Ingezonden persbericht
persbericht, april 2007
A-merken kiezen voor duurzaamheid van karton
Yakult, Hero en Bonduelle bundelen krachten met Tetra Pak
Ook de drie toonaangevende voedingsmiddelenproducenten Yakult, Hero en Bonduelle hebben
voor hun meest recente innovaties gekozen voor een kartonnen verpakking. In toenemende mate
kiezen levensmiddelenfabrikanten én consumenten voor dit duurzame verpakkingsalternatief.
Tetra Pak, de grootste fabrikant van kartonnen verpakkingen ter wereld, gaat de verpakkingen
voor deze drie topmerken leveren.
Vele motieven, één einddoel: een betere leefomgeving
Tetra Pak pleit al jaren voor het gebruik van het milieuvriendelijke verpakkingsmateriaal karton. Zoals
bij meer Zweedse bedrijven zit het oog voor haar omgeving diep in de genen van Tetra Pak. Al sinds
de oprichting in 1952 onderkent het bedrijf het belang van duurzaam gebruik van grondstoffen. De
verpakkingen van Tetra Pak zijn hoofdzakelijk van karton, een natuurlijke en onuitputtelijke
grondstof. Al decennia lang worden voor gebruikte bomen nieuwe teruggeplant en dankzij zorgvuldig
beheer blijven deze bossen gezond en neemt de bosomvang in Scandinavië nog ieder jaar toe.
Bijkomend voordeel is dat deze jonge bossen CO2 uit de atmosfeer onttrekken. Door de huidige
noodzaak om uitputtelijke grondstoffen zo min mogelijk aan te spreken en CO2 uitstoot terug te
dringen, nemen steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid en worden bewuste keuzes gemaakt;
ook als het gaat om verpakkingsmateriaal.
Zo kiest Hero voor de lancering van de koolzuurvrije varianten van Cassis voor karton. Het bedrijf
overweegt eventueel nog meer producten in karton te lanceren. Witte van Cappellen, Algemeen
Directeur, Hero Nederland B.V.: "Een gezonde premium still drink vraagt om een onderscheidende
verpakking. Dat zit hem niet alleen in de uitstraling die fris en fruitig is, maar er is ook bewust
gekozen voor een verpakking die zo min mogelijk schade toebrengt aan het milieu. Op dat terrein
hebben we een verantwoordelijkheid als fabrikant".
Ook Yakult gaat haar nieuwste innovatie in karton verpakken. Naast het gunstig milieuprofiel biedt
karton immers een uitstekende bescherming tegen UV licht en zuurstof hetgeen de kwaliteit en smaak
van het product ten goede komen. Tenslotte heeft ook Bonduelle voor haar meest recente innovatie
voor een kartonnen verpakking gekozen. Bonduelle werkt veel met blik, maar wil met de keuze voor
karton een signaal afgeven dat zij veel waarde hecht aan de innovatieve, milieuvriendelijke kwaliteiten
van karton. Edo Stouten, Algemeen Directeur Bonduelle Benelux: "Bonduelle heeft voor haar
culinaire Bonne Cuisine-concept bewust gekozen voor de milieuvriendelijke en kwalitatieve kartonnen
gemaksverpakking van Tetra Pak, omdat deze gemakkelijk te openen is, zodat je nog sneller en
eenvoudiger gezonde groenten kunt eten."
Over Tetra Pak
De Zweedse multinational Tetra Pak is wereldwijd marktleider in kartonnen verpakkingen voor de
voedingsindustrie. Het familiebedrijf heeft een omzet van 8,0 miljard euro, 21.000 medewerkers en is
in 165 landen actief, waaronder in Nederland sinds 1954. Tetra Pak Benelux investeert in het
verbeteren van de verpakking van levensmiddelen - op het gebied van esthetiek, milieuvriendelijkheid
en veiligheid - om haar wereldwijde vooraanstaande positie waar te maken en te handhaven. Tetra
Pak Benelux neemt haar verantwoordelijkheid als marktleider richting consument en voedings-
industrie en werkt aan een gezonde bedrijfsgroei in harmonie met de fysieke en sociale omgeving.
Voor meer informatie kijk op www.tetrapak.nl
Ingezonden persbericht