AutoRai

Chevrolet introduceert drie mondiale concept cars in New York

(4/5/2007)
Klein is mooi. Dat is een verrassende les die Amerikanen zullen leren bij hun bezoek aan de Chevrolet stand tijdens de New York Auto Show. Het grootste merk van GM onthulde vandaag drie mondiale conceptautoâs in het formaat van de Chevrolet Matiz die ontworpen zijn om jonge autokopers âuit de grote stadâ aan te trekken.

Zij tonen het Amerikaanse publiek wat de Europeanen al lang weten: dat kunst niet alleen te beoordelen zou zijn omdat het formaat klein is. De uiterst creatieve Chevrolet Beat, Chevrolet Groove en Chevrolet Trax conceptautoâs brengen de energie, de diversiteit en de opwinding van het stadse leven over in autoâs die er heel leuk uitzien, zuinig zijn en veel waarde voor het geld bieden.

Alle drie conceptautoâs zijn ontworpen in de GM Design Studio in Incheon, Zuid Korea. Dit is één van de elf Global Design Studioâs wereldwijd en de ontwerpers in het Koreaanse centrum zijn vooral experts in de ontwikkeling van kleine autoâs, hetgeen is bewezen door twee zeer succesvolle Matiz generaties.

Deze conceptautoâs, die zijn gebouwd op het wereldwijde mini platform van GM, demonstreren de flexibiliteit, creativiteit en de innovatieve aandacht voor de design filosofie van GM in de Asia Pacific regio. De Chevrolet Beat conceptauto, een rijdend prototype van een sportieve mini, is in India gebouwd; de Chevrolet Groove en Trax urban cross-over conceptautoâs zijn gebouwd in het GM Tech Center in Warren, Michigan (USA). De conceptautoâs hebben verschillende, zuinige motoren, waaronder een diesel krachtbron. .

âDe Chevrolet Beat, Groove en Trax conceptautoâs belichten de kracht en de diversiteit van de mogelijkheden van GMâs Global Design centra, als ook het vermogen van ons Global Product Development team om snel te anticiperen op ontstane behoeftes van onze diverse markten wereldwijd,â zegt Ed Welburn, vice president, GM Global Design.

"Het ontwerpteam was zo enthousiast over de toewijzing van de opdracht om de perfecte kleine auto te ontwikkelen voor forensen naar de stad dat zij niet één, maar drie interpretaties hebben ontwikkeld van een auto die ontwikkeld zou kunnen worden voor Chevrolet klanten wereldwijd." Chevrolet is één van de vier mondiale merken van GM, dat tegemoet komt aan de uiteenlopende behoeftes van de klanten in 120 landen met autoâs die variëren van subcompacts en gezinsautoâs tot âfull-sizeâ pick-ups en SUVâs en iconische sportwagens zoals de Corvette.

Hieronder een overzicht van de drie Chevrolet minicar conceptautoâs:
* Chevrolet Beat: Ontworpen om het gevoel op te wekken van een snelle mini, is de Beat een voorwielaangedreven, driedeurs hatchback conceptauto, die wordt aangedreven door een 1.2 liter turbocharged benzinemotor, die is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

* Chevrolet Groove: De Groove ziet er te stoer uit om als âleukâ omschreven te worden. Het is auto in retro-stijl met opbollende wielkasten en een rechtopstaande voorruit. Hij ziet er veel lager uit dan hij in werkelijkheid is, dankzij de korte motorkap en het lange inzittendencompartiment. De voorwielaangedreven Groove wordt aangedreven door een kleine, efficiënte 1-liter dieselmotor.
* Chevrolet Trax: Een stadse cross-over conceptauto die zich zowel op provinciale weggetjes als in het drukke stadsverkeer thuis voelt. Hij is uitgerust met een betaalbaar all-wheel-drive systeem en ziet er uit als een kleine, stoere SUV dankzij een volumineuze voor- en achterkant waarvan de bumper en de spatborden één geheel vormen, een reservewiel achterop en een roofrack. De Trax wordt aangedreven door een 1-liter benzinemotor.

Het proces van GMâs Global Product Ontwikkeling De Chevrolet Beat, Groove en Trax conceptautoâs zijn ontworpen en gebouwd op basis van GMâs Global Product Development proces, gebruikmakend van de beste voorbeelden wereldwijd op het gebied van design, engineering, aandrijflijn en productiefaciliteiten. Hierdoor is men er zeker van dat ieder auto-ontwikkelingsprogramma voldoet aan de allerhoogste doelstellingen op het gebied van kwaliteit, tijdplanning en zakelijke doelstellingen, en daarbij voldoet aan de behoeften van de regionale markten.

Als onderdeel van haar wereldwijde proces voor de ontwikkeling van autoâs nemen de vaardigheden en capaciteiten van haar design en engineering centraâs in diverse groeimarkten enorm toe, waarbij belangrijke apparatuur en technologieën, zoals virtual design wereldwijd en een engineering netwerk worden gebruikt. Hierdoor zijn de ontwerpers en ingenieurs in staat om met elkaar over de gehele wereld samen te werken.

Chevroletâs wereldwijde aanwezigheid
Chevrolet is één van de snelstgroeiende merken ter wereld, met sinds 2001 een verkooptoename van 158 procent buiten Noord Amerika. Chevrolet verkocht in 2006 wereldwijd 4.3 miljoen autoâs waarvan 2.8 miljoen â of 65 procent â in de Verenigde Staten. Van 2005 tot 2006 namen de verkopen van Chevrolet in Latijns Amerika, Afrika en het Midden Oosten met 19% toe. Die groei was in de Asia/Pacific regio even groot, terwijl Europa een verkoopstijging van 15 procent liet zien. In Europe realiseerde Chevrolet in 2006 een recordverkoop van ruim 340.000 eenheden. In het eerste kwartaal van 2007 is Chevrolet Europe goed op weg naar een verkoopstijging van 25 procent vergeleken met de het eerste kwartaal van 2006 met een geschatte verkoop van 94.000 eenheden.