg van de weeralarmen,
nog een sterke groei gerealiseerd. Dit segment weet over het algemeen
de meeste bezoekers te trekken in de zomermaanden, als Nederlanders
massaal via de websites het vakantieweer raadplegen.
De spelers
De websites van de Reisinformatiegroep (9292ov.nl), de NS (ns.nl) en
Routenet (routenet.nl) zijn de belangrijkste spelers in het segment
vervoersinformatie. Zij weten per maand ongeveer een kwart van de
Nederlandse internetpopulatie te bereiken. De websites van de
Telegraaf (teleweer.nl), het KNMI (knmi.nl) en Buienradar
(buienradar.nl) zijn de belangrijkste spelers in het segment van
weerinformatie. Zij bereiken per maand allen meer dan 10% van de
Nederlandse internetpopulatie.
De belangrijke spelers in beide segmenten hebben één ding gemeen; de
internetgebruiker is meer dan gemiddeld tevreden over de websites. De
internetgebruiker waardeert de sites met een rapportcijfer dat tussen
de 7,3 en 7,8 ligt (marktgemiddelde = 6,9).
Interpretatie
De bezoekersaantallen in de grafiek zijn niet ontdubbeld. Een bezoeker
wordt dus meerdere malen geteld wanneer deze meerdere websites binnen
dit segment bezoekt. Nederlandse internetgebruikers die vanaf hun
thuislocatie surfen, vormen de basis van het bereiksonderzoek.
Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse
websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en
waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten
kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een
onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een
landelijk representatief panel en registreert van deze groep
doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens
naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000
respondenten uit haar online panel.