AutoRai

Chevrolet lanceert pan-Europese wedstrijd voor jonge kunstenaars

(4/4/2007)
Chevrolet Nederland heeft in ons land een wedstrijd voor jonge kunstenaars gelanceerd, die deel uitmaakt van een Europese wedstrijd die is geïnitieerd door Chevrolet Europe. âYoung? Creative? Chevrolet!â is een pan-Europese contest voor jonge kunstenaars die in heel Europa wordt georganiseerd in samenwerking met scholen voor toegepaste kunsten.

âWe zijn verheugd over dit nieuwe project dat tijdens de Autosalon van Genève van start is gegaan,â verklaart Wayne Brannon, CEO van Chevrolet Europe. âHoewel we het ons niet altijd realiseren, is kunst voor veel mensen een belangrijk onderdeel van hun leven. Bovendien levert kunst een belangrijke bijdrage aan het vervagen van grenzen en het creëren van een betere leefomgeving. Het stimuleren van creativiteit en de hulp aan jonge kunstenaars is hetgeen we willen bereiken met deze wedstrijd, die ons helpt bij het versterken van een aantal van onze basis merkwaarden. Bij Chevrolet geloven we zonder enige twijfel in de jeugd en in expressie, en in een frisse en praktische denkwijze!â

De wedstrijd, die is ontwikkeld voor kunstenaars tot 30 jaar (zowel individuen als groepen), beslaat vijf kunstgebieden:

⢠visuele kunst (inclusief schilderen, tekenen, animaties, grafische kunst, etc.)

⢠fotografie

⢠bewegend beeld (video, webcam, etc.)

⢠design (meubels, industriële objecten, etc.)

⢠mode

Tijdens de eerste fase wordt de wedstrijd vanaf de lente van 2007 in ongeveer tien landen opgestart. Naar verwachting zal het initiatief vanaf 2008 naar andere landen worden uitgebreid.

Op nationaal niveau wordt de wedstrijd georganiseerd in samenwerking met vooraanstaande opleidingen voor toegepaste kunst die zullen helpen bij het verspreiden van de informatie over de wedstrijd binnen de kunstkringen en bij de coördinatie van de ingediende projecten. Juryâs, die worden samengesteld uit vooraanstaande personen uit de kunst- en academische wereld, uit de industrie en de media, zullen op nationaal niveau binnen elk van de vijf disciplines projecten selecteren die vervolgens doorgaan naar de grote Europese finale.

Eén van de doelstelling van âYoung? Creative? Chevrolet!â is het stimuleren van toegankelijke kunst en het vinden van concrete mogelijkheden voor de winnende projecten en kunstenaars. âNiet alleen hopen we een aantal van de winnende inzendingen te kunnen integreren in de activiteiten van Chevrolet, maar ook overwegen we de mogelijkheden om enkele creaties te veilen voor het goede doel,â aldus Pieter Stokman, Manager Public Relations van Chevrolet Nederland. âHet staat de landen vrij om te kiezen voor één of meerdere disciplines en Chevrolet Nederland heeft visuele kunst en fotografie geselecteerd.â

De Nederlandse Chevrolet-importeur zal actief scholen benaderen om hen te interesseren voor deelname aan het project âYoung? Creative? Chevrolet!â. Ook kunnen de scholen zelf direct contact opnemen met Chevrolet Nederland om interesse kenbaar te maken voor participatie.