Ingezonden persbericht


EMBARGO tot 4 april 12.00 uur

Persbericht

Venlo, 4 april 2007

Consumentenvertrouwen hoger dan ooit tevoren

Het consumentenvertrouwen in Limburg blijft onverminderd hoog en is in het eerste kwartaal van 2007 opnieuw gestegen. Hoewel ook landelijk het vertrouwen van de consument onveranderd hoog blijft, steekt Limburg er nog steeds met kop en schouders bovenuit. Hoewel ook de ondernemers in Limburg positief gestemd blijven over de conjunctuur, is de Index van Ondernemersvertrouwen ten opzichte van eind vorig jaar iets gedaald.

Dit en meer blijkt uit de eerste editie van de Barometer Economie Limburg (BEL) in 2007. De BEL is een initiatief van de Limburgse Kamers van Koophandel. Aan het onderzoek namen 357 bedrijven en 1695 huishoudens deel.

Meer vertrouwen onder consumenten
Het consumentenvertrouwen is hoger dan ooit tevoren. Voor het eerst zijn op alle vragen waaruit de BEL-index van het consumentenvertrouwen is opgebouwd meer positieve dan negatieve antwoorden gegeven. Er zijn met andere woorden meer optimisten dan pessimisten onder de Limburgse consumenten. Vooral het oordeel over de eigen financiële situatie is sterk verbeterd. Nu is de tijd voor grote aankopen.

Index producentenvertrouwen iets afgenomen
Voor de komende 12 maanden zijn de verwachtingen voor de omzet- en exportontwikkeling bij producenten iets lager dan aan het eind van 2006. De indexwaarde blijft nog steeds op een hoog niveau.

In het bijzonder in de groothandel en de dienstensector blijven omzet- en exportverwachtingen hoog.

Ondanks de aarzeling in vertrouwen verwacht men in de industrie meer te gaan investeren. Opmerkelijk is het hoge percentage bedrijven in de bouw dat verwacht meer personeel aan te gaan nemen. Het gebrek aan beschikbaar personeel in sommige regio's kan hierbij mogelijk een probleem vormen. Voor wat betreft de kwartaalontwikkelingen lopen de Limburgse cijfers vrijwel in de pas met de landelijke cijfers. Ondernemers zijn positiever over de bedrijvigheid: in maart 2007 verwacht gemiddeld 56% van de ondernemers een toename van bedrijvigheid tegenover gemiddeld 52% eind 2006. Ook hier springt de bouwsector er met 69% duidelijk bovenuit.

Thema: Limburgse arbeidsmarkt
Ondernemers negeren krappe arbeidsmarkt
(Naast de gebruikelijke vragen over conjunctuur heeft er deze keer een onderzoek plaatsgevonden naar de situatie op de arbeidsmarkt in Limburg.)

De toenemende krapte op de arbeidsmarkt verandert weinig aan het selectiebeleid van ondernemers. Bij het zoeken naar een opvolger voor het invullen van een vacature gaat men op de huidige arbeidsmarkt (onveranderd) uit van de 'ideale' kandidaat: jong, werkend, gediplomeerd en hoog opgeleid.

Bedrijven en arbeidsmarkt
Ruim een derde van de Limburgse bedrijven heeft één of meer vacatures. Zelfs meer dan voorheen richten bedrijven zich bij het invullen van deze vacatures op hoogopgeleiden, scholieren/studenten en mensen met een diploma. Er zijn minder vacatures voor ouderen, middelbaar en lageropgeleiden, WAO'ers en mensen zonder diploma. Hiermee negeren ondernemers de werkelijkheid. 32% van de ondervraagde ondernemingen ervaart krapte op de arbeidsmarkt. Het merendeel vindt deze krapte structureel van aard. Als belangrijkste oorzaken hiervoor wijst ondernemend Limburg op de aantrekkende economie, mismatch tussen vraag en aanbod, ontbrekende motivatie en ontgroening en vergrijzing. Als oplossing zien ondernemers vooral betere opleidingen en scholing, het starten van interne opleidingen, intensievere samenwerking bedrijfsleven-onderwijs en het aantrekkelijker/populairder maken van het beroep.

Consumenten en arbeidsmarkt
Van de consumenten in het BEL-panel heeft meer dan de helft (57%) een betaalde baan. Om aan een baan te komen gebruikt men advertenties in de regionale pers, open sollicitaties en het eigen netwerk (van zowel ondernemer als werkzoekende).

Vanuit werk naar een gewenste baan
Bij het vinden van een nieuwe baan hebben werkende mensen het gemakkelijker dan niet werkende mensen. Werkende mensen vinden makkelijker een baan die goed bij hun interesses, ervaring en opleidingsniveau past. Niet-werkenden geven aan dat hun nieuwe baan meestal minder is qua sfeer en onder hun opleidingsniveau ligt.

Het onderzoek voor de BEL wordt in opdracht van de Kamers van Koophandel in Limburg uitgevoerd door Etil en Flycatcher. Per kwartaal worden de uitkomsten door L1 Radio & TV uitgezonden.



Ingezonden persbericht