05.04.2007 / 10:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Sponsor magazine

Sponsor magazine

PERSBERICHT

Amstelveen, 5 april 2007: De Rabobank blijft met een budget van 39 miljoen euro de grootste sponsor van Nederland.

Dat blijkt uit het nieuwste overzicht van de grootste sponsors van Nederland dat het vakblad voor sponsoring Sponsor Magazine deze week publiceerde. Rabobank is onder andere sponsor van de Rabo Wielerploeg, Hockeybond, Hippische Sportfederatie, Wielrenunie en supplier van sportkoepel NOC-NSF. Daarnaast is men promoting partner van het Van Gogh Museum. De helft van het sponsorbudget komt van de lokale kantoren van de bank.

Op de tweede plaats in de lijst staat Heineken Nederland met een budget van 21 miljoen euro. In de top drie staat ook Unilever met 16,5 miljoen euro. Hoogste binnenkomer in de lijst is InBev, waaronder ondermeer de merken Dommelsch en Jupiler vallen. InBev investeert jaarlijks 4,5 miljoen euro in sponsoring, onder andere als sponsor van de Jupiler League.
Verdwenen uit de lijst zijn De Staatsloterij, die stopte met de door haar mogelijk gemaakte televisieprogramma's, Telfort, dat overgenomen werd door KPN, en Philip Morris, vanwege het verbod op sponsoring door tabaksmerken.

In totaal betalen de Top 25 sponsors 222,3 miljoen euro aan sponsorrechten. Dat is 14 miljoen meer dan vorig jaar. De totale uitgaven aan sponsoring in Nederland worden door Sponsor Magazine geschat op 875 miljoen euro.