Chevrolet introduceert drie mondiale concept cars in New York
(4/5/2007)
Klein is mooi. Dat is een verrassende les die Amerikanen zullen leren
bij hun bezoek aan de Chevrolet stand tijdens de New York Auto Show.
Het grootste merk van GM onthulde vandaag drie mondiale conceptautoâs
in het formaat van de Chevrolet Matiz die ontworpen zijn om jonge
autokopers âuit de grote stadâ aan te trekken.
Zij tonen het Amerikaanse publiek wat de Europeanen al lang weten: dat
kunst niet alleen te beoordelen zou zijn omdat het formaat klein is.
De uiterst creatieve Chevrolet Beat, Chevrolet Groove en Chevrolet
Trax conceptautoâs brengen de energie, de diversiteit en de opwinding
van het stadse leven over in autoâs die er heel leuk uitzien, zuinig
zijn en veel waarde voor het geld bieden.
Alle drie conceptautoâs zijn ontworpen in de GM Design Studio in
Incheon, Zuid Korea. Dit is één van de elf Global Design Studioâs
wereldwijd en de ontwerpers in het Koreaanse centrum zijn vooral
experts in de ontwikkeling van kleine autoâs, hetgeen is bewezen door
twee zeer succesvolle Matiz generaties.
Deze conceptautoâs, die zijn gebouwd op het wereldwijde mini platform
van GM, demonstreren de flexibiliteit, creativiteit en de innovatieve
aandacht voor de design filosofie van GM in de Asia Pacific regio. De
Chevrolet Beat conceptauto, een rijdend prototype van een sportieve
mini, is in India gebouwd; de Chevrolet Groove en Trax urban
cross-over conceptautoâs zijn gebouwd in het GM Tech Center in Warren,
Michigan (USA). De conceptautoâs hebben verschillende, zuinige
motoren, waaronder een diesel krachtbron. .
âDe Chevrolet Beat, Groove en Trax conceptautoâs belichten de kracht
en de diversiteit van de mogelijkheden van GMâs Global Design centra,
als ook het vermogen van ons Global Product Development team om snel
te anticiperen op ontstane behoeftes van onze diverse markten
wereldwijd,â zegt Ed Welburn, vice president, GM Global Design.
"Het ontwerpteam was zo enthousiast over de toewijzing van de opdracht
om de perfecte kleine auto te ontwikkelen voor forensen naar de stad
dat zij niet één, maar drie interpretaties hebben ontwikkeld van een
auto die ontwikkeld zou kunnen worden voor Chevrolet klanten
wereldwijd." Chevrolet is één van de vier mondiale merken van GM,
dat tegemoet komt aan de uiteenlopende behoeftes van de klanten in 120
landen met autoâs die variëren van subcompacts en gezinsautoâs tot
âfull-sizeâ pick-ups en SUVâs en iconische sportwagens zoals de
Corvette.
Hieronder een overzicht van de drie Chevrolet minicar conceptautoâs:
* Chevrolet Beat: Ontworpen om het gevoel op te wekken van een
snelle mini, is de Beat een voorwielaangedreven, driedeurs
hatchback conceptauto, die wordt aangedreven door een 1.2 liter
turbocharged benzinemotor, die is gekoppeld aan een automatische
versnellingsbak.
* Chevrolet Groove: De Groove ziet er te stoer uit om als âleukâ
omschreven te worden. Het is auto in retro-stijl met opbollende
wielkasten en een rechtopstaande voorruit. Hij ziet er veel lager
uit dan hij in werkelijkheid is, dankzij de korte motorkap en het
lange inzittendencompartiment. De voorwielaangedreven Groove wordt
aangedreven door een kleine, efficiënte 1-liter dieselmotor.
* Chevrolet Trax: Een stadse cross-over conceptauto die zich zowel
op provinciale weggetjes als in het drukke stadsverkeer thuis
voelt. Hij is uitgerust met een betaalbaar all-wheel-drive systeem
en ziet er uit als een kleine, stoere SUV dankzij een volumineuze
voor- en achterkant waarvan de bumper en de spatborden één
geheel vormen, een reservewiel achterop en een roofrack. De Trax
wordt aangedreven door een 1-liter benzinemotor.
Het proces van GMâs Global Product Ontwikkeling
De Chevrolet Beat, Groove en Trax conceptautoâs zijn ontworpen en
gebouwd op basis van GMâs Global Product Development proces,
gebruikmakend van de beste voorbeelden wereldwijd op het gebied van
design, engineering, aandrijflijn en productiefaciliteiten. Hierdoor
is men er zeker van dat ieder auto-ontwikkelingsprogramma voldoet aan
de allerhoogste doelstellingen op het gebied van kwaliteit,
tijdplanning en zakelijke doelstellingen, en daarbij voldoet aan de
behoeften van de regionale markten.
Als onderdeel van haar wereldwijde proces voor de ontwikkeling van
autoâs nemen de vaardigheden en capaciteiten van haar design en
engineering centraâs in diverse groeimarkten enorm toe, waarbij
belangrijke apparatuur en technologieën, zoals virtual design
wereldwijd en een engineering netwerk worden gebruikt. Hierdoor zijn
de ontwerpers en ingenieurs in staat om met elkaar over de gehele
wereld samen te werken.
Chevroletâs wereldwijde aanwezigheid
Chevrolet is één van de snelstgroeiende merken ter wereld, met sinds
2001 een verkooptoename van 158 procent buiten Noord Amerika.
Chevrolet verkocht in 2006 wereldwijd 4.3 miljoen autoâs waarvan 2.8
miljoen â of 65 procent â in de Verenigde Staten. Van 2005 tot 2006
namen de verkopen van Chevrolet in Latijns Amerika, Afrika en het
Midden Oosten met 19% toe. Die groei was in de Asia/Pacific regio even
groot, terwijl Europa een verkoopstijging van 15 procent liet zien. In
Europe realiseerde Chevrolet in 2006 een recordverkoop van ruim
340.000 eenheden. In het eerste kwartaal van 2007 is Chevrolet Europe
goed op weg naar een verkoopstijging van 25 procent vergeleken met de
het eerste kwartaal van 2006 met een geschatte verkoop van 94.000
eenheden.
AutoRai