Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 4 april 2007

Winstgevend ondernemen tegen armoede

BiD Challenge daagt Nederlandse ondernemers uit een bedrijfsplan te ontwikkelen gericht op winst én armoedebestrijding

Ondernemers die willen bewijzen dat ondernemerschap en armoedebestrijding hand in hand kunnen gaan, worden tijdens de Business in Development Challenge (BiD) opgeroepen hun ondernemingsplan op papier te zetten. Ze staan voor de uitdaging een bedrijfsplan te ontwikkelen voor een winstgevende onderneming en het verminderen van armoede in de derde wereld. Hun voorstel wordt beoordeeld door de top van het Nederlandse bedrijfsleven. De beste deelnemers worden gekoppeld aan professionals die hen coachen bij het verder uitwerken van een goed doortimmerd bedrijfsplan. De deelnemers kunnen maximaal 20.000 euro winnen. De BiD Challenge 2007 stelt in totaal 240.000 euro aan prijzengeld beschikbaar - in 2006 was dit nog 150.000 euro. De bedrijfsplancompetitie is een initiatief van BiD Network, een internationaal netwerk met als belangrijkste partners het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ICCO en NCDO. De BiD challenge wordt gesteund door 26 Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder Ahold, ING, Rabobank, Nuon en TNT. De deadline voor inschrijving is op 31 mei.

De BiD Challenge is een vanuit Nederland opgezette, internationale prijsvraag voor creatief ondernemen tegen armoede. Mensen uit de hele wereld worden gestimuleerd een ondernemingsplan op te sturen voor het starten en ondersteunen van middelgrote en kleine bedrijven in ontwikkelingslanden. De competitie is het antwoord op de beperkte (financiële) middelen voor zulke bedrijven en een inspirerend voorbeeld van hoe bedrijven kunnen bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de welvaart in de wereld. Inzet van de BiD Challenge is het stimuleren van ondernemerschap om zo de levensstandaard in ontwikkelingslanden te verbeteren.

Internationaal netwerk
Ondernemers kunnen tijdens de BiD Challenge niet alleen prijzengeld winnen als startkapitaal voor hun bedrijf, maar krijgen ook toegang tot een internationaal netwerk van investeerders, bedrijven en organisaties. Deelnemers krijgen coaching en advies van experts en professionals van Nederlandse topbedrijven en maatschappelijke organisaties. Via een interactief platform komen ondernemers, investeerders, bedrijven, fondsen en NGO's met elkaar in contact.

De BiD Challenge 2007 is open voor elke startende of gevestigde ondernemer met een creatief en inspirerend voorstel voor een nieuw bedrijf of uitbreiding van een bestaand bedrijf in een ontwikkelingsland. Met de oprichting of de financiering van het bedrijf gaat een investering gepaard tussen E 5.000 en E 500.000. Daarnaast moet het bedrijf binnen drie jaar winstgevend zijn.

Raadpleeg voor meer informatie: www.bidnetwork.org


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (