Staatssecretaris weigert WebFlop te ontvangen


05.04.2007 / 12:00 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Burger@overheid.nl

Burger@overheid.nl

Staatssecretaris weigert WebFlop te ontvangen

Burger@Overheid.nl heeft de WebFlop 2007 toegekend aan de Belastingdienst. Helaas heeft staatssecretaris De Jager (Financiën) geweigerd deze aansporingsprijs om klantgerichter te werken in ontvangst te nemen. Daarmee laat de Belastingdienst de kans lopen met behulp van de BurgerServiceCode de dienstverlening te verbeteren.

Burger@Overheid.nl reikt jaarlijks de WebFlop uit als aansporing aan een overheidsorganisatie om beter te presteren. De WebFlop is de tegenhanger van de WebWijzerAward voor goede e-overheidsinitiatieven. Deze prijs is vorige week overhandigd aan burgemeester Deetman van Den Haag.
Burger@Overheid.nl heeft de Belastingdienst de maat genomen met de BurgerServiceCode, de tien kwaliteitsnormen voor publieke dienstverlening. Op een aantal punten schiet de Belastingdienst te kort. Zo wordt het burgers niet gemakkelijk gemaakt om contact te leggen. De Belastingdienst bemoeilijkt dit of maakt dit zelfs onmogelijk. Zo is bijvoorbeeld een alledaags middel als e-mail niet bruikbaar. De hele informatievoorziening en dienstverlening is ingericht op standaardgevallen en bulkverwerking. Wie vragen heeft over de eigen situatie of afwijkende gevallen, valt al gauw in handen van een call center en wordt letterlijk en figuurlijk 'aan de lijn gehouden'. Het jaarlijks elektronische aangifte doen wordt gewaardeerd. Maar het aanvragen van uitstel moet nog steeds op ouderwetse wijze met een brief. Ook wanneer er nadere gegevens nodig zijn, wordt ineens overgeschakeld op een papieren proces, met lange doorlooptijden en trage afhandeling als gevolg. Nieuwe instrumenten zoals DigiD voorzien niet in afwijkende situaties, bijvoorbeeld wanneer iemand voor een ander optreedt, wat veel kinderen voor hun ouders doen. Wie een ouder computerbesturingssysteem heeft, ondervindt problemen met het versturen van de aangifte. Tot overmaat van ramp werd onlangs het onverstandige advies gegeven om de firewall uit te schakelen.

Belasting betalen is geen pretje. Wij zouden het motto 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' willen aanvullen met: 'Doe het dan ook voor iedereen'. Grote uitvoeringsorganisaties vergeten gauw dat publieke dienstverlening ook een relationele zaak is. Dat vraagt om inlevingsvermogen in de klant, die de logica van de organisatie niet begrijpt. Die klant bestaat in vele varianten en hoedanigheden. Daarmee rekening houden is lastig maar nodig ter wille van de menselijke maat. Belangrijk is ook om zichtbaar lering te trekken uit fouten en open te staan voor serieuze tips. Behalve het vereenvoudigen van het primaire (aangifte)proces, liggen er mogelijkheden om burgers te ondersteunen bij het halen van hun rechten. De kansen op dit terrein worden nog onvoldoende benut.

De Belastingdienst krijgt de WebFlop omdat deze organisatie meer aandacht moet besteden aan maatwerk in individuele gevallen. De dienst heeft naar het oordeel van jury vanuit efficiency en kostenbesparing teveel nadruk gelegd op massaverwerking en dat is ten koste gegaan van de aandacht voor individuele burgers. Door te weigeren de prijs in ontvangst te nemen, levert staatssecretaris De Jager het bewijs dat de dienst geen boodschap heeft aan het individu. Hiermee laat De Jager ook een kans verloren gaan om nader advies te krijgen over toepassing van de BurgerserviceCode, waarmee de dienstverlening van de Belastingdienst verder kan worden verbeterd. Burger@Overheid.nl vindt dit een slechte zaak, en heeft daarom WebFlop én BurgerServiceCode naar de staatssecetaris toegestuurd.


------------------------------------------------