Verbond van Verzekeraars

M. richt zich op milieucriminaliteit

"Pas als de favoriete speeltuin van je eigen kind gebouwd blijkt te zijn op vervuilde grond, voelen we ons slachtoffer." Met die zinsnede legt Annemarie van der Burg van de Stichting Meld Misdaad Anoniem, kortweg M. genoemd, de vinger wel heel duidelijk op de zere plek. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor de afvoer van vuile grond, maar intussen worden er flink wat gevaarlijke stoffen gedumpt. Uit cijfers blijkt dat zeventig procent van alle grondtransporten in Amsterdam niet in de haak is. M. doet daarom een beroep op de moraliteit van chauffeurs om misstanden te melden. Uiteraard anoniem.

Chauffeurs zullen niet snel naar de politie stappen, meent Van der Burg. "Ten eerste maakt het gesloten karakter van het netwerk (het zijn vaak bedrijven die als het ware één grote familie vormen) het lastig voor chauffeurs om een verdenking bij de politie te melden. Daarnaast blijken chauffeurs ook angstig te zijn voor represailles van de werkgever, zien ze op tegen een confrontatie met de dader(s) en/of ingewikkelde procedures, zoals het optreden als getuige. Ondertussen loopt diezelfde chauffeur echter wel (ernstige) gezondheidsrisico's als hij wordt ingezet bij het vervoer van vervuilde grond." Al met al mag het dus geen wonder heten dat het Interregionaal Milieuteam van de politie Amsterdam-Amstelland aanklopte bij M. om samen iets te gaan doen aan de illegale transporten van vervuilde grond. Het resultaat werd begin deze week duidelijk toen het Milieuteam (namens de Politie Nederland) en M. samen de aftrap deden van een campagne, die gericht is tegen de illegale transporten van vervuilde grond.

Illegale dump
Tijdens die kick-off maakte de Regiopolitie Amsterdam-Amstelland nog eens duidelijk hoe creatief (onder)aannemers soms omgaan met wettelijke regels. Uit cijfers blijkt dat in 2006 van en naar Amsterdam maar liefst 25.770 vrachten hebben plaatsgevonden, waarmee in totaal ruim achthonderd miljoen kilo grond was gemoeid. Als je uitgaat van de eerdergenoemde zeventig procent, kan worden geconcludeerd dat het grootste deel van de transporten niet in orde is. De politie heeft zelfs sterke vermoedens dat een aanzienlijke hoeveelheid grond illegaal wordt afgevoerd, maar het is lastig daar de vinger achter te krijgen.
Samen met M. hoopt de politie dat de campagne chauffeurs over de streep trekt misstanden aan de kaak te stellen en te bellen. Of, zoals Van der Burg het verwoordt: "Er moet een einde komen aan de goedkope, misdadig goedkope, wijze van afvoer van vervuilde grond. Met de M.-campagne hopen we de opsporing en vervolging kracht bij te zetten, maar daarvoor is de hulp van chauffeurs onontbeerlijk."

Verzekerd!, april 2007