Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

LibertyTV reisthemakanaal op tv en internet

Verwachte omzet aan reizen in 2009 al boven 300 miljoen

Amsterdam, 5 april 2007 - Vandaag gaat in Nederland een nieuw televisiekanaal van start: LibertyTV. LibertyTV is een zogenoemd reisthemakanaal. Dat wil zeggen dat alle programma's direct en indirect te maken hebben met het thema 'vakantie en vrije tijd'. LibertyTV biedt niet alleen programma's rondom dit thema; het is ook mogelijk direct reizen, vakanties of 'weekendjes' via LibertyTV te boeken. Verder kan de consument specifieke informatie opvragen over bepaalde bestemmingen. Daarbij kan het gaan om zowel feitelijke informatie als om algemene informatie die bijvoorbeeld in de vorm van een videoreportage wordt aangeboden. Daarvoor maakt LibertyTV niet alleen gebruik van de mogelijkheden om via de kabel programma's uit te zenden, maar onderhoudt men ook een zeer uitgebreide website. Op afzienbare termijn zal het zelfs mogelijk zijn via de mobiele telefoon reportages, reisaanbiedingen en informatie te ontvangen.

LibertyTV zendt 18 uur per dag, 7 dagen in de week uit. De programma's worden afgewisseld door reclameblokken, en omdat het hier een normale zender betreft, voldoen de uitzendschema's aan de regels van het Commissariaat voor de Media.

De programma's van LibertyTV zijn nu al te ontvangen via @Home van Essent en in mei via UPC. Daarmee bereikt LibertyTV dan al zo'n 900 duizend huishoudens. Casema en Multikabel zullen op korte termijn volgen, waarmee het bereik ruim boven het miljoen huishoudens komt. LibertTV voert gesprekken met de andere grote aanbieders van digitale televisie, zoals Tele2, Digitenne, Canal Digitaal en KPN. Het doel is om uiteindelijk alle Nederlandse huishoudens te bereiken.

Met het gespecialiseerde ATP, the Advanced Travel Partner, heeft LibertyTV contracten gesloten over de verwerking van de boekingen. De verwachtingen zijn

wat dat betreft hoog gespannen. In Frankrijk, België en Luxemburg verkocht LibertyTV, met een veel eenvoudiger opzet, al meer dan 500 duizend reizen jaar. Met de multimediale opzet en de veel grotere mogelijkheden die LibertyTV in Nederland biedt, wordt dan ook een veel groter marktaandeel verwacht. Het bedrijf gaat ervan uit binnen twee jaar jaarlijks voor zo'n 300 miljoen euro aan reizen te boeken. Marktonderzoekers in de reisbranche verwachten al enige tijd dat nieuwe initiatieven zoals LibertyTV, dat dan met name wordt genoemd, grote veranderingen in de markt teweeg zullen brengen. De commerciële aspiraties van het bedrijf lijken dat te bevestigen.

Ook in technologisch opzicht brengt LibertyTV de nodige vernieuwingen. Zo zal het bedrijf al op korte termijn de mogelijkheid bieden om videobeelden (en alle andere informatie) op een mobiele telefoon op te vragen. Het op deze wijze verspreiden van videobeelden is voor Nederland nog nieuw. Ook zal het dan mogelijk zijn om via de mobiele telefoon reizen te boeken. Bovendien kan de consument aangeven dat hij op die manier geïnformeerd wil worden over bepaalde aanbiedingen of andere mogelijkheden. Nieuw is ook dat de website van LibertyTV het programma op tv zal 'volgen'. Als er een programma wordt uitgezonden over - bijvoorbeeld - Londen, dan is er op dat moment ook extra aandacht voor Londen op de website. Extra gemak dus voor de consument, die op de website direct vindt wat hij zoekt. Maar ook extra mogelijkheden voor de adverteerder. Om deze geïntegreerde 'crossmediale' mogelijkheden te ontwikkelen, werkte LibertyTV samen met het vooraanstaande bedrijf Dutchview.