Ingezonden persbericht


Hotels geconfronteerd met claim van CNN
Voldoende alternatieven voorhanden voor hotelgasten

Woerden, 4 april 2007 - "Hotels in Nederland doen er goed aan eens nader te bekijken of het doorgeven van CNN-beelden op de hotelkamer wel zinvol is. Met het stoppen van CNN op de hotelkamertelevisie, kunnen hotels jaarlijks een flinke kostenpost voorkomen", aldus Frans Hazen, voorzitter sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland. De brancheorganisatie vindt het verstandig dat hotels het aanbieden van CNN-beelden onder de loep nemen. Er zijn buiten CNN voldoende alternatieven voorhanden om nieuws aan te bieden aan hotelgasten.

Koninklijk Horeca Nederland geeft dit advies aan haar leden om zo de stijgende kosten voor tv- en auteursrechten een halt toe te roepen. Hazen: "Een gemiddeld hotel van 100 kamers is jaarlijks bijna 3.000 euro kwijt voor CNN op de hotelkamer. En dan hebben we het alleen nog maar over deze ene buitenlandse nieuwszender. Ook het Nederlandse VIDEMA eist een vergelijkbaar bedrag van hotels voor het hebben van een televisie in de hotelkamer, ongeacht of de kamer bezet is én of de gast überhaupt televisie kijkt."

Horecaondernemers worden gedwongen om allerlei auteursrechtenorganisaties veel geld te betalen. Hazen: "Iedere keer komt er weer een organisatie bij die bij de horeca aanklopt. Buma, SENA, VIDEMA, Stichting Reprorecht.het houdt niet op. Laat deze organisaties eens inzichtelijk maken hoe de tariefstructuur tot stand komt en duidelijk maken hoeveel geld er nu daadwerkelijk naar de rechthebbenden gaat."

Koninklijk Horeca Nederland adviseert haar hoteliers om te bekijken in hoeverre CNN van toegevoegde waarde is of leidt tot extra kameromzet. Hazen: "Als hotels concluderen dat CNN geen toegevoegde waarde heeft, kunnen zij beter stoppen met het beschikbaar stellen van CNN aan hun hotelgasten."

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -