Gemeente Sittard-Geleen


038_2007

PERSBERICHT Gemeente Sittard-Geleen

Wegwerken miljoenentekort biedt Sittard-Geleen nieuwe kansen

Ombuigingsvoorstellen leveren 14 miljoen euro op

Sittard-Geleen, 4 april 2007 - Het college van B & W van Sittard-Geleen heeft gisteren de leden van de gemeenteraad een plan gestuurd waarmee uiteindelijk in totaal voor 14 miljoen euro aan structurele ombuigingen gerealiseerd kunnen worden. Het plan, dat moet uitmonden in een raadsvoorstel, is geen opsomming van bezuinigingsmaatregelen, maar gaat uit van vernieuwingen in het beleid en de taken van de gemeente.

Medio vorig jaar bleek dat Sittard-Geleen afstevent op een financieel tekort dat in 2010 bijna 12 miljoen euro groot is. Op basis van de aanbevelingen in twee rapporten (Tijd voor Keuzes en het Iflo-rapport) is de afgelopen maanden een reeks van voorstellen gemaakt die moeten voorkomen dat de gemeente financieel niet meer het hoofd boven water kan houden.

Er wordt de komende jaren verder gewerkt aan de vorming van de stad Sittard-Geleen. Dat gebeurt op een vernieuwende wijze, waarbij ieder deel van de stad lusten en lasten zal ondervinden. De uitgangspunten in de Stadsvisie blijven gelden: Sittard wordt een stedelijk ontmoetingscentrum, Geleen een servicecentrum en in het Middengebied concentreert zich de gezondheidszorg en de sport. Het college van B&W vindt het belangrijk dat er evenwicht is tussen de stadscentra en de wijken en de buurten. Dat is een belangrijk uitgangspunt van het coalitieprogramma, en komt ook tot uiting in dit ombuigingsplan. Alle leden van het college gaan er vanuit dat het concentreren van voorzieningen nodig is, maar dat geprobeerd moet worden om - al dan niet met andere partijen - alternatieven te ontwikkelen waardoor in de wijken en buurten toch aanvaardbare voorzieningen zijn. Dat neemt niet weg dat burgers van Sittard-Geleen zullen merken dat er iets verandert, want er moeten keuzes gemaakt worden.

Een belangrijke besparing wordt gerealiseerd door de gemeentelijke en aan de gemeente gelieerde diensten op een evenwichtige manier op stadsniveau te brengen. Het aantal stadswinkels, bibliotheken en andere faciliteiten neemt af. Hierdoor kan de kwaliteit van de dienstverlening toenemen, omdat meer kennis en faciliteit op één adres te vinden is. Sittard-Geleen is één stad met daarop gebaseerde voorzieningen. Dat geldt ook voor sport en cultuur. Door concentratie van (top)sportvoorzieningen en het samenbrengen van vele vormen van cultuur op één locatie ontstaan meer kansen voor jonge talenten. Toch komen de wijken en buurten niet in de kou te staan. Er wordt - samen met bewoners en maatschappelijke partners - bekeken hoe het voorzieningenniveau in de verschillende stadsdelen moet worden ingericht.

Een andere belangrijk speerpunt van het plan is het verhogen van de inkomsten van de gemeente. Voor een groot aantal gemeentelijke prestaties zullen - meer dan voorheen - tegenprestaties worden verwacht. Dienstverlening wordt volledig kostendekkend. De tarieven van bijvoorbeeld parkeren zullen op een stads niveau worden gebracht. Maar ook bij andere zaken, zoals de vestiging van bedrijven, kan een bijdrage gevraagd worden die ten goede komt aan inwoners. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het bieden van werk aan mensen die klant zijn bij de sociale dienst van de gemeente.

Sittard-Geleen heeft anderhalf maal zoveel mensen in de bijstand dan landelijk gemiddeld. Er komt een extra inspanning om een deel van deze mensen aan het werk te krijgen in reguliere dan wel aangepaste arbeid, waarbij door reïntegratie via bijvoorbeeld Vixia het mes voor de gemeente aan twee kanten snijdt. Want enerzijds worden de uitkeringskosten lager en anderzijds neemt het tekort van Vixia af. De druk op mensen die kunnen werken, om te gaan of te blijven werken, zal toenemen, maar daar staat tegenover dat de voorzieningen voor mensen die echt niet aan een baan geholpen kunnen worden, op het huidige niveau blijven.

Ook van het gemeentelijke apparaat wordt een aanzienlijke besparing verwacht. In dat kader wordt een project uitgezet om efficiënter te gaan werken. Maar ook minder werk gaan doen, is een van de uitgangspunten. Samen met maatschappelijke partners zoals woningcorporaties worden afspraken gemaakt over overdracht en onderhoud van de zogenaamde openbare ruimte. Dit past prima in het nieuwe uitgangspunt dat Sittard-Geleen wel de regie voert over de ontwikkelingen in de stad, maar partners uitdaagt om de planvorming en de uitvoering te doen.

Het ombuigingsplan dat voorlopig is vastgesteld in het college van B&W is vandaag naar de leden van de gemeenteraad van Sittard-Geleen gestuurd. Het gaat uit van een structurele besparing in 2011 van 14 miljoen euro. De komende jaren (2008, 2009 en 2010) wordt dat bedrag ook gehaald, maar kan er nog sprake zijn van incidentele inkomsten die ertoe leiden dat het afgesproken ombuigingsbedrag bereikt wordt.

Voor de leden van de gemeenteraad is er deze week nog een informele bijeenkomst over dit plan. Na het derde stadsgesprek, dat in mei op de agenda staat, komt er een definitief raadsvoorstel over de ombuigingen. De raad neemt in juni tijdens het zogenaamde voorjaarsdebat definitief een besluit over de voorstellen die ze vandaag gekregen heeft.

Sittard-Geleen heeft voor 2006 en 2007 bij de Provincie Limburg om zogenaamde OZB-dispensatie gevraagd. Het college gaat er vanuit dat de OZB-dispensatie in de loop van de komende jaren wordt afgebouwd als de ombuigingsvoorstellen die nu gemaakt zijn, door de gemeenteraad worden geaccordeerd.

Belangrijkste ombuigingsmogelijkheden:

Inkomsten vergroten (leges, ozb, parkeren etc.) 2,62 miljoen

Minder uitgaven 3,84 miljoen

Meer overlaten aan de markt 1,50 miljoen

Concentratie van stedelijke voorzieningen 1,05 miljoen

Reïntegratie voor uitkering 2,10 miljoen

Versoberen en centraliseren dienstverlening 2,00 miljoen

Overig 0,90 miljoen


---




Gemeente Sittard-Geleen