Provincie Noord-Holland

Kwaliteit dienstverlening provincie steeds beter geregistreerd

5-4-2007

De registratie bij de provincie Noord-Holland gebeurt steeds meer structureel. De kwaliteit van de dienstverlening van de provincie kan op een aantal punten beter. Dit blijkt uit het Burgerjaarverslag 2006 van de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, H.C.J.L. Borghouts.

Volgens het vierde burgerjaarverslag slaagt de provincie er steeds beter in gegevens te presenteren die iets zeggen over hoe de provincie in relatie met haar burgers functioneert. Uit het verslag blijkt onder meer dat de wijze van klachtenbehandeling zeer goed is. Geen enkele klacht is uiteindelijk terecht gekomen bij de klachtenkamer van Hoor- en Adviescommissie, omdat de meeste klachten zijn opgelost door bemiddeling.

De verlening van vergunningen en subsidies gebeurde in belangrijke mate op tijd (bijna 90% respectievelijk 85%). De handhaving is verbeterd, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan een schoon, veilig en duurzaam Noord-Holland. Er is sinds 2006 één sector handhaving, gescheiden van de vergunningverlening. In 2006 is het Handhavingsuitvoeringsprogramma vastgesteld. Daarin zijn duidelijk de doelen en middelen beschreven.

Het e-mailverkeer van de provincie blijft echter moeilijk te doorgronden en moet worden verbeterd. De telefonische bereikbaarheid is in 2006 gestegen van 52 naar 58 procent maar moet veel beter, naar 80 procent. De post werd in 2006 minder op tijd afgehandeld dan in 2005 en moet eveneens worden verbeterd. Ook het aantal facturen dat de provincie binnen dertig dagen betaalt is zeer laag.

Download Burgerjaarverslag 2006