Ingezonden persbericht


|Datum | |
|                                           |2 april 2007                 |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
DE APPELS VAN BONS
Appelaffiches van Jan Bons in De Affiche Galerij (DAG)

Op 4 september 2006 ontving de wethouder van cultuur en financiën van de gemeente Den Haag, mevrouw Jetta Klijnsma, uit handen van Aus Greidanus en Gerrit Dijkstra (respectievelijk de artistiek en de zakelijk leider van Toneelgroep De Appel) een schenking van 127 affiches met bijbehorende programmaboekjes en Appelberichten. Deze collectie is ondergebracht bij het Haags Gemeentearchief en inmiddels zijn deze affiches vrijwel allemaal digitaal ontsloten en voor iedereen toegankelijk via www.gemeentearchief.denhaag.nl

Van 5 april tot 14 juni 2007 toont De Affiche Galerij affiches van Jan Bons en studio Bons (waarin Jan samenwerkt met zoon Jeroen) uit de schenking van Toneelgroep De Appel, aangevuld met een paar bijzondere (vroege) affiches uit de collectie van verzamelaar Gielijn Escher. De selectie is gemaakt door Bart Boumans.

Archief van Toneelgroep De Appel
In 1991 ontdekte Bart Boumans, docent en verzamelaar van culturele affiches, dat het archief van Toneelgroep De Appel, wilde het behouden blijven, eens goed onder handen moest worden genomen. In zijn vrije tijd heeft hij er stukje bij beetje orde in geschept. Hij wilde zeker stellen dat de affiches die Jan Bons in zijn jarenlange samenwerking met Toneelgroep De Appel maakte, niet verloren zouden gaan. Met dit initiatief heeft hij een aantal respectabele instellingen (waaronder het Theater Instituut Nederland, Museum De Beyerd en het Affichemuseum in Hoorn) die het Nederlandse culturele erfgoed zo goed mogelijk bewaren en bewaken een groot plezier gedaan.

Bijzondere samenwerking
De samenwerking tussen Jan Bons en Toneelgroep De Appel heeft van 1971 tot 2000 geduurd. Het is een unicum in de Nederlandse ontwerpers- en theatergeschiedenis, dat een instelling zó lang één vormgever aan zich heeft weten te binden. Het was Erik Vos, de voormalig artistiek leider van Toneelgroep De Appel, die al die jaren met groot vertrouwen en gepaste argwaan het grote talent van Bons voor De Appel wist te mobiliseren. De chemie tussen De Appel en Bons resulteerde in een synergie van de stijl van het theater met de stijl van de affiches die voor de voorstellingen ontworpen werden. Bij Bons zijn het vooral de geschilderde en geschreven letters die, als beeldend element, zorgen voor het bijzondere karakter van de ontwerpen. Hij balanceert hierbij heel duidelijk tussen 'gebonden' en 'vrije' kunst. Aan de ene kant gebonden, omdat hij altijd rekening moest houden met de titels en de inhoud van de theaterstukken. Aan de andere kant heel duidelijk vrij, omdat hij al zijn inventiviteit (gepaard aan zijn vakmanschap) kwijt kon in de verbeelding daarvan. Hij is letterlijk schilderend bezig als hij affiches maakt, de letters met dezelfde kwast tekenend als die waarmee hij de illustratie heeft gemaakt.

Jan Bons
De Nederlandse grafische vormgever Jan Bons werd in 1918 geboren. Bons bezocht de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Nieuwe Kunstschool in Amsterdam. Zijn naam wordt altijd in één adem genoemd met Willem Sandberg, Dick Elffers en Otto Treumann, als diegenen die na 1945 het grafisch ontwerpen in Nederland op de kaart hebben gezet. Hij nam na de oorlog deel aan de grote tentoonstelling "Weerbare democratie" in het Stedelijk Museum. Hij kwam toen in contact met de architect Gerrit Rietveld wat resulteerde in een samenwerking tot aan de dood van Rietveld in 1964. Bons is een zeer veelzijdig kunstenaar. Hij beoefende vele disciplines: hij schilderde, tekende, ontwierp exposities, maakte beelden en grafische ontwerpen. De affiches van Jan Bons zijn een begrip. Helderheid is een van de belangrijkste factoren bij zijn ontwerpen. De boodschap wordt met eenvoudige middelen indringend gebracht. Ornamenten zijn uit den boze, de soberheid is in de loop der jaren alleen maar groter geworden. Respect voor het grafisch ontwerpen als vak gecombineerd met een groot gevoel voor kleur en nuance en een van nature aanwezige grote fijnzinnigheid maken dat hij een heel bijzondere plaats inneemt in de wereld van het Nederlandse grafisch ontwerpen.

In 2003 werd Jan Bons onderscheiden met de Piet Zwart prijs. In het jury rapport stond onder andere dat Jan Bons van onschatbare waarde is geweest voor het Nederlandse grafische ontwerp.

De affiches van Jan Bons zijn van 5 april tot 14 juni 2007 te zien in De Affiche Galerij op station Spui in de tramtunnel in Den Haag. Zeven dagen per week, van zes uur 's morgens tot één uur 's nachts.

Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie):

U bent donderdag 5 april vanaf 4 uur 's middags van harte welkom op het Politiek Terras, vierde etage in het Stadhuis van Den Haag. U bereikt het Politiek Terras door in het Atrium van het Stadhuis aan de Spuizijde de lift te nemen naar de vierde etage.

Erik Vos oprichter en jarenlang artistiek leider van Toneelgroep De Appel en regisseur van vele stukken waar Jan Bons affiches voor maakte, zal iets vertellen over de samenwerking en het unieke karakter van Jan Bons` creaties.

Jetta Klijnsma, wethouder van Cultuur & Financiën opent de tentoonstelling.

Voor en na het officiële gedeelte kunt u op eigen gelegenheid de tentoonstelling in De Affiche Galerij bekijken. Deze vindt u in de tramtunnel op station Spui.

Voor meer informatie en fotomateriaal kunt u zich wenden tot:

Wendy Louw 070 - 353 7006
w.louw@hga.denhaag.nl

Haags Gemeentearchief
Spui 70

2511 BT DEN HAAG


---- --