VVD


4-4-2007

VVD: spitsstroken moeten open en Segway toegestaan

De files nemen hand over hand toe, terwijl spitsstroken helemaal niet worden gebruikt of pas opengaan op het moment dat de file er al staat. `De rode kruizen boven de weg leiden tot veel ergernis bij automobilisten.

Bovendien wordt in de file onnodig veel geld en brandstof verstookt. De VVD wil alles aangrijpen om dat zo snel mogelijk te veranderen', aldus VVD woordvoerder Paul de Krom. De VVD heeft daarom een motie ingediend die het kabinet aanspoort met spoed maatregelen te nemen om de spitsstroken open te stellen.

Op aandringen van de VVD heeft de Minister in hetzelfde overleg toegezegd binnen een paar dagen te regelen dat de Segway door een specifieke groep minder validen en gehandicapten weer kan worden gebruikt.

Hieronder vindt u de bijdrage in het debat van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

In het algemeen overleg heb ik de Minister gevraagd alles in het werk te stellen de spitsstroken open te stellen. Vaak gebeurt dat pas als de file er al staat. Het is niet aan mensen uit te leggen dat extra capaciteit, waarvoor ze zelf hebben betaald, vervolgens maar heel spaarzaam of zelfs helemaal niet kan worden gebruikt. `Weg met de rode kruizen' hoor ik vaak. De spitsstroken op de A1 bijvoorbeeld zijn een berucht voorbeeld. Gisteren nog kreeg ik een mail van een mijnheer die een vraag had ingediend bij Rijkswaterstaat. `Waarom is de spitsstrook tussen Hoevelaken en Barneveld gesloten?' Hij kreeg als antwoord dat, nadat de strook tussen Hoevelaken en Barneveld eind 2004 was aangelegd, de RvS het wegaanpassingsbesluit (WAB) vernietigde en dat op grond van nadere uitspraken zelfs een heel nieuw WAB en MER moest worden gemaakt! Kortom: als er eind van dit jaar iets is veranderd mogen we niet mopperen. Intussen zijn we wel 3 jaar verder en ligt de strook er ongebruikt bij. Behalve frustratie is er dan weer veel geld en brandstof onnodig verbrand. In antwoord op vragen van CDA collega Van Hijum (d.d. 24 oktober 2006) erkende de Minister bovendien dat automobilisten steeds vaker - rode kruizen of niet - op die rijstroken gaan rijden. Kortom: die spitsstroken moeten gewoon open.

In het overleg dat wij hadden vroeg ik de Minister of hij bereid was zich in te spannen de Segway op de openbare weg toe te laten. Hij antwoordde positief. `Een geinig apparaat', volgens de Minister. Ik prijs hem daarvoor. Maar het is teleurstellend dat de Minister nader onderzoek wil doen dat een half jaar moet duren. Ik begrijp ook niet waarom hij zoveel tijd nodig heeft. Er zijn talloze onderzoeken beschikbaar, veel gemeenten en bedrijven willen het apparaat gebruiken, de NS willen het gebruiken en stimuleren, in veel buitenlanden mag het apparaat al worden gebruikt en is al veel ervaring opgedaan. En tot 1 januari van dit jaar werd de Segway gedoogd en was er niets aan de hand. Die termijn moet en kan dus korter. Bovendien zijn er minder validen en gehandicapten voor wie het apparaat een uitkomst is en die van de ene op de andere dag van hun zo gekoesterde mobiliteit zijn beroofd. Ik ken het argument dat de regeltjes in de weg zitten om e.e.a. snel te realiseren, maar dan moeten die regeltjes maar snel worden veranderd.

woensdag 4 april 2007

Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl of www.pauldekrom.nl