Ingezonden persbericht


Winkels profiteren en verdwijnen door internet

Leidschendam, 4 april 2007

RND: Voorspelling van Ruimtelijk Planbureau "overdreven en eenzijdig"

Volgens een studie van het Ruimtelijk Planbureau biedt de toenemende populariteit van het internet traditionele winkeliers kansen voor extra verkoop, maar leidt ook tot het verdwijnen van bepaalde winkels. De opstellers van het rapport stellen dat met name in de binnensteden het winkellandschap fors zal veranderen. Reisbureaus, bruingoed- en witgoedzaken, cd-winkels en boekhandels verdwijnen zelfs grotendeels uit het straatbeeld als gevolg van de concurrentie van het internet.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) vindt de voorspelling van het Ruimtelijk Planbureau overdreven en éénzijdig. Het effect van de koopzondag en de slechte bereikbaarheid van binnensteden worden over het hoofd gezien.

De detailhandel is een dynamische branche, die zich makkelijk aanpast aan ontwikkelingen en voortdurend vernieuwd. Elke dag wordt ingespeeld op nieuw consumentengedrag.

De voorspelling van het Planbureau gaat voorbij aan de praktijk. Uit eigen onderzoek van de RND blijkt dat de consument steeds vaker oriënteert via internet, maar koopt in de winkel. Daarmee is internet een belangrijk hulpmiddel voor de detailhandel en consument geworden.

Koopzondag positief
Uit de praktijk blijkt een toenemende populariteit van koopzondagen. Steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn zeer succesvol met de koopzondag, er is daar helemaal geen sprake van de door het Ruimtelijk Planbureau veronderstelde verschraling! Sterker nog deze steden groeien en bloeien op zondag als nooit te voren. Bovendien blijkt dat funshoppen steeds vaker op de koopzondag plaatsvindt, als de consument in alle rust zijn aankopen doet.

Verschralen van de binnensteden komt vooral door 'slechte' bereikbaarheid. De RND roept gemeenten daarom op om fors te investeren in het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnensteden.

Internet is geen bedreiging en verschraalt het winkelaanbod niet, maar is een welkome aanvulling. Grote steden zijn sinds een paar jaar zeer succesvol met koopzondagen, die een positief effect hebben op het winkelaanbod.

----------

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 12 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 14.000 vestigingen, 250.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.