Multiscope


Wind mee voor weer & vervoer sites

's-Hertogenbosch - 4 april 2007. Online onderzoeksbureau Multiscope constateert een sterke groei voor weer & vervoer websites in de afgelopen twee jaar. Weeralarmen, langer wordende files en de introductie van een nieuwe dienstregeling door de NS stuwden de bezoekersaantallen tot grote hoogten.

Stijgende bezoekersaantallen

In onderstaande grafiek zijn de bezoekersaantallen1 van de top 10 websites binnen de segmenten opgeteld en per maand weergegeven voor de periode tussen februari 2005 en februari 2007. De data zijn afkomstig uit Visiscan, het online benchmark onderzoek voor websites van Multiscope.

Bezoekerstrend weer en vervoer sites

Opvallende feiten

Websites met vervoersinformatie zijn tussen februari 2005 en december 2007 met meer dan 30% gegroeid. De top 10 websites in het segment trekken op het moment maandelijks tussen de 14 en 16 miljoen bezoekers. De piek lag in december 2006, net voordat de nieuwe dienstregeling van de NS werd geïntroduceerd. In de afgelopen twee maanden daalde het bezoek om deze reden ook weer.

Websites met weerinformatie zijn minder groot, maar de groei was wel sterker. Tussen februari 2005 en december 2006 groeide dit segment met ongeveer 70%. Ook na deze periode werd, als gevolg van de weeralarmen, nog een sterke groei gerealiseerd. Dit segment weet over het algemeen de meeste bezoekers te trekken in de zomermaanden, als Nederlanders massaal via de websites het vakantieweer raadplegen.

De spelers

De websites van de Reisinformatiegroep (9292ov.nl), de NS (ns.nl) en Routenet (routenet.nl) zijn de belangrijkste spelers in het segment vervoersinformatie. Zij weten per maand ongeveer een kwart van de Nederlandse internetpopulatie te bereiken. De websites van de Telegraaf (teleweer.nl), het KNMI (knmi.nl) en Buienradar (buienradar.nl) zijn de belangrijkste spelers in het segment van weerinformatie. Zij bereiken per maand allen meer dan 10% van de Nederlandse internetpopulatie.

De belangrijke spelers in beide segmenten hebben één ding gemeen; de internetgebruiker is meer dan gemiddeld tevreden over de websites. De internetgebruiker waardeert de sites met een rapportcijfer dat tussen de 7,3 en 7,8 ligt (marktgemiddelde = 6,9).

Interpretatie

De bezoekersaantallen in de grafiek zijn niet ontdubbeld. Een bezoeker wordt dus meerdere malen geteld wanneer deze meerdere websites binnen dit segment bezoekt. Nederlandse internetgebruikers die vanaf hun thuislocatie surfen, vormen de basis van het bereiksonderzoek.

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.