4-4-2007
VVD: spitsstroken moeten open en Segway toegestaan
De files nemen hand over hand toe, terwijl spitsstroken helemaal niet
worden gebruikt of pas opengaan op het moment dat de file er al staat.
`De rode kruizen boven de weg leiden tot veel ergernis bij
automobilisten.
Bovendien wordt in de file onnodig veel geld en brandstof verstookt.
De VVD wil alles aangrijpen om dat zo snel mogelijk te veranderen',
aldus VVD woordvoerder Paul de Krom. De VVD heeft daarom een motie
ingediend die het kabinet aanspoort met spoed maatregelen te nemen om
de spitsstroken open te stellen.
Op aandringen van de VVD heeft de Minister in hetzelfde overleg
toegezegd binnen een paar dagen te regelen dat de Segway door een
specifieke groep minder validen en gehandicapten weer kan worden
gebruikt.
Hieronder vindt u de bijdrage in het debat van VVD woordvoerder Paul
de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.
In het algemeen overleg heb ik de Minister gevraagd alles in het werk
te stellen de spitsstroken open te stellen. Vaak gebeurt dat pas als
de file er al staat. Het is niet aan mensen uit te leggen dat extra
capaciteit, waarvoor ze zelf hebben betaald, vervolgens maar heel
spaarzaam of zelfs helemaal niet kan worden gebruikt. `Weg met de rode
kruizen' hoor ik vaak. De spitsstroken op de A1 bijvoorbeeld zijn een
berucht voorbeeld. Gisteren nog kreeg ik een mail van een mijnheer die
een vraag had ingediend bij Rijkswaterstaat. `Waarom is de spitsstrook
tussen Hoevelaken en Barneveld gesloten?' Hij kreeg als antwoord dat,
nadat de strook tussen Hoevelaken en Barneveld eind 2004 was
aangelegd, de RvS het wegaanpassingsbesluit (WAB) vernietigde en dat
op grond van nadere uitspraken zelfs een heel nieuw WAB en MER moest
worden gemaakt! Kortom: als er eind van dit jaar iets is veranderd
mogen we niet mopperen. Intussen zijn we wel 3 jaar verder en ligt de
strook er ongebruikt bij. Behalve frustratie is er dan weer veel geld
en brandstof onnodig verbrand. In antwoord op vragen van CDA collega
Van Hijum (d.d. 24 oktober 2006) erkende de Minister bovendien dat
automobilisten steeds vaker - rode kruizen of niet - op die rijstroken
gaan rijden. Kortom: die spitsstroken moeten gewoon open.
In het overleg dat wij hadden vroeg ik de Minister of hij bereid was
zich in te spannen de Segway op de openbare weg toe te laten. Hij
antwoordde positief. `Een geinig apparaat', volgens de Minister. Ik
prijs hem daarvoor. Maar het is teleurstellend dat de Minister nader
onderzoek wil doen dat een half jaar moet duren. Ik begrijp ook niet
waarom hij zoveel tijd nodig heeft. Er zijn talloze onderzoeken
beschikbaar, veel gemeenten en bedrijven willen het apparaat
gebruiken, de NS willen het gebruiken en stimuleren, in veel
buitenlanden mag het apparaat al worden gebruikt en is al veel
ervaring opgedaan. En tot 1 januari van dit jaar werd de Segway
gedoogd en was er niets aan de hand. Die termijn moet en kan dus
korter. Bovendien zijn er minder validen en gehandicapten voor wie het
apparaat een uitkomst is en die van de ene op de andere dag van hun zo
gekoesterde mobiliteit zijn beroofd. Ik ken het argument dat de
regeltjes in de weg zitten om e.e.a. snel te realiseren, maar dan
moeten die regeltjes maar snel worden veranderd.
woensdag 4 april 2007
Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl of www.pauldekrom.nl
VVD