Onderzoek: nieuw politieonderwijs succes
04.04.2007 / 12:05 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Politieacademie
Politieacademie
Vernieuwd politieonderwijs bereidt agent beter voor op beroep
Competentiegericht politieonderwijs bewijst waarde
Apeldoorn - Het competentiegerichte politieonderwijs van de Politieacademie is het
afgelopen jaar geëvalueerd in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties. Uit het onafhankelijke evaluatieonderzoek blijkt dat medewerkers van
de Politieacademie en de politiekorpsen de doelstellingen van het nieuwe politieonderwijs
onderschrijven: het draagt bij aan het ontwikkelen van competenties om in de dagelijkse
praktijk te kunnen functioneren. Dit maakt Ineke Stam (voorzitter College van Bestuur van
de Politieacademie) vanmiddag bekend tijdens de installatiebijeenkomst van professor dr.
Pieter Tops die afgelopen oktober toetrad tot het driehoofdige College van Bestuur van de
Politieacademie. Vanaf vandaag wordt het evaluatierapport verspreid in het beroepsveld
voor een valideringsronde. Deze valideringsronde is bedoeld om de herkenning en het
draagvlak te toetsen en om samen met het beroepsveld te komen tot prioriteiten bij de
doorontwikkeling van het Politieonderwijs.
Het evaluatieonderzoek is onafhankelijk uitgevoerd door Adviesbureau Twynstra Gudde uit
Amersfoort in samenwerking met Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding,
Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden (IVLOS) van de Universiteit Utrecht. Het
evaluatieonderzoek is verricht onder studenten en medewerkers van de korpsen en de
Politieacademie. In totaal hebben ruim 6.500 mensen aan het onderzoek meegedaan.
Aanleiding
In 1999 gaf het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de
Politieacademie opdracht het politieonderwijs ingrijpend te vernieuwen. De
Politieacademie heeft in samenwerking met de korpsen een totaal nieuw samenhangend
stelsel van politieonderwijs ontwikkeld en in uitvoering gebracht. Onderdeel van de
opdracht was om in 2006 het vernieuwde politieonderwijs te evalueren.
Resultaten evaluatieonderzoek
Uit de resultaten van dit onafhankelijke evaluatieonderzoek blijkt dat het nieuwe,
competentiegerichte politieonderwijs goed werkt. Het politieonderwijs is consistent
vormgegeven en is uitgevoerd zoals bedoeld en afgesproken. 'Er is een knappe prestatie
geleverd door alle betrokken partijen', rapporteert Twynstra Gudde.
Goede voorbereiding op beroepspraktijk
Ineke Stam, voorzitter van het College van Bestuur van de Politieacademie, geeft aan zeer
verheugd te zijn over de resultaten: 'Het politieonderwijs heeft bewezen dat
competentiegericht onderwijs voor de totale beroepskolom van de politie succesvol is.'Uit
het evaluatieonderzoek blijkt dat het duale stelstel, het competentiegerichte en
contextgebonden onderwijs door zowel de politiekorpsen als door de Politieacademie
positief beoordeeld worden. De studenten en korpsen geven aan dat het politieonderwijs op
de vijf kwalificatieniveaus een goede voorbereiding is op de beroepspraktijk en bijdraagt
aan de kwaliteit van het politiewerk.
Aandachtspunten
Nog deze maand wordt een valideringsronde gehouden waarin de resultaten met het
politieveld worden besproken om gemeenschappelijk gedragen prioriteiten vast te stellen
voor de doorontwikkeling van het politieonderwijs. Uit het evaluatieonderzoek blijkt dat
onder andere de volgende punten aandacht vereisen. Zo moet een verbetering plaatsvinden
ten aanzien van de erkenning van verworven competenties in relatie tot verkorting van
individuele leerroutes. Ook het gebruik van portfolio in het onderwijs verdient aandacht.
Daarnaast is herijking van de eerder vastgestelde beroepsprofielen aanbevolen mede met het
oog op de uitvoering van multi-cultureel vakmanschap in de politiepraktijk van de komende
jaren. Tenslotte is als conclusie vastgesteld dat de samenwerking met de korpsen en het
reguliere onderwijs om versterking vraagt.
Op 3 april jongstleden is het evaluatierapport aan minister Ter Horst en vanaf vandaag aan
het beroepsveld ter validering aangeboden. De totale eindrapportage van de evaluatie
inclusief de uit de valideringsronde voortkomende prioriteiten voor de doorontwikkeling
van het politieonderwijs, wordt rond de zomer van 2007 aan de minster voorgelegd.
Politieacademie
De Politieacademie is het centrum voor opleidingen en kennis van de Nederlandse politie.
Het is een dynamische organisatie, die onderwijs en kennis biedt op hoog niveau, die
anticipeert op maatschappelijke ontwikkelingen en deze kan vertalen in onderwijs-op-maat.
De Politieacademie werkt daarbij samen met de politiekorpsen en andere partners op het
gebied van veiligheid en onderwijs.
De Politieacademie:
- verzorgt de landelijke werving en selectie van politiefunctionarissen.
- biedt geaccrediteerde politieopleidingen aan op mbo-, hbo- en wetenschappelijk niveau
die in nauwe samenwerking met de korpsen en het regulier onderwijs worden ontwikkeld en
uitgevoerd.
- biedt maatwerkopleidingen aan op het gebied van politie en veiligheid.
- produceert wetenschappelijk en toegepast onderzoek vanuit lectoraten en de
onderzoeksgroep.
- maakt kennis over het politievak toegankelijk voor de korpsen.
- werkt intensief samen met partnerorganisaties in ondermeer het Veiligheidsplatform.
- is een organisatie die de rol als maatschappelijk topinstituut inneemt op het gebied van
nationale en internationale veiligheid.
Binnen de Politieacademie werken ongeveer 1.900 medewerkers op twaalf locaties in het land
samen om deze doelstellingen voor 30.000 politiemedewerkers te realiseren.
45)--------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie/