---
De Commissie geeft de luchtvaartmaatschappijen en de lidstaten zes
maanden om de verordening inzake passagiersrechten in de luchtvaart
toe te passen
---
Reference: IP/07/471 Date: 04/04/2007
IP/07/471
Brussel, 4 april 2007
De Commissie geeft de luchtvaartmaatschappijen en de lidstaten zes maanden
om de verordening inzake passagiersrechten in de luchtvaart toe te passen
De Europese Commissie heeft vandaag een verslag ingediend waarin de
resultaten en de toepassing van de verordening inzake passagiersrechten in
de luchtvaart worden geëvalueerd. Hoewel de voorbije twee jaar, sinds de
invoering van de verordening, al enige vooruitgang is geboekt, moeten toch
nog belangrijke stappen worden genomen om te garanderen dat de
luchtvaartmaatschappijen de regels consequenter toepassen en dat de
lidstaten de regels beter handhaven. Dit is de belangrijkste conclusie van
de studie^ die de Commissie heeft laten uitvoeren om haar mededeling
inzake de resultaten van de gemeenschappelijke regels ter bescherming van de
rechten van luchtvaartpassagiers aan te vullen.
"Hoewel het geen twijfel lijdt dat luchtvaartpassagiers tegenwoordig
beter beschermd zijn, moeten we er toch op toezien dat de
luchtvaartmaatschappijen en de lidstaten hun verplichtingen volledig
nakomen", benadrukte Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Commissie
en commissaris voor vervoer. "De Commissie geeft hen zes maanden de
tijd om de verordening inzake passagiersrechten in de luchtvaart toe
te passen en zal hen alle nodige steun verlenen tijdens die periode".
Hoewel gestrande passagiers nu over specifieke rechten beschikken,
verkeren ze nog steeds in een zwakke positie ten opzichte van de
luchtvaartmaatschappijen. Vaak verstrekken luchtvaartmaatschappijen de
passagiers geen informatie over hun rechten in geval van verstoring
van de vlucht, hoewel de verordening hen daartoe verplicht. De
passagiers hebben deze informatie immers nodig om hun rechten te
kunnen opeisen.
De Commissie is dan ook van mening dat extra maatregelen nodig zijn op
een aantal gebieden: de handhaving moet worden verbeterd, de
interpretatie van bepaalde aspecten van de verordening moet worden
verduidelijkt, het onderscheid tussen vertraging en annulering moet
worden verduidelijkt, omdat daar verschillende passagiersrechten aan
zijn verbonden, en de rol van de nationale handhavingsinstanties, die
toezicht uitoefenen op de toepassing van de gemeenschappelijke regels,
moet worden versterkt.
In de komende zes maanden zal de Commissie intensiever samenwerken met
de nationale handhavingsinstanties en de luchtvaartmaatschappijen om
betere resultaten te bereiken. Als het eindresultaat niet bevredigend
is, zal de Commissie inbreukprocedures inleiden tegen de lidstaten.
Als deze contacten en procedures nog steeds geen resultaat opleveren,
kan de Commissie overwegen de verordening te wijzigen.
De verordening heeft nieuwe regels ingevoerd betreffende compensatie
en bijstand aan luchtvaartpassagiers in geval van instapweigering,
annulering, langdurige vertraging en onvrijwillige plaatsing in een
lagere klasse. Afhankelijk van de omstandigheden verplicht de
verordening de luchtvaartmaatschappijen bijstand te verlenen aan de
passagiers (zoals accommodatie, eten, drank en
communicatiefaciliteiten), herroutering en terugbetaling aan te
bieden, compensatie te betalen en de passagiers te wijzen op hun
rechten uit hoofde van de verordening.
De Commissie heeft ook bijgewerkt informatiemateriaal opgesteld om de
passagiers beter te informeren over hun rechten. Nog vóór de zomer zal
in alle luchthavens een nieuwe poster beschikbaar zijn.
http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/information_
en.htm
Zie
European Union