Ingezonden persbericht


Acapela maakt communicatie eenvoudiger voor iedereen die moeilijkheden heeft met lezen en schrijven

Bergen, België, 4 april 2007 - Acapela Group, de Europese leider in meertalige spraaktechnologie en Motto - Captura, de Deense specialist in de ontwikkeling van mobiele oplossingen voor mensen met dyslexie, kondigen de lancering aan van CapturaTalk. Deze nieuwe toepassing is een hulpmiddel voor mensen met dyslexie en mensen met andere vormen van lees- en schrijfproblemen. Dankzij spraaksyntheses wordt elke tekst hardop voorgelezen via de nieuwe software die geïntegreerd is in HTC TyTN Pocket PC Smartphones. Tekst kan zowel afkomstig zijn van door de gebruiker gefotografeerde afbeeldingen als van bestanden die in het geheugen van de PDA worden opgeslagen.

Vanuit de ruime ervaring met het implementeren van tekst-naar-spraak-oplossingen in vele soorten apparaten voor mindervalide mensen, heeft Acapela de spraaksynthese aan CapturaTalk geleverd. Acapela's steeds groeiende portfolio biedt inmiddels de keus uit 50 verschillende stemmen in 25 talen.

Het idee achter CapturaTalk kent zijn oorsprong in het EU-project MELFO (Mobile e@Learning for Dyslexics). Lars-Erik Larsson, Algemeen Directeur van Acapela Zweden AB, stelt: "Wij zijn trots op onze samenwerking met Motto - Captura en dat Acapela is gekozen om een stem te geven aan de CapturaTalk, een apparaat dat voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden. Er bestaat een grote interesse in hulpmiddelen met geïntegreerde spraaksynthese, zowel voor zakelijk als persoonlijk gebruik."

Meer dan 2% van de wereldbevolking heeft een ernstige vorm van dyslexie, een handicap die een stempel drukt op het dagelijks leven. De belangrijkste gedachte achter het nieuwe hulpmiddel is om mensen met dyslexie en zij die moeite hebben met lezen, schrijven of zien, te helpen met hun dagelijkse activiteiten. Men kan bijvoorbeeld diverse vormen van geschreven informatie fotograferen, zoals informatieborden of treinkaartjes en de tekst laten voorlezen door de spraaksynthese. CapturaTalk slaat ook ieder gescand document op voor mogelijk gebruik in de toekomst.

John Kristensen, voorzitter van Motto - Captura, ontwikkelde de software van CapturaTalk. Hij zegt: "De software is zodanig ontwikkeld dat iedereen over dezelfde geschreven informatie kan beschikken en om dyslectische mensen die moeilijkheden hebben met lezen en schrijven meer onafhankelijkheid te bieden. Uiteraard kan CapturaTalk door iedereen gebruikt worden die tekst hardop voorgelezen wil hebben. Het is aan de gebruiker zelf om te kiezen hoe het apparaat gebruikt wordt."

Dankzij het compacte formaat en het beperkte gewicht (176 g) past het apparaat gemakkelijk in een zak of handtas en is het gemakkelijk toegankelijk voor direct gebruik.

Op dit moment is CapturaTalk verkrijgbaar met Deense en Engelse spraaksynthese en in de loop van dit jaar zal het bedrijf het aantal Europese talen uitbreiden.

About Motto - Captura
Motto - Captura, the Danish Copenhagen-based company, develops mobile solutions for dyslexic people. During the last 18 months Motto - Captura has been working on a solution for dyslexic people and those with reading and writing difficulties, in order to facilitate access to information. The company has solid experience in the field of mobile solutions.

www.motto-captura.com

Over Acapela
Acapela Group, de Europese leider in meertalige spraaktechnologie, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van natuurlijke dialooginterfaces. De spraakoplossingen van Acapela Group zijn reeds op brede schaal toegepast in talloze diensten en applicaties, zoals sprekende portals, standaard berichtendiensten, contact centers en web, interactieve games, e-learning programma's, hulpmiddelen voor mindervaliden en boordcomputers.

Acapela Group geniet het vertrouwen van vele klanten en partners die gebruikmaken van de spraakoplossingen, met referenties als: Alcatel, Apoll, AssistiveWare, Atos Origin, Avaya, S.E.B., Bosch Blaupunkt, Cegetel, Daimler Chrysler, Dolphin, Don Johnston, Handitek, Harman Becker, Imagetalk, Intervoice, Kirusa, Klett, Magneti Marelli, Navteq, Once, Phoneticom, PSA Peugeot Citroën, Telia, Telefonica, Temic, Tieman, Toby Churchill, Scandis, Sensory Software, SFR, Siemens, Vocalcom en Voxtron.

www.acapela-group.com

Perscontacten

Voor Acapela:
Open2Europe - PR
Jan Robijns
+33 1 55 02 14 69
j.robijns@open2europe.com

Voor Motto-Captura:
Motto - Captura ApS
Flemming Ast
+ 45 4394 2710
flemming.ast@motto-captura.eu