Gemeente Doesburg


week 09-2007

Rubriek Nieuws uit het stadhuis, plaatsing d.d. 28 februari 2007, week 9.

BESTUURSVERGADERINGEN

Collegebesluiten

In zijn vergadering van 20 februari 2007 heeft het college van burgemeester en wethouders onder meer de volgende besluiten genomen:


· Voor het beheer van het autovrije kernwinkelgebied, met name het bedienen van de palen en verkeersborden op elke zaterdag en op de culturele zondag, zal de gemeente gebruik blijven maken van een extern bedrijf. Het college heeft besloten om de betreffende werkzaamheden opnieuw uit te besteden.


· Aan de gemeenteraad zal worden voorgesteld om de gemeentelijke monumentenverordening op een aantal onderdelen te wijzigen.

BOUWEN EN WONEN

Aanvraag bouwvergunningen

De volgende aanvragen om een bouwvergunning zijn ontvangen op:

20-2-2007 Burg. Nahuyssingel 21 plaatsen van 4 dakramen en verwijderen van dakkapel

20-2-2007 Hermaat 128 vergroten van de woning d.m.v. een uitbouw

21-2-2007 F.D. Rooseveltsingel 30 plaatsen van een houten schutting

Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.

Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Welstand (subcommissie) te Doesburg

De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de welstandscommissie is gepland op dinsdag 6 maart 2007 vanaf 9.00 uur in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect van de welstandscommissie worden voorgelegd.

De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362). Ook is deze dan te vinden op de website van deze gemeente www.doesburg.nl.

BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur, Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan (u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).

MILIEU

Melding Algemene Maatregel van Bestuur

Burgemeester en wethouders maken op grond van het bepaalde in artikel 8.41, 4^e lid van de Wet milieubeheer bekend dat op 13 februari 2007 de volgende melding is ingediend op grond van:

het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer door de heer A.J. van der Sluis, Meipoortstraat 38-40 te Doesburg voor Schoenmakerij Van der Sluis v.o.f. , Meipoortstraat 38-40 te Doesburg.

De melding betreft het van toepassing worden van het besluit op een reeds aanwezige inrichting.

Op de hier uit te voeren activiteiten zijn de voorschriften van voornoemd milieubesluit van toepassing. Er behoeft hierdoor geen milieuvergunning te worden aangevraagd.

Voor inzage in de stukken behorende bij deze melding en/of nadere informatie, kunt u contact opnemen met de cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Ontwerpverzoek tot vaststellen hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder

Het College van burgemeester en wethouders is voornemens een verzoek in te dienen bij Gedeputeerde Staten van Gelderland tot het vaststellen van hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidhinder. Het ontwerpverzoek heeft betrekking op het plan Hessengracht en het realiseren van 24 verpleegplaatsen.

Het ontwerpverzoek hogere grenswaarden heeft betrekking op het overschrijden van de voorkeursgrenswaarden als gevolg van wegverkeerslawaai en industrielawaai. Voor een aantal gemeenschappelijke ruimten wordt een hogere waarde aangevraagd.

Vanaf 1 maart 2007 tot en met 28 maart 2007 ligt het ontwerpverzoek met de daarbij behorende stukken ter inzage op het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk of mondeling zienswijzen inbrengen tegen dit voornemen. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan het College van burgemeester en wethouders, Postbus 100, 6980 AC, Doesburg. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kunt u contact opnemen met Mw. M. van Merrebach, tel.: (0313) 481367.

VERKEER
Afsluiting Barend Ubbinkweg in Doesburg

Op maandag 5 maart 2007 wordt de hoofdrijbaan van de Barend Ubbinkweg ter plaatse van de entree van De Linie een periode van 2 weken afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer afgesloten. De Contre Escarpe (betoncentrale) is bereikbaar via de Ooipoort en Gieterij Doesburg vanuit de richting Beinum bereikbaar.

Op de bouwlocatie De Linie is door Woonservice IJsselland een viertal gebouwen gerealiseerd. Een nieuw kantoor voor Woonservice IJsselland, een medisch centrum, de welzijnsinstelling stichting Wind en het jongerencentrum 0313. Momenteel wordt gewerkt aan de inrichting van de openbare ruimte van De Linie.

Ter hoogte van de ingang van De Linie wordt een verkeersplateau aangelegd in de Barend Ubbinkweg. Hiermee wordt een tweeledig doel beoogd. Enerzijds het verkeersluw maken van de Barend Ubbinkweg en het verlagen van de rijsnelheden; anderzijds het creëren van een veilige toegang voor werknemers en bezoekers van De Linie. Bezoekers van De Linie die per fiets komen kunnen via de nieuw aangelegde afritten via het plateau oversteken naar De Linie.

De Barend Ubbinkweg zal op vrijdagmiddag 16 maart 2007 weer beschikbaar zijn voor het gemotoriseerde verkeer.

Voor informatie kan men contact opnemen met de heer C.J. Duindam, (481369),

e-mail: cees.duindam@doesburg.nl en de heer J. Boerdam (481381), e-mail john.boerdam@doesburg.nl

BELASTINGEN

Aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2007 (inclusief WOZ beschikkingsregels)

Eind februari worden in de gemeente Doesburg de aanslagen gemeentelijke belastingen verstuurd. Op het aanslagbiljet kunnen WOZ-beschikkingsregels en de volgende belastingen voorkomen: onroerende-zaakbelastingen, hondenbelasting, onderhoudsrecht graven.

Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen wordt ook de WOZ-beschikking vermeld als extra regel met de vastgestelde WOZ-waarde voor een object. Er wordt dus geen afzonderlijke WOZ-beschikking verstuurd. Bewaar daarom het aanslagbiljet goed want het kan voorkomen dat u in een later stadium de WOZ-beschikking opnieuw nodig heeft (aangifte inkomstenbelasting, hypotheekaanvraag etc.).

Wet waardering onroerende zaken

De Wet waardering onroerende zaken, de Wet WOZ, regelt de waardering van alle onroerende zaken (woningen, bedrijfspanden, gronden etc.) ten behoeve van de belastingheffing

* door het rijk (o.a. eigenwoningforfait inkomstenbelasting),
* de gemeenten (de onroerende-zaakbelastingen) en
* de waterschappen (omslag gebouwd).

Door deze wet is er één instantie de gemeente die alle relevante gegevens verzamelt en de waarde bepaalt. De gemeente geeft de gegevens door aan de belastingdienst en aan de waterschappen. Zo gebruiken deze drie instanties dezelfde WOZ-waarde voor hun belastingen.

Dit jaar zijn alle onroerende zaken in Doesburg opnieuw gewaardeerd naar waardepeildatum 1 januari 2005. Deze waarde is geldig tot en met 31 december 2007. Met ingang van 1 januari 2008 is er sprake van een jaarlijkse herwaardering, met een vastgestelde waarde naar een waardepeildatum die telkens één jaar terug ligt. In de loop van 2007 vindt er dus weer een herwaardering plaats ten behoeve van het jaar 2008 met waardepeildatum 1 januari 2007.

Ook WOZ-beschikkingen voor huurders van woningen

Uit de meest recente ontwikkelingen blijkt dat de kans zeer klein is geworden dat het wetsvoorstel modernisering huurbeleid in de oorspronkelijk vorm doorgang zal vinden. In de oorspronkelijke vorm zou de WOZ-waarde van belang zijn voor het vaststellen van de huurprijzen. Het genoemde onderwerp in de bijsluiter is inmiddels achterhaald door de politieke ontwikkelingen. Het nieuwe kabinet gaat weer kijken naar het huurbeleid.

Uit de Wet WOZ kan worden afgeleid dat de gemeenten formeel de verplichting hebben om een WOZ-beschikking aan gebruikers van woningen toe te zenden. Deze gebruikers hebben echter geen enkel (fiscaal) belang bij de WOZ-waarde en worden misschien belast met een gegeven waar zij niets aan hebben. De WOZ-beschikking is niet meer dan een informatieve vermelding. Toch heeft de gemeente Doesburg uit oogpunt van dienstverlening besloten om alle burgers, dus ook gebruikers van woningen, de WOZ-waarde te verstrekken.

Op het aanslagbiljet van een gebruiker van een woning kan het nu voorkomen dat alleen de WOZ-beschikking wordt vermeld en dat er verder geen belastingbedrag verschuldigd is.

Taxatieverslag opvragen via internet

Vanaf 1 maart kunt u op de internetsite van de gemeente Doesburg, www.doesburg.nl, de door de gemeente geregistreerde gegevens van uw adres inzien, indien het betreffende adres gelegen is binnen de gemeente. Nadat u bent ingelogd door het invullen van een aantal unieke velden, treft u de gegevens aan van uw adres, voor zover deze bij de gemeente bekend zijn. U kunt dan het taxatieverslag opvragen en afdrukken. Mocht u vragen hebben over de werking van deze internetsite of de Wet WOZ in het algemeen, dan heeft u de mogelijkheid om "Veelgestelde vragen" te raadplegen.

Onroerende-zaakbelastingen

De onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormen een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De opbrengsten worden gebruikt voor een groot aantal algemene uitgaven. Het gaat om twee belastingen: een gebruikersbelasting en een eigenarenbelasting en de situatie op 1 januari is bepalend voor de aanslag. Sinds 2006 betalen gebruikers (huurders) van woningen geen OZB meer. Tarieven 2007 voor de OZB per 2.500,- van de WOZ-waarde

* eigenarenbelasting niet-woningen: 3,18
* gebruikersbelasting niet-woningen: 2,55
* eigenarenbelasting woningen: 2,48
* gebruikersbelasting woningen is vervallen

OZB gebruik voor woondelen niet-woning

Vorig jaar is het gebruikersdeel van de OZB voor woningen afgeschaft. Voor woondelen die onderdeel uitmaken van een niet-woning (bijvoorbeeld een woning als onderdeel van een bedrijf) is met ingang van 2007 ook wettelijk geregeld dat het gebruikersdeel van de OZB voor deze woondelen niet meer in rekening wordt gebracht. Om hiervoor te zorgen wordt de waarde van de woondelen uit de totale WOZ-waarde gehaald. De (heffings)grondslag van het gebruikersdeel van de OZB wordt in die gevallen dus op basis van een lagere waarde opgelegd. Dit is ook de reden dat op de aanslag de grondslag bij niet-woningen van het gebruikersdeel kan afwijken van de WOZ-waarde.

Hondenbelasting

Gemeenten zijn in hun keuze voor belastingheffing beperkt tot de mogelijkheden die de wet biedt. De hondenbelasting is er één van. De gemeente Doesburg maakt gebruik van de mogelijkheid om hondenbelasting te heffen.

* - eerste hond:
37,49

* - tweede hond:
55,91

* - iedere volgende hond: 84,11

Een ieder is zelf verplicht een wijziging in het aantal honden aan de gemeente door te geven. Dit kan met een hiervoor bestemd aan- of afmeldingsformulier.

Onderhoudsrecht graven

De Algemene Begraafplaats aan de Meipoort is in beheer bij de gemeente Doesburg. Dat houdt in, dat de gemeente zorgt voor het algemeen onderhoud van de begraafplaats, de (urnen)graven en het columbarium (urnenmuur). Om deze diensten te kunnen verlenen heft de gemeente rechten. Indien geen afkoop heeft plaatsgevonden wordt voor het onderhoud van geplaatste voorwerpen op een graf of een urn jaarlijks een aanslag onderhoudsrecht graven opgelegd.

* marmerslag, grind, flagstones: 25,30
* zerk, staande steen:
18,45

* stel stenen banden:
13,20

* palen, paaltjes, enig voorwerp 6,84
* urnennis
7,77

* urnengraf en bijhorende plantvak 15,60

Bezwaar

Mocht u het niet eens zijn met de volledige aanslag, of één van de aanslagregels op het aanslagbiljet, dit geldt dus ook voor de vastgestelde WOZ-waarde, dan kun u bezwaar aantekenen. Dit moet schriftelijk gebeuren. Een bezwaarschrift moet aan de volgende eisen voldoen:


- het moet binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet worden ingediend;


- het moet de gronden van het bezwaar, een deugdelijke motivering, bevatten;


- het moet zijn voorzien van handtekening, naam en adres van de indiener;


- het moet zijn gedagtekend;


- het moet een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten.

De verplichting tot betaling wordt niet zonder meer opgeschort door het indienen van een bezwaarschrift. Zo nodig kan uitstel van betaling worden verleend. In dat geval is het noodzakelijk dat u een schriftelijk verzoek indient, onder opgave van het bedrag waarvoor u uitstel wenst.

Betalingsmogelijkheden

automatische incasso; In het geval dat u een machtiging heeft afgegeven voor automatische incasso betaalt u het totaal verschuldigde belastingbedrag in 6 termijnen. Een automatische incasso heeft de volgende voordelen: het is makkelijk, u heeft er geen omkijken naar, en u kunt het belastingbedrag gespreid betalen.

acceptgiros; Wanneer u geen machtiging voor automatische incasso heeft afgegeven ontvangt u bij het aanslagbiljet 2 acceptgiros. U kunt in dit geval als volgt betalen: in één keer, vóór de eerste vervaltermijn of in 2 maandelijkse termijnen.

Baatbelasting vervallen

De in 1986 door de gemeenteraad vastgestelde verordening baatbelasting, voor een billijke bijdrage in de kosten van de herinrichting van de winkelstraten in de binnenstad, gold voor een periode van twintig jaar en is met ingang van 2007 komen te vervallen. De belastingplichtigen zijn inmiddels op de hoogte gebracht dat zij op basis van deze verordening geen aanslag meer zullen ontvangen.

Meer informatie (of formulieren) over de gemeentelijke belastingen en de Wet WOZ kunt u verkrijgen uit de bijsluiter behorende bij het aanslagbiljet, op de website www.doesburg.nl of bij het publieksbureau op het Stadhuis.