Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 4 april 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/540/47488 206070940 Onderwerp
Beantwoording kamervragen (206070940) van lid Roemer (SP) over centrale bediening van sluizen, bruggen en stuwen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de centrale bediening van sluizen, bruggen en stuwen. (Ingezonden 20 maart 2007)


1. Kunt u aangeven waarom steeds meer bruggen, sluizen en stuwen centrale bediening kennen? Wat is uw beleid hierin?


1. Sinds de jaren '70 is centrale bediening op de meeste sluizen gerealiseerd. Daarmee wordt bedoeld, dat vanuit een centraal bedieningsgebouw op het object de sluisdeuren van één of meerdere sluiskolken vanaf één centraal punt worden bediend. Hierbij worden onder meer camera's gebruikt. Sinds de jaren '90 is de techniek beschikbaar gekomen om op grotere afstand sluizen, bruggen en stuwen te kunnen bedienen.

In 1995 werd afstandbediening voor de objecten in de Brabantse Rijkskanalen gerealiseerd. De idee hierachter was de mogelijkheid tot een vergroting van de dienstbaarheid aan het publiek (langere bedieningstijden van sluizen en bruggen) met inzet van minder personeel. De ervaringen opgedaan in Brabant zijn positief. In de afgelopen twaalf jaar is de veiligheid op eenzelfde hoog niveau gebleven, de beroeps- en recreatievaart waarderen om uiteenlopende redenen deze wijze van bediening en het personeel is tevreden met deze wijze van werken.

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 ­ 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 ­ 351 7895 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

RWS/SDG/NW2007/540/47488

Het op afstand bedienen van objecten is geen doel op zich. Het type object, de staat van onderhoud, de fase in de life-cycle, de verkeerssituatie, de personele situatie en de kosten -batenverhouding zijn tot nog toe per individueel project beoordeeld voor een overstap naar bediening op afstand.

Op basis van de opgedane positieve ervaringen wil ik meerdere objecten in de komende tijd op afstand laten bedienen.


2. Kunt u aangeven hoeveel de kosten bedragen van het invoeren van centrale bediening en hoeveel er bezuinigd gaat worden op personeel?


2. Invoering van bediening op afstand zal gefaseerd plaatsvinden. Op dit moment is nog niet voor heel Nederland duidelijk welke objecten daarvoor geschikt zijn. Het is dus nog niet duidelijk hoeveel de totale kosten daarvoor zullen bedragen. Op basis van de ervaring tot nu toe is een besparing op personele kosten mogelijk van ongeveer 30% tot 50% met een verhoogd serviceniveau.


3. Kunt u aangeven in hoeverre u nog overtuigd bent dat hulpverleners bij een calamiteit snel genoeg aanwezig kunnen zijn bij een sluis, brug of stuw als deze centraal bediend wordt?

3. Er is geen verschil in de snelheid waarmee hulpverleners bij een calamiteit aanwezig kunnen zijn bij een object als deze centraal wordt bediend.

Op de objecten waar nu centraal bediend wordt (dus op het object zelf) waarschuwt het personeel de hulpverlenende instanties ingeval van een calamiteit. RWS faciliteert zonodig de hulpverlening. Dit verandert niet bij bediening op afstand.


4. Wat is uw mening over de vraagtekens die Zeeuwse schippers plaatsen bij de invoering van centrale bediening, onder andere over de gevolgen hiervan op de afhandelingsnelheid?

4. Ervaring van de beroeps- en recreatievaart met bediening op afstand leert dat deze goed gewaardeerd wordt. Op een schaal van 0 tot 10 waardeert de beroepsvaart deze met een 7,9.

De ervaring leert dat de snelheid van afhandeling bij bediening op afstand groter is dan de afhandeling bij centrale bediening op het object zelf.


5. Kunt u aangeven hoeveel incidenten zich hebben voorgedaan bij sluizen, bruggen en stuwen die centraal bediend worden? Hoe verhoudt dit zich tot de bemenste sluizen, bruggen en stuwen? Wat is uw mening hierover?

5. Rijkswaterstaat doet sinds 1995 ervaring op met bediening op afstand in de regio Noord Brabant. In deze periode heeft zich geen serieus incident voorgedaan. Deze ervaring staaft ons in de mening dat bij een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering van bediening op afstand, er wat veiligheid betreft geen verschil is met bediening op het object zelf.

2

RWS/SDG/NW2007/540/47488


6. Kunt u aangeven hoe het vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenvaart zich ontwikkelt? Acht u onbemenste sluizen, bruggen en stuwen verantwoord in dit kader? Kunt u uw antwoord toelichten?

6. Het grootste deel van het vervoer van gevaarlijke stoffen vindt plaats per buisleiding. In de verdeling tussen weg, rail en water neemt de binnenvaart op dit ogenblik ruim 75% van het vervoer van gevaarlijke stoffen per ton/kilometer in Nederland voor haar rekening. Er is sprake van een bescheiden volumegroei. Bediening op afstand is in dit kader verantwoord. In de feitelijke bediening verandert namelijk niets, alleen de afstand van de bedienaar tot het object wordt groter. Ook nu ­ bij centrale bediening op het object - worden de objecten op enige afstand bediend en met behulp van camera's in de gaten gehouden.


7. Kunt u aangeven wat de gevolgen van onbemenste sluizen, stuwen en bruggen zijn voor alle vaarweggebruikers (zowel beroepsvaart als recreatief) en de bevolking rondom deze plek? Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, kunt u dit onderzoek aan de Kamer toesturen? Zo neen, ben u bereid dit te onderzoeken?

7. Gelet op onze ervaringen in Brabant zijn er geen (veiligheids) gevolgen voor de vaarweggebruikers en de bevolking rondom de op afstand bediende objecten. Hier is geen onderzoek naar gedaan en gezien onze positieve ervaringen met bedienen op afstand zie ik ook geen noodzaak tot een onderzoek.


8. Kunt u aangeven hoe vaak er storingen zijn bij de bediening op afstand? Vindt u dit acceptabel? Zo neen, welke maatregelen gaat u nemen?

8. Rijkswaterstaat doet sinds 1995 ervaring op met bediening op afstand in de regio Noord Brabant. Door de jaren heen is dit uitgebreid tot vier centrale bedienposten van waaruit de meeste objecten (bruggen en sluizen) binnen het Brabantse beheergebied op afstand worden bediend. De (ver)storingen per object zijn hierbij niet in aantal toe- of afgenomen. Alleen tijdens de aanleg van een centrale neemt het aantal kleine storingen wat toe (maar blijft aanvaardbaar) als gevolg van aansluitingen van nieuwe technieken op oude bestaande constructies.


9. Deelt u de zorgen dat onbemenste sluizen, bruggen en stuwen hangplekken voor jongeren kunnen worden? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om dit te voorkomen?

9. Nee. Die zorg deel ik niet. Op de bruggen na zijn alle op afstand bediende objecten met hekwerk afgeschermd van het publiek. Alle objecten worden tevens met camera's bewaakt.


10. Is er onderzoek gedaan naar de mening van bedienend personeel over de centrale bediening? Zo ja, wat zijn de resultaten van dit onderzoek? Zo neen, bent u bereid hier alsnog onderzoek naar te doen?

10. Ja, in Brabant is het bedienend personeel nauw betrokken geweest bij de overgang naar bediening op afstand. Vooraf gaf het personeel aan niet zoveel te zien in bediening op afstand. Men was gewend aan het `baas' zijn op eigen object. 3

RWS/SDG/NW2007/540/47488

Nu, na meer dan tien jaar ervaring, geeft het personeel aan (heel) tevreden te zijn met onder meer de toegenomen diversiteit van het werk en de toegenomen samenwerking met de collega's.


11. Bent u bereid het proces van bediening op afstand van bruggen, sluizen en stuwen te stoppen totdat er voldoende duidelijkheid is over de gevolgen hiervan?

11. Nee. Gezien onze positieve ervaringen met zowel veiligheid als gebruikers- en personeelsbeleving zie ik geen noodzaak het huidige proces van bediening op afstand van bruggen, sluizen en stuwen te stoppen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J.C. Huizinga-Heringa

4