Kunstmarktplaats Seesle slaat aan in binnen- en buitenland


BLARICUM, 20070404 -- Kunst en internet hebben met elkaar gemeen dat ze geen grenzen kennen. Dat blijkt uit het succes van Seesle ( http://www.seesle.nl ), de internet-marktplaats voor kunst. Nog geen jaar nadat de site van start ging, trekt ze al ruim 45.000 bezoekers per maand en de toeloop is nog steeds stijgende. Seesle is sneller dan verwacht dé ontmoetingsplaats geworden voor ieder die kunst maakt en van kunst houdt. In binnen- én buitenland.

Kunstenaars en bezoekers van Seesle komen uit alle windstreken, zowel nationaal als internationaal. Het server logboek telt tot op heden 26 verschillende landen. Niet alleen is er veel belangstelling vanuit Nederland en België maar ook vanuit landen als Amerika, Australie en China. De belangstelling uit het buitenland vormt 30 procent van het totaalbezoek. Dat percentage zal nog stijgen wanneer binnenkort Seesle ook actief op Amerikaanse websites reclame gaat maken.

Op dit moment hebben al ruim 1700 kunstenaars hun werk aangeboden en tentoongesteld op de site. Tezamen zijn zij goed voor 8000 tentoongestelde kunstwerken en dit aantal groeit met de dag. Het plaatsen van kunstwerken tot tien stuks is gratis. Vele kunstenaars hebben inmiddels gekozen voor een eigen galerie op Seesle waar ze voor 35 euro per half jaar 100 werken kunnen tonen, een eigen weblog kunnen bijhouden en bovendien een persoonlijk internetadres krijgen.

De formule van het gratis plaatsen en tentoonstellen van kunstwerken blijkt aan te slaan. Behalve van de verhuur van galerieruimte moet Seesle het hebben van de kunstgerelateerde advertenties. Omdat Seesle geen commissie vraagt bij verkoop, zijn er geen harde omzetcijfers te melden maar een voorzichtige schatting komt op rond de 500 verkochte kunstwerken sinds de start in juli vorig jaar.

Van de deelnemende kunstenaars is 35 procent van een kunstacademie afkomstig, 40 procent heeft geen kunstacademie maar wel cursussen gevolgd en de rest, 25 procent, is autodidact. De kunstwerken op de site moeten zichzelf verkopen, er staat niet bij wie amateur is en wie niet. "Dat vind ik het mooie", zegt initiatiefnemer Pieter van Os, "dat mensen op een en dezelfde site van zowel amateurs als professionals kopen, onbevooroordeeld."

Met de gebruiksvriendelijke zoekmachine van Seesle kunnen geïnteresseerde kopers en kunstliefhebbers uitgebreid zoeken op onder meer prijs, onderwerp, gebruikte techniek, kleur, afmeting, trefwoord en combinaties daarvan. Het maakt de tentoongestelde werken zeer toegankelijk.

"Ik ben buitengewoon enthousiast over Seesle: ik heb inmiddels een groot werk verkocht en er is serieus belangstelling voor een ander werk. En als kunstenaar is dat prachtig, dat mensen je werk zo mooi vinden dat ze het willen hebben. Het is erkenning van je talent." Aan het woord is kunstenaar Aad Schel uit Assen, die sinds vorige zomer met zijn werk op Seesle staat. "Omdat ik op Seesle gratis 10 werken kan zetten, ben ik daarmee van start gegaan. Sinds enige tijd heb ik ook mijn eigen galerie bij Seesle. Een eigen website had ik al. Positief verrast ben door het feit dat ik via Seesle meer reacties krijg dan via al die andere sites!"
Aad Schel hield op zijn 14e jaar al zijn eerste expositie. Maar door tijdgebrek en zijn werk als docent tekenen op een middelbare school kon hij minder tijd aan schilderen besteden dan hij wilde. Nu hij niet meer lesgeeft, heeft hij zich weer volledig gestort op het maken van kunst. Zijn werk bevindt zich op de grens van realiteit en abstractie. "Kleur en vorm zijn belangrijk voor me. Impressies, opgedaan tijdens een van mijn vele reizen, leg ik graag vast op doek. Maar ook andere onderwerpen komen aan bod, ik ken wat dat betreft gelukkig geen beperkingen." En dat zijn stijl aanslaat bij een groter publiek blijkt wel uit de interesse voor zijn werk op Seesle.