Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Bijna hele deelgemeente is VIP-gebied in Stadsvisie 2030
De Kop van Zuid, Parkstad, het gebied Maashaven/Rijnhaven én Oud Zuid
zijn zogeheten VIP-gebieden in de concept-Stadsvisie 2030 van de
gemeente Rotterdam.
Kanskaarten
Oftewel: vrijwel de hele deelgemeente Feijenoord komt voor op
kanskaarten voor bedrijvigheid en het transformeren van wijken naar
aantrekkelijke woongebieden. Alleen het Noordereiland is niet
gemarkeerd op de plattegronden, bleek 22 maart tijdens een presentatie
voor de deelraad.
Integrale aanpak
Doelstellingen in de ontwikkelingsvisie van het stadsbestuur zijn een
sterke economie en een aantrekkelijke woonstad. Op de linker Maasoever
wordt met het Pact op Zuid een inhaalslag gemaakt, via een integrale
aanpak van sociaal-economische en fysieke problemen. Het Zuiderpark is
de kern van waaruit nieuwe aantrekkelijke woonmilieus in een waterrijk
gebied ontstaan. In Oud Zuid is de inzet gericht op proactieve
particuliere woningverbetering en een intensieve hotspotaanpak van
probleemgebieden.
Woningbouw
Om het aantal bewoners op peil te houden, wil het stadsbestuur 56.000
woningen bouwen, maar ook 28.000 woningen slopen en 30.000 woningen
renoveren. Een belangrijke ingreep is ondertunneling van de Pleinweg,
waardoor er een betere verbinding komt tussen Zuidplein en Ahoy met de
achterliggende wijken, waaronder et Motorstraatgebied.
Wateropgave
Maashaven/Rijnhaven wordt op termijn door het Havenbedrijf vrijgegeven
als stedelijk gebied, waardoor bijvoorbeeld woningbouw op de Maashaven
mogelijk wordt, liefst gecombineerd met waterpartijen. 6½ hectare
water toevoegen aan de openbare ruimte is de Wateropgave 2050. Dat
zijn heel wat voetbalvelden, stelde John Westrik van de dienst
Stedebouw + Volkshuisvesting tijdens de presentatie. En die hebben we
niet, reageerde raadslid Tuncay Çifçi (CDA).
Participatie
Meerdere raadsleden uitten hun zorgen over voldoende ruimte voor groen
en de voorgenomen herstructurering (sloop van woningen). Blijft de
nieuwbouw betaalbaar voor de huidige bewoners? Alle sprekers vroegen
opheldering over de rol van de deelgemeente bij de verdere uitwerking
van de Stadsvisie 2030. En hoe zit het met participatie van bewoners?
Westrik antwoordde dat zoveel mogelijk partijen betrokken zijn geweest
bij de voorbereiding van de visie, maar dat de deelgemeente nog een
belangrijke rol krijgt bij de participatie. Er komt ook nog een
Woonvisie, waarin woningdifferentiatie aandacht krijgt.
Serieus
Dagelijks bestuurder Gülami Yesildal legde uit dat de
concept-Stadsvisie is opgesteld in opdracht van burgemeester en
wethouders. Voordat de gemeenteraad de visie komende zomer vaststelt,
wil het stadsbestuur checken hoe over de ideeën wordt gedacht. Wij
hebben dit serieus genomen en zijn de enige deelgemeente die deze
visie voor de deelraad heeft geagendeerd. We kregen zes weken de tijd
om te reageren, en hebben dat met één week weten te verlengen tot 1
april. Volgens Yesildal is het niet de bedoeling om tot in de kleinste
details te reageren. We kunnen een eigen visie maken van twintig tot
dertig paginas, maar dat heeft niet veel effect. Wat betreft de
participatie: alle deelprojecten uit de visie krijgen op termijn een
eigen traject met voldoende mogelijkheden voor inspraak.
Winkelgebieden
Vanwege de beperkte tijd had het dagelijks bestuur alvast een reactie
geschreven op de concept-Stadsvisie. Daarin wordt aangedrongen op een
impuls voor bestaande winkelgebieden, zoals de Boulevard Zuid en de
Winkeldriehoek Afrikaanderwijk. Feijenoord wil ook betrokken worden
bij de uitwerking van de VIP-gebieden Ahoy/Zuidplein/Pleinweg en
Stadionpark/nieuwe Kuip. We vinden het van wezenlijk belang dat deze
projecten een flinke economische en sociale spin-off voor onze
deelgemeente hebben, aldus het dagelijks bestuur.
Laan op Zuid
Wat betreft de infrastructuur wordt in de brief gesteld dat de Laan op
Zuid ontwikkeld moet worden als entree van de deelgemeente en het
stadscentrum. Het mag geen verkeersriool worden met als doel zo snel
mogelijk aan Zuid voorbij te gaan. Gepleit wordt voor een
tramverbinding over de Rosestraat/Willemsbrug en de realisatie van de
Rijnhavenbrug en de aansluiting Brede Hilledijk-Vuurplaat.
Verdichting
Wat betreft de woningbouw vraagt het dagelijks bestuur in de reactie
op de Stadsvisie 2030 aandacht voor nieuwe mogelijkheden voor de
bewoners van Feijenoord om binnen de deelgemeente een wooncarrière te
maken. Bij toevoeging van woningen binnen de stadsgrenzen moet goed
worden afgewogen waar die verdichting plaatsvindt, ook in relatie tot
de wateropgave en de milieuproblematiek in de deelgemeente Feijenoord.
Ook wordt geconstateerd dat er in de hele deelgemeente veel te weinig
groen is.
Fietspaden
Na de discussie in de deelraad worden in de brief nog vijf punten
toegevoegd: aandacht voor goede fietspaden (dwarsverbindingen),
aandacht voor onderwijs, voor het belang van de derde stadsbrug, voor
het Entrepotgebied, en aandacht voor participatie van bewoners in alle
deeltrajecten.
Notitie
De Partij van de Arbeid bracht tijdens het raadsdebat over de
concept-Stadsvisie 2030 een notitie in waarin, ook naar aanleiding van
het Pact op Zuid, wordt gevraagd om een gemeenschappelijke, integrale
visie. De grote lijnen moeten in gesprek tussen de vier
deelgemeenteraden enerzijds en het college van burgemeester en
wethouders en de dagelijks besturen van de drie deelgemeenten
anderzijds verder ontwikkeld worden, aldus de notitie. Daarbij moeten
vanzelfsprekend ook de bewoners betrokken worden.
Aangepaste brief
Omdat de andere fracties nog onvoldoende tijd hadden gehad om de
notitie te bestuderen, werd deze pas in de extra raadsvergadering van
27 maart behandeld. Alle fracties konden er die avond in grote lijnen
mee instemmen. De notitie is daarom als bijlage toegevoegd aan de
reactie van het dagelijks bestuur. In de aangepaste brief stuitte een
passage over herstructurering nog op bezwaren van met name de SP en
GroenLinks. Deze fracties drongen, net als de PvdA, aan op behoud van
betaalbare woningen voor de huidige bewoners van Feijenoord.
(foto: Laan op Zuid mag geen verkeersriool worden met als doel zo snel
mogelijk aan Zuid voorbij te gaan.)