Chevrolet lanceert pan-Europese wedstrijd voor jonge kunstenaars
(4/4/2007)
Chevrolet Nederland heeft in ons land een wedstrijd voor jonge
kunstenaars gelanceerd, die deel uitmaakt van een Europese wedstrijd
die is geïnitieerd door Chevrolet Europe. âYoung? Creative?
Chevrolet!â is een pan-Europese contest voor jonge kunstenaars die in
heel Europa wordt georganiseerd in samenwerking met scholen voor
toegepaste kunsten.
âWe zijn verheugd over dit nieuwe project dat tijdens de Autosalon van
Genève van start is gegaan,â verklaart Wayne Brannon, CEO van
Chevrolet Europe. âHoewel we het ons niet altijd realiseren, is kunst
voor veel mensen een belangrijk onderdeel van hun leven. Bovendien
levert kunst een belangrijke bijdrage aan het vervagen van grenzen en
het creëren van een betere leefomgeving. Het stimuleren van
creativiteit en de hulp aan jonge kunstenaars is hetgeen we willen
bereiken met deze wedstrijd, die ons helpt bij het versterken van een
aantal van onze basis merkwaarden. Bij Chevrolet geloven we zonder
enige twijfel in de jeugd en in expressie, en in een frisse en
praktische denkwijze!â
De wedstrijd, die is ontwikkeld voor kunstenaars tot 30 jaar (zowel
individuen als groepen), beslaat vijf kunstgebieden:
⢠visuele kunst (inclusief schilderen, tekenen, animaties,
grafische kunst, etc.)
⢠fotografie
⢠bewegend beeld (video, webcam, etc.)
⢠design (meubels, industriële objecten, etc.)
⢠mode
Tijdens de eerste fase wordt de wedstrijd vanaf de lente van 2007 in
ongeveer tien landen opgestart. Naar verwachting zal het initiatief
vanaf 2008 naar andere landen worden uitgebreid.
Op nationaal niveau wordt de wedstrijd georganiseerd in samenwerking
met vooraanstaande opleidingen voor toegepaste kunst die zullen helpen
bij het verspreiden van de informatie over de wedstrijd binnen de
kunstkringen en bij de coördinatie van de ingediende projecten.
Juryâs, die worden samengesteld uit vooraanstaande personen uit de
kunst- en academische wereld, uit de industrie en de media, zullen op
nationaal niveau binnen elk van de vijf disciplines projecten
selecteren die vervolgens doorgaan naar de grote Europese finale.
Eén van de doelstelling van âYoung? Creative? Chevrolet!â is het
stimuleren van toegankelijke kunst en het vinden van concrete
mogelijkheden voor de winnende projecten en kunstenaars. âNiet alleen
hopen we een aantal van de winnende inzendingen te kunnen integreren
in de activiteiten van Chevrolet, maar ook overwegen we de
mogelijkheden om enkele creaties te veilen voor het goede doel,â aldus
Pieter Stokman, Manager Public Relations van Chevrolet Nederland. âHet
staat de landen vrij om te kiezen voor één of meerdere disciplines
en Chevrolet Nederland heeft visuele kunst en fotografie
geselecteerd.â
De Nederlandse Chevrolet-importeur zal actief scholen benaderen om hen
te interesseren voor deelname aan het project âYoung? Creative?
Chevrolet!â. Ook kunnen de scholen zelf direct contact opnemen met
Chevrolet Nederland om interesse kenbaar te maken voor participatie.
AutoRai