Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland

|     |Ongevallen dalen op projectwegen team  Verkeershandhaving |
Het team Verkeershandhaving van de politie Noord- en Oost-Gelderland heeft een analyse gedaan naar het resultaat van de controles op een aantal wegen in de regio. Uit deze analyse blijkt dat het aantal ongevallen op de geselecteerde projectwegen is afgenomen en dat de intensieve controles op een aantal van deze wegen gestaakt kunnen worden. Tegelijkertijd zijn er nieuwe projectwegen geselecteerd waarop veel ongevallen gebeuren. Het verkeershandhavingsteam zal voortaan intensief controleren op deze wegvakken.

Het project verkeershandhaving is in oktober 2000 voor vier jaar gestart op initiatief van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). Doelstelling van het project is het leveren van een bijdrage aan het verminderen van het aantal verkeersdoden en -gewonden, ofwel het vergroten van de verkeersveiligheid. Inmiddels is het team verkeershandhaving een regulier onderdeel van het politiekorps geworden en is de projectstatus opgeheven. Het verkeershandhavingsteam is niet het enige team dat controleert op verkeersovertredingen binnen de politieregio Noord- en Oost-Gelderland. Ook de politiemensen van de vier districten in de regio houden dagelijks verkeerscontroles.

Vijf speerpunten Het verkeershandhavingsteam controleert speciaal op de vijf speerpunten snelheid, alcohol, rood licht, gordel en valhelm. Deze speerpunten zijn gekozen omdat blijkt dat bij een ongeval de ernst van het letsel vergroot wordt wanneer deze verkeersregels niet in acht worden genomen. Snelheid- en rood lichtcontroles worden uitgevoerd op wegen die verkeersonveilig zijn. Hiervoor worden in heel Gelderland ongevallenanalyses uitgevoerd om te bepalen op welke wegen de meeste verkeersongevallen plaatsvinden. Aan de hand van een nieuwe analyse is gekeken naar het resultaat van de handhavinginspanningen.

Minder ongevallen op de projectwegen Het aantal slachtofferongevallen op de projectwegen daalt. In 2006 waren er in totaal 177 slachtofferongevallen op de projectwegen te betreuren, tegen 211 bij de start van de intensieve verkeershandhaving in 2000. Hierbij komt nog dat twee trajecten in 2000 niet onder de projectstatus vielen, namelijk de Ring Apeldoorn (projectweg geworden in 2002) en de N314-N348 (projectweg geworden in 2004).

De wegen, of een traject van deze wegen, waarop de intensieve verkeershandhaving aan de orde is, zijn:

|Wegnummer      |Wegvak         |
|N 18           |Grens          |
|               |Overijssel -   |
|               |Varsseveld     |
|N 302          |Nieuw Milligen |
|               |- Harderwijk   |
|N 303          |Harderwijk -   |
|               |Voorthuizen    |
|N308           |Oostendorp-Weze|
|               |p              |
|N309           |Elburg -       |
|               |Oostendorp     |
|N310           |Nunspeet -     |
|               |Elburg         |
|N313           |Aalten - Duitse|
|               |grens          |
|N319           |Rondweg        |
|               |Winterswijk    |
|N318           |Winterswijk-Aal|
|               |ten            |
|N 314          |Zutphen -      |
|               |Doetinchem     |
|N348           |Leuvenheim -   |
|               |Deventerstraat |
|               |in Zutphen -   |
|N 315          |Doetinchem -   |
|               |Ruurlo - Neede |
|N 316          |Doetinchem -   |
|               |Vorden         |
|N 344          |Apeldoorn -    |
|               |Deventer       |
|N 345          |Apeldoorn -    |
|               |Zutphen        |
|N 789          |Loenen -       |
|               |Bussloo - N345 |
|Ringweg        |               |
|Apeldoorn      |               |
Naar aanleiding van de nieuw uitgevoerde analyse komen de N313 en de N789 te vervallen als projectweg. De politie blijft hier wel controleren, maar minder intensief, omdat de projectstatus van deze wegtrajecten komt te vervallen.

Nieuwe projectwegen Het verkeershandhavingsteam gaat op drie nieuwe projectwegen intensief controleren. Hieronder valt de N 309 tussen de kruising N308/N309 en de A 28. Dit wegvak sluit aan bij de bestaande projectwegen N308/N309/N310.In de periode 2000-2005 vonden op dit wegvak in totaal 188 verkeersongevallen plaats, waarvan 39 met slachtoffers (bijna 21%). Het aantal verkeersongevallen met ernstige slachtoffers was 16 (ruim 8,5%).

De N 318 loopt van Winterswijk langs Bredevoort/Aalten naar Varsseveld en sluit daar aan op de N 18. Het gedeelte van Winterswijk tot aan de watertoren bij Aalten vormt samen met de N 319 en de N 313 de huidige projectweg. Bij deze projectweg komt het weggedeelte vanaf Aalten (watertoren) tot aan de aansluiting met de N18. In de periode 2000-2005 vonden op dit weggedeelte in totaal 252 verkeersongevallen plaats, waarvan 46 met slachtoffers (ruim 18% - op de hele N 318 is dit 23 %). Het aantal verkeersongevallen met ernstige slachtoffers was 24 (ruim 9,5 % - op de hele N318 is dit 10%).

De derde uitbreiding van de projectwegen is de N 786. Deze loopt van Beekbergen via Loenen en Laag Soeren naar Dieren. In de periode 2000-2005 vonden er op het gedeelte van deze weg, gelegen in de politieregio Noord- en Oost-Gelderland (Beekbergen - Loenen) 300 verkeersongevallen plaats, waarvan 71 met slachtoffers (bijna 24 %). Het aantal verkeersongevallen met ernstige slachtoffers was 23 (bijna 8%).

Controles In 2006 heeft het Verkeershandhavingsteam via mobiele snelheidsregistratie-apparatuur (radar/lasergun) zo'n 88.000 processen verbaal geschreven voor te hard rijden. Via flitspalen werden 61.712 overtredingen voor te hard rijden vastgesteld en 3097 voor het negeren van rood licht. Tijdens zogenaamde themacontroles in 2006 kregen kregen 752 mensen een bekeuring voor het rijden door rood licht; 282 voor het rijden onder invloed van alcohol; 2320 voor het rijden zonder gordel en 262 voor het rijden zonder valhelm. De cijfers wijken niet sterk af van die van voorgaande jaren. Wel was het aantal afgenomen blaastesten in 2006 beduidend hoger dan in 2005, namelijk 32.317 tegen 21.849 in 2005. In totaal heeft het verkeershandhavingsteam in 2006 dus ruim 32.000 weggebruikers staande gehouden voor een blaastest om alcoholgebruik vast te stellen.

Daarnaast liep het team in 2006 nog aan tegen andere verkeersovertredingen, zoals niet handsfree bellen en het in het bezit hebben van een radardetector. In totaal werden er 126 radardetectoren in beslag genomen in 2006, in 2005 waren dat er 109. Rijbewijs invorderingen waren er in 2006 ook, 219. In 37 gevallen ging het om alcoholgerelateerde invorderingen van het rijbewijs. Het gaat dan om bestuurders met een ademalcoholgehalte van meer dan 570 ugl (1,31 promille). Bij dit promillage is de politie wettelijk verplicht het rijbewijs in te vorderen.


---


---


---

---- --