Gemeente Delft

Architectenselectie stadskantoor/stationshal Delft

Vier architecten in de race voor winnend ontwerp

Voor de selectie van een architect voor een nieuw stadskantoor met stationshal start een vervolgprocedure. Hieraan nemen de vier architecten deel die in 2006 een schetsontwerp hebben gemaakt. Dit zijn Francine Houben (Mecanoo Architecten), Dirk Jan Postel (Kraaijvanger Urbis), Sjoerd Soeters (Soeters Van Eldonk) en Rudy Uytenhaak (Rudy Uytenhaak Architectenbureau).

De gemeente heeft de vervolgprocedure uitgewerkt, nadat de eerdere selectieronde geen winnaar opleverde. Daarin eindigden aanvankelijk twee ontwerpen gelijk. Dat gaf aanleiding tot bezwaren van de architecten en een juridische procedure. Ook na een herbeoordeling kon nog geen winnaar worden aangewezen.

De gemeente en de architecten hebben in de afgelopen periode intensieve en goede gesprekken gevoerd. Daaruit blijkt dat de vervolgprocedure die de gemeente voor ogen heeft kan rekenen op de steun, het enthousiasme en het vertrouwen van de vier architecten.

"Wij zijn blij dat we nu allen de koninklijke weg kunnen bewandelen", laat Dirk Jan Postel weten. "Dit zal de planvorming en daarmee de kwaliteit van het winnende plan zeker ten goede komen."

"Het is een opwekkend idee om communicatie over de inhoud - 'ruimte voor Delft' - voorrang te geven boven gesteggel over vormfouten", zegt Rudy Uytenhaak.

"Dit is de meest respectabele oplossing voor Delft", reageert Francine Houben. "Met enthousiasme maken we onze plannen voor Delft af. En may the best person win." Sjoerd Soeters sluit zich hierbij aan. "Delft verdient het beste plan!", is zijn reactie.

De vervolgprocedure houdt in dat de vier architecten elk gelegenheid krijgen om hun schetsontwerp verder te vervolmaken. De aangepaste ontwerpen worden vervolgens beoordeeld door de selectiecommissie die ook de eerdere schetsontwerpen heeft beoordeeld. Bij de selectie van de ontwerpen weegt de mening van de Delftenaren opnieuw mee, die wordt gepeild via het Delft Internet Panel. De procedure mondt in de zomer uit in de keuze voor één architect die de ontwerpopdracht krijgt.

"Er liggen vier verschillende, maar sterke ontwerpen van architecten die behoren tot de allerbeste van Nederland", zegt Ronald Vuijk, verantwoordelijk wethouder voor gemeentelijke huisvesting. "De procedure die we nu ingaan doet recht aan de kwaliteit van deze ontwerpen en aan de geweldige inzet van de vier fantastische ontwerpers. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit vervolg het beste ontwerp krijgen, dat past bij het historische Delft en bij onze uitstraling als kennisstad."

Het stadskantoor gaat ruimte bieden aan de publieksbalies en voorziet in werkplekken voor ongeveer 1000 medewerkers van de gemeente. Het kantoor wordt gecombineerd met de hal van het nieuwe NS-station Delft. De nieuwbouw komt aan de noordkant van het Stationsplein (aan de kant van de Houttuinen) en ligt grotendeels boven de spoortunnel.

De bouw van het stadskantoor en de stationshal begint in 2010. De planning is erop gericht dat het station in 2012 klaar is, zodra de eerste treinen door de nieuwe tunnel rijden. Naar verwachting is het stadskantoor in 2014 helemaal af.



Gemeente Delft