Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Organiseer de vernieuwing


- GITP lanceert nieuwe leergang over sociale innovatie -

Komend najaar start GITP een nieuwe leergang over sociale innovatie. Deze zogenaamde 'dubbelloopse' leergang bestaat uit een strategisch en een tactisch programma. Doelgroepen zijn respectievelijk degenen die eindverantwoordelijk zijn voor het organiseren van de arbeid in hun organisatie, en HRM-professionals. De koppeling tussen de twee programma´s maakt de leergang tot een uniek concept.

Sociale innovatie: waar hebben we het eigenlijk over?

Sociale innovatie wordt wel gezien als de noodzakelijke voorwaarde voor de realisering van de 'Lissabon-agenda': de afspraken die in 2000 op de EU-top in Lissabon zijn gemaakt om van Europa een sterke kenniseconomie te maken. Met sociale innovatie wordt bedoeld:

'vernieuwing van arbeidsorganisatie en maximaal benutten van competenties, gericht op het verbeteren van organisatieprestaties en ontplooiing van talent'. Mooie woorden, die echter de nodige vragen oproepen. Wie leidt die vernieuwing? Wat moet er dan wel vernieuwd worden? Aan welke competenties is er behoefte? Wat is de richting waarin talenten ontplooid moeten worden? In de nieuwe leergang wil GITP deze en mogelijke andere vragen aan de orde stellen.

De Zoektocht

De leergang bestaat uit twee onderdelen voor twee verschillende doelgroepen. Het strategische programma De Zoektocht geeft een verdieping van inzicht in de complexiteit van het individu in de samenleving. Een verkenning van wat er gaande is en wat de speelruimte en mogelijkheden voor beïnvloeding zijn. Dit programma is onderverdeeld in vier 'etappes': Oriëntatie, Bestuur, Denkraam, Innovatie. De doelgroep bestaat uit degenen die eindverantwoordelijk zijn voor het organiseren van de arbeid in hun organisatie: leden van de Raad van Bestuur, directeuren/eigenaren, directeuren HRM.

Organiseer de vernieuwing

Het tactische programma Organiseer de Vernieuwing leidt tot concretisering van de vraagstukken naar aanpak in de eigen organisatie, met leiderschap als scharnierpunt. Verdieping van kennis en inzicht in de culturele, maatschappelijke en bedrijfsmatige context maakt het mogelijk om concrete stappen te zetten. Persoonlijke invloed en visieontwikkeling zijn de kernbegrippen. Dit programma bestaat uit vier modules: De 'spiegel' van Nederland, Wie ben ik dat ik dit doen moet?, Ben ik de identiteitdrager en het geweten?, Hier sta ik en ik doe het. De doelgroepen zijn hoofden HRM en senior HRM-adviseurs, die weten dat zij inspiratie zijn, dat zij visie zijn, en dat zij willen beïnvloeden.

Wisselwerking

De twee programma's lopen parallel en hebben een wisselwerking op elkaar. Dat maakt de leergang uniek. Elke etappe van De Zoektocht levert vragen op, die de input vormen voor het programma Organiseer de Vernieuwing en daarin geconcretiseerd worden. Die uitkomsten gelden op hun beurt weer als input voor de volgende etappe van De Zoektocht. Strategisch/beschouwend vraagt om concretisering en vice versa.

GITP werkt in deze leergang samen met drs. Adriaan Schoch, vele jaren directeur HRM bij diverse ondernemingen in profit- en not-for-profitsectoren, en met drs. Jaap van Dijk, zelfstandig adviseur en HRM-manager.


---

Noot voor redactie,