M. richt zich op milieucriminaliteit
"Pas als de favoriete speeltuin van je eigen kind gebouwd blijkt te
zijn op vervuilde grond, voelen we ons slachtoffer." Met die zinsnede
legt Annemarie van der Burg van de Stichting Meld Misdaad Anoniem,
kortweg M. genoemd, de vinger wel heel duidelijk op de zere plek.
Niemand voelt zich verantwoordelijk voor de afvoer van vuile grond,
maar intussen worden er flink wat gevaarlijke stoffen gedumpt. Uit
cijfers blijkt dat zeventig procent van alle grondtransporten in
Amsterdam niet in de haak is. M. doet daarom een beroep op de
moraliteit van chauffeurs om misstanden te melden. Uiteraard anoniem.
Chauffeurs zullen niet snel naar de politie stappen, meent Van der
Burg. "Ten eerste maakt het gesloten karakter van het netwerk (het
zijn vaak bedrijven die als het ware één grote familie vormen) het
lastig voor chauffeurs om een verdenking bij de politie te melden.
Daarnaast blijken chauffeurs ook angstig te zijn voor represailles van
de werkgever, zien ze op tegen een confrontatie met de dader(s) en/of
ingewikkelde procedures, zoals het optreden als getuige. Ondertussen
loopt diezelfde chauffeur echter wel (ernstige) gezondheidsrisico's
als hij wordt ingezet bij het vervoer van vervuilde grond."
Al met al mag het dus geen wonder heten dat het Interregionaal
Milieuteam van de politie Amsterdam-Amstelland aanklopte bij M. om
samen iets te gaan doen aan de illegale transporten van vervuilde
grond. Het resultaat werd begin deze week duidelijk toen het
Milieuteam (namens de Politie Nederland) en M. samen de aftrap deden
van een campagne, die gericht is tegen de illegale transporten van
vervuilde grond.
Illegale dump
Tijdens die kick-off maakte de Regiopolitie Amsterdam-Amstelland nog
eens duidelijk hoe creatief (onder)aannemers soms omgaan met
wettelijke regels. Uit cijfers blijkt dat in 2006 van en naar
Amsterdam maar liefst 25.770 vrachten hebben plaatsgevonden, waarmee
in totaal ruim achthonderd miljoen kilo grond was gemoeid. Als je
uitgaat van de eerdergenoemde zeventig procent, kan worden
geconcludeerd dat het grootste deel van de transporten niet in orde
is. De politie heeft zelfs sterke vermoedens dat een aanzienlijke
hoeveelheid grond illegaal wordt afgevoerd, maar het is lastig daar de
vinger achter te krijgen.
Samen met M. hoopt de politie dat de campagne chauffeurs over de
streep trekt misstanden aan de kaak te stellen en te bellen. Of, zoals
Van der Burg het verwoordt: "Er moet een einde komen aan de goedkope,
misdadig goedkope, wijze van afvoer van vervuilde grond. Met de
M.-campagne hopen we de opsporing en vervolging kracht bij te zetten,
maar daarvoor is de hulp van chauffeurs onontbeerlijk."
Verzekerd!, april 2007
Verbond van Verzekeraars