Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Bijna hele deelgemeente is VIP-gebied in Stadsvisie 2030

De Kop van Zuid, Parkstad, het gebied Maashaven/Rijnhaven én Oud Zuid zijn zogeheten VIP-gebieden in de concept-Stadsvisie 2030 van de gemeente Rotterdam.

Kanskaarten
Oftewel: vrijwel de hele deelgemeente Feijenoord komt voor op kanskaarten voor bedrijvigheid en het transformeren van wijken naar aantrekkelijke woongebieden. Alleen het Noordereiland is niet gemarkeerd op de plattegronden, bleek 22 maart tijdens een presentatie voor de deelraad.

Integrale aanpak
Doelstellingen in de ontwikkelingsvisie van het stadsbestuur zijn een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad. Op de linker Maasoever wordt met het Pact op Zuid een inhaalslag gemaakt, via een integrale aanpak van sociaal-economische en fysieke problemen. Het Zuiderpark is de kern van waaruit nieuwe aantrekkelijke woonmilieus in een waterrijk gebied ontstaan. In Oud Zuid is de inzet gericht op proactieve particuliere woningverbetering en een intensieve hotspotaanpak van probleemgebieden.

Woningbouw
Om het aantal bewoners op peil te houden, wil het stadsbestuur 56.000 woningen bouwen, maar ook 28.000 woningen slopen en 30.000 woningen renoveren. Een belangrijke ingreep is ondertunneling van de Pleinweg, waardoor er een betere verbinding komt tussen Zuidplein en Ahoy met de achterliggende wijken, waaronder et Motorstraatgebied.

Wateropgave
Maashaven/Rijnhaven wordt op termijn door het Havenbedrijf vrijgegeven als stedelijk gebied, waardoor bijvoorbeeld woningbouw op de Maashaven mogelijk wordt, liefst gecombineerd met waterpartijen. 6½ hectare water toevoegen aan de openbare ruimte is de Wateropgave 2050. Dat zijn heel wat voetbalvelden, stelde John Westrik van de dienst Stedebouw + Volkshuisvesting tijdens de presentatie. En die hebben we niet, reageerde raadslid Tuncay Çifçi (CDA).

Participatie
Meerdere raadsleden uitten hun zorgen over voldoende ruimte voor groen en de voorgenomen herstructurering (sloop van woningen). Blijft de nieuwbouw betaalbaar voor de huidige bewoners? Alle sprekers vroegen opheldering over de rol van de deelgemeente bij de verdere uitwerking van de Stadsvisie 2030. En hoe zit het met participatie van bewoners? Westrik antwoordde dat zoveel mogelijk partijen betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van de visie, maar dat de deelgemeente nog een belangrijke rol krijgt bij de participatie. Er komt ook nog een Woonvisie, waarin woningdifferentiatie aandacht krijgt.

Serieus
Dagelijks bestuurder Gülami Yesildal legde uit dat de concept-Stadsvisie is opgesteld in opdracht van burgemeester en wethouders. Voordat de gemeenteraad de visie komende zomer vaststelt, wil het stadsbestuur checken hoe over de ideeën wordt gedacht. Wij hebben dit serieus genomen en zijn de enige deelgemeente die deze visie voor de deelraad heeft geagendeerd. We kregen zes weken de tijd om te reageren, en hebben dat met één week weten te verlengen tot 1 april. Volgens Yesildal is het niet de bedoeling om tot in de kleinste details te reageren. We kunnen een eigen visie maken van twintig tot dertig paginas, maar dat heeft niet veel effect. Wat betreft de participatie: alle deelprojecten uit de visie krijgen op termijn een eigen traject met voldoende mogelijkheden voor inspraak.

Winkelgebieden
Vanwege de beperkte tijd had het dagelijks bestuur alvast een reactie geschreven op de concept-Stadsvisie. Daarin wordt aangedrongen op een impuls voor bestaande winkelgebieden, zoals de Boulevard Zuid en de Winkeldriehoek Afrikaanderwijk. Feijenoord wil ook betrokken worden bij de uitwerking van de VIP-gebieden Ahoy/Zuidplein/Pleinweg en Stadionpark/nieuwe Kuip. We vinden het van wezenlijk belang dat deze projecten een flinke economische en sociale spin-off voor onze deelgemeente hebben, aldus het dagelijks bestuur.

Laan op Zuid
Wat betreft de infrastructuur wordt in de brief gesteld dat de Laan op Zuid ontwikkeld moet worden als entree van de deelgemeente en het stadscentrum. Het mag geen verkeersriool worden met als doel zo snel mogelijk aan Zuid voorbij te gaan. Gepleit wordt voor een tramverbinding over de Rosestraat/Willemsbrug en de realisatie van de Rijnhavenbrug en de aansluiting Brede Hilledijk-Vuurplaat.

Verdichting
Wat betreft de woningbouw vraagt het dagelijks bestuur in de reactie op de Stadsvisie 2030 aandacht voor nieuwe mogelijkheden voor de bewoners van Feijenoord om binnen de deelgemeente een wooncarrière te maken. Bij toevoeging van woningen binnen de stadsgrenzen moet goed worden afgewogen waar die verdichting plaatsvindt, ook in relatie tot de wateropgave en de milieuproblematiek in de deelgemeente Feijenoord. Ook wordt geconstateerd dat er in de hele deelgemeente veel te weinig groen is.

Fietspaden
Na de discussie in de deelraad worden in de brief nog vijf punten toegevoegd: aandacht voor goede fietspaden (dwarsverbindingen), aandacht voor onderwijs, voor het belang van de derde stadsbrug, voor het Entrepotgebied, en aandacht voor participatie van bewoners in alle deeltrajecten.

Notitie
De Partij van de Arbeid bracht tijdens het raadsdebat over de concept-Stadsvisie 2030 een notitie in waarin, ook naar aanleiding van het Pact op Zuid, wordt gevraagd om een gemeenschappelijke, integrale visie. De grote lijnen moeten in gesprek tussen de vier deelgemeenteraden enerzijds en het college van burgemeester en wethouders en de dagelijks besturen van de drie deelgemeenten anderzijds verder ontwikkeld worden, aldus de notitie. Daarbij moeten vanzelfsprekend ook de bewoners betrokken worden.

Aangepaste brief
Omdat de andere fracties nog onvoldoende tijd hadden gehad om de notitie te bestuderen, werd deze pas in de extra raadsvergadering van 27 maart behandeld. Alle fracties konden er die avond in grote lijnen mee instemmen. De notitie is daarom als bijlage toegevoegd aan de reactie van het dagelijks bestuur. In de aangepaste brief stuitte een passage over herstructurering nog op bezwaren van met name de SP en GroenLinks. Deze fracties drongen, net als de PvdA, aan op behoud van betaalbare woningen voor de huidige bewoners van Feijenoord.

(foto: Laan op Zuid mag geen verkeersriool worden met als doel zo snel mogelijk aan Zuid voorbij te gaan.)